2014-04-13, 23:19
  #2245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det logiska säger att om Krim blir ryskt istället för västerländskt, kommer det bara bli mer förtryck mot det egna folket. Tänker främst på kvinnoförtrycket som redan utspelar sig i Ryssland. Allt sådant måste bort! (enligt mig)

Folk måste få vara som dem är, så länge dem inte skadar andra.
Det sker förtryck på båda sidor fast av olika karaktär. Klart att det är förkastligt och måste bekämpas.
Å andra sidan är det väl knappast vår sak att lägga sig i hur andra länder stiftar sina lagar. Ryssland är en demokrati och stiftar sina egna lagar precis som Sverige och andra västländer. Det blir patetiskt att kasta skit på Ryssland när man för handel och samarbeten med länder som Saudiarabien och Azerbajdzjan. Jag kan tycka att man i så fall bör städa framför egen dörr först. Allt annat är hyckleri.
2014-04-13, 23:20
  #2246
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Så, om tre timmar kommer FN:s säkerhetsråd att ha ett extramöte, på rysk begäran. Vad tror ni de kommer att säga där? Och vad blir västländernas budskap till Ryssland? Kommer Kina att ge Ryssland stöd?

Mina teorier:
- Ryssland kommer att säga att FN måste gå in i Ukraina för att rädda demonstranterna undan regeringens slakt.
- Väst kommer att vägra, samt under ledning av USA och Storbritannien lär de inta en rätt så nedlåtande attityd mot Ryssland.
- Kina lägger ned sin röst.

Troligen. Men det kan nog bli en hel del sagt utöver det. Exempelvis att Ukraina har gripit 18 personer som direkt kan kopplas till ryska subversiva aktiviteter.

Ryssland får hela världen emot sig.
2014-04-13, 23:20
  #2247
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Så, om tre timmar kommer FN:s säkerhetsråd att ha ett extramöte, på rysk begäran. Vad tror ni de kommer att säga där? Och vad blir västländernas budskap till Ryssland? Kommer Kina att ge Ryssland stöd?

Mina teorier:
- Ryssland kommer att säga att FN måste gå in i Ukraina för att rädda demonstranterna undan regeringens slakt.
- Väst kommer att vägra, samt under ledning av USA och Storbritannien lär de inta en rätt så nedlåtande attityd mot Ryssland.
- Kina lägger ned sin röst.

Varför skulle väst vägra? Den förstod jag inte, jag kanske är lite trött. Allt som stabiliserar situationen är väl positivt. Med FN på plats blir det genast svårare för ryssland invadera och svårare för radiostyrda pro-ryssar ta byggnader och lättare genomföra ett demokratiskt val.

Om ryssland kommer med ett sånt förslag och väst vägrar, då är det väl tvärtom fritt fram för ryssland "ta ansvar" och gå in?
2014-04-13, 23:26
  #2248
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Varför skulle väst vägra? Den förstod jag inte, jag kanske är lite trött. Allt som stabiliserar situationen är väl positivt. Med FN på plats blir det genast svårare för ryssland invadera och svårare för radiostyrda pro-ryssar ta byggnader och lättare genomföra ett demokratiskt val.

Om ryssland kommer med ett sånt förslag och väst vägrar, då är det väl tvärtom fritt fram för ryssland "ta ansvar" och gå in?
Därför att stabliseras sådande situation är det samma sak som att ukraina fortsätter söndras. Situationen i öster löses endast genom någon form av konfrontation. Väst givetvis inte gå med på några ryska förslag om den senaste utvecklingen.
2014-04-13, 23:30
  #2249
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Att sätta in soldater mot separatisterna är en riktigt dålig idé, men kanske är det det enda alternativet som kvarstår ifall man skall kunna hävda sig som stat. Mycket tyder ju på att det är en (relativt) liten skara människor som revolterar, vars uppfattning om att bryta sig loss ifrån Ukraina inte tycks delas av majoriteten i de regionerna som nu är aktuella.

Oavsett ifall denna uppresning är en folklig sådan eller inte, så kommer onekligen civila att hamna i kläm...

Ryssarna gav Kiev inte något alternativ och vice versa. Får vi se ryska trupper korsa gränsen redan i natt tror ni?

Jag skulle tippa att det redan finns tusentals ryska militärer och agenter inne i Ukraina.
2014-04-13, 23:32
  #2250
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Att sätta in soldater mot separatisterna är en riktigt dålig idé, men kanske är det det enda alternativet som kvarstår ifall man skall kunna hävda sig som stat. Mycket tyder ju på att det är en (relativt) liten skara människor som revolterar, vars uppfattning om att bryta sig loss ifrån Ukraina inte tycks delas av majoriteten i de regionerna som nu är aktuella.

Vi ser ju vad passiviteten ledde till på Krim. Kiev förhöll sig passiv i tron om att de pro-ryska demonstrationerna skulle upplösas av sin egen kraft. Där var det också en relativt liten skala som revolterade. Trots tydliga indikationer på att protesterna hade rysk medverkan, så väntade Kiev. Sedan kom de "gröna soldaterna". Kiev väntade. Sedan kom det ännu mer "gröna soldater". Kiev insåg att någon som helst intervention på Krim hade lett till väpnad konflikt med Ryssland... Det blev försent, helt enkelt. Sedan vet alla vad som hände. Ukraina förlorade Krim.

Många ukrainare är av den uppfattningen att ledarna i Kiev avsiktligen gav upp Krim, eftersom de inte ingrep i tid. Att överbefälhavaren inte ens gav order om att ukrainska fartyg skulle gå ut i havet och "markera" gränsen är också märkligt, då sådana förfaranden hör till praxis.

Man får tro vad man vill, antingen att det sitter quislingar i Kiev och de avsiktligen gav upp Krim, eller att de hoppades på en fredlig lösning tills det blev försent. Men läxan är gjord. Krim-scenariot får inte upprepas.
2014-04-13, 23:32
  #2251
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Varför skulle väst vägra? Den förstod jag inte, jag kanske är lite trött. Allt som stabiliserar situationen är väl positivt. Med FN på plats blir det genast svårare för ryssland invadera och svårare för radiostyrda pro-ryssar ta byggnader och lättare genomföra ett demokratiskt val.
Det kommer att anses som ytterligare ett bevis på nuvarande regenererings impotens. Då kommer östra Ukraina att kräva ännu mer.
Citat:
Om ryssland kommer med ett sånt förslag och väst vägrar, då är det väl tvärtom fritt fram för ryssland "ta ansvar" och gå in?
Japp. En win-win situation för Ryssland. Därför initierade de det.

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag skulle tippa att det redan finns tusentals ryska militärer och agenter inne i Ukraina.
Jo, miljontals!
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-13 kl. 23:35.
2014-04-13, 23:35
  #2252
Medlem
Ryssarna har fått alla emot sig. Väst blir tvingade att krossa Putin engång för alla. Tyvärr har ryssarna blivit farliga för hela världen och nu skall de krossas. Ryssarna förstår tyvärr bara maktspråk så nu har världen en chans att krossa ryssarna och göra världen bättre
2014-04-13, 23:36
  #2253
Medlem
Dags för Putin att möta samma öde som Khadaffi
2014-04-13, 23:37
  #2254
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Vi ser ju vad passiviteten ledde till på Krim. Kiev förhöll sig passiv i tron om att de pro-ryska demonstrationerna skulle upplösas av sin egen kraft. Där var det också en relativt liten skala som revolterade. Trots tydliga indikationer på att protesterna hade rysk medverkan, så väntade Kiev. Sedan kom de "gröna soldaterna". Kiev väntade. Sedan kom det ännu mer "gröna soldater". Kiev insåg att någon som helst intervention på Krim hade lett till väpnad konflikt med Ryssland... Det blev försent, helt enkelt. Sedan vet alla vad som hände. Ukraina förlorade Krim.

Många ukrainare är av den uppfattningen att ledarna i Kiev avsiktligen gav upp Krim, eftersom de inte ingrep i tid. Att överbefälhavaren inte ens gav order om att ukrainska fartyg skulle gå ut i havet och "markera" gränsen är också märkligt, då sådana förfaranden hör till praxis.

Man får tro vad man vill, antingen att det sitter quislingar i Kiev och de avsiktligen gav upp Krim, eller att de hoppades på en fredlig lösning tills det blev försent. Men läxan är gjord. Krim-scenariot får inte upprepas.

Tror du att militären kommer att sättas in trots att krigslagar inte har införts?
2014-04-13, 23:37
  #2255
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ryssarna har fått alla emot sig. Väst blir tvingade att krossa Putin engång för alla. Tyvärr har ryssarna blivit farliga för hela världen och nu skall de krossas. Ryssarna förstår tyvärr bara maktspråk så nu har världen en chans att krossa ryssarna och göra världen bättre
Väst menar du?
Varken Kina eller Indien (2 största länder) har något emot Ryssland

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Dags för Putin att möta samma öde som Khadaffi
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-13 kl. 23:40.
2014-04-13, 23:40
  #2256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Dags för Putin att möta samma öde som Khadaffi
Lycka till. Lär inte hända. Till skillnad från Khadaffi så har Putin en stor arsenal av massförstörelsevapen att ta till om det krisar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in