Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Och det här verkar vara ursprungskällan (samma som BBC citerade angående att operationen blev uppskjuten idag) som publicerades strax innan Turchinov höll sitt tal idag om att använda militären i aktionen:
(Corrected) Most members of the National Security Council did not support the proposal and Avakov Pashinsky martial law in the Donetsk and Lugansk regions
Council of National Security and Defence has refused introducing martial law regime in the eastern provinces. Told LigaBusinessInform said a source familiar with the situation in today's discussion of the NSDC. Initiators of martial law were acting Head of Presidential Administration Sergei Pashinsky and Interior Minister Arsen Avakov .
The source pointed out that the anti-terrorist operation in Slavyansk Donetsk region, which was stated earlier, suspended, as security forces refused to enter the city without covering military armored vehicles. Tank is not included in the city, as the army referred to the absence of a decision to impose martial law.
As a result, law enforcement officers only managed to eliminate roadblocks at the entrance of the separatists in the Slavic and the operation failed.
http://news.liga.net/news/politics/1345680-snbo_otkazalsya_vvesti_chrezvychaynoe_polozhenie_n a_vostoke_ukrainy.htm
Uppgifterna är av rykteskaraktär och publiceras på en nätplats som är ny för mig. Det är ganska konstigt att presidenten säger att de ska sätta in militära enheter om han inte skulle ha stöd för det.
Jag undrar om säkerhetsrådet innehåller starka proryska element eller om de helt enkelt gör en annan bedömning än presidenten och inrikesministern?
Om jag förstår din referens rätt, så har militären i Ukraina krävt ett beslut om att införa krigslagar för att gå in i Slavyansk. (Martial law = krigslagar)
Det var detta som uppenbarligen det nationella säkerhetsrådet vägrade att göra.
Presidenten har trots det nationella säkerhetsrådets beslut ändå deklarerat att Ukraina skall gå in med militär – vilket förstås är helt virrigt.
Man kan ju inte ha en stat där presidenten säger att militär skall sättas in och ett nationellt säkerhetsråd som säger att vi inte inför krigslagar, om det senare är förutsättningen för att militären skall gå in.
Det föreligger en logisk motsättning. Således skall någon av dessa tre saker bort:
- Beslutet av det nationella säkerhetsrådet att inte införa krigslagar
- Presidentens påstående att gå in med militären
- Militärens vägran att gå in utan krigslagar
Jag är helt övertygad om att den sista punkten inte kommer att försvinna. Befälhavarna måste skydda sina soldater. Att krigslagar råder skyddar dem.
Presidenten är uppenbarligen en stor sopa som höll talet under rådande omständigheter. De enda trupper han kan få med sig är de som inte tillhör militären, dvs de nazistiska grupperna inom Right Sector och jämförliga element.
Innehåller säkerhetsrådet pro-ryska element? Knappast, men det innehåller troligen generaler – om det skall vara något säkerhetsråd att sätta sin tillit till - och generaler brukar ha lite kunskap om vad som gäller på marken.