2014-04-13, 22:44
  #1
Medlem
Svenskares avatar
Låt mig ställa frågan såhär. Är det bara Putins prestige som skadas om Ukraina blir eget och självstyrande land som närmar sig Europeiska värderingar?
2014-04-13, 22:52
  #2
Medlem
cuntbags avatar
Ryssland förlorar ingenting, Putin gör så här för att spänna pungen mot EU-unionen.
2014-04-13, 22:54
  #3
Medlem
Ryssland förlorar mark till ärkefienden NATO. Bara titta på en världskarta från Kalla kriget och jämföra med idag så ser man vilka som är på framfart.



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Cold_war_europe_military_map_sv.png

Nu
http://www.nato.int/icons/map/b-map.jpg


Kort sagt: NATO tar mark på Rysslands bekostnad.
__________________
Senast redigerad av Kaymano 2014-04-13 kl. 22:59.
2014-04-13, 22:55
  #4
Bannlyst
På att USA kommer manipulera med gas.
2014-04-13, 22:57
  #5
Medlem
fridaynightouts avatar
Ekonomiskt och politiskt inflytande.

Ukraina är ett stort och rikt land. Tyvärr är det dock inte folket som får njuta av frukterna av dessa rikedomar, utan en etablerad politisk-korrupt elit. Just mot denna elit som folket i Kiev gjorde uppror mot.

Finns en hel del att tjäna på samarbeten med Ukraina, och har man Ukraina som en marionett (vilket är Putins mål), så kan man utnyttja landet helt och hållet.

Blir Ukraina ett land integrerad i den europeiska gemenskapen, så ger det dessutom folket i Ryssland anledning att gå samma väg, vilket är Putins stora mardröm. Putin vill med alla medel behålla sitt diktatoriska inflytande över sitt folk. Demokratisträvanden i Ryssland ses som ett hot. Ett fritt Ukraina är ett dåligt exempel för det ryska folket, enligt Putin. Putin är mycket mån om att behålla den ryska ekonomin i den korrupta elitens händer. Det finns en risk för att Ryssland går samma väg som Ukraina, och den risken vill Putin med alla medel undvika.

Sen har vi också de imperialistiska aspekterna. Om Putins mål är att bygga upp det stora Ryska Imperiet, så är Ukraina ett måste. Utan Ukraina - inget ryskt imperium.
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-13 kl. 23:05.
2014-04-13, 22:59
  #6
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ryssland förlorar mark till ärkefienden NATO.

Kan dem inte se att mer än hälften vill till Nato i hopp om ett bättre liv? Ja menar är dessa politiker så egenkära att de låter andra lida för något så dumt som prestige, det värsta är att befolkningen sväljer det också i Ryssland.

Ta bara en sån sak att presidenten i Ukraina, utlyste att inga rättsliga följder ska påläggas dem som lägger ned sina vapen. Det måste ju tyda på att de har mänskliga värderingar och är bättre än det landet som försöker tvinga in sig i ett krig.
2014-04-13, 22:59
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuntbag
Ryssland förlorar ingenting, Putin gör så här för att spänna pungen mot EU-unionen.

Viking va? Snarare en otvättad barbar som inte vet ett skit om omvärlden, gå tillbaks till grottan.

Man attackerar Ryssland indirekt dagligen, va fan snackar du om?
2014-04-13, 23:00
  #8
Medlem
robinmusics avatar
wow...

Ukraina blir inte eget som du säger utan det blir en del av EU.
EU i sin tur är en del av USAs imperialism.
Det som händer är alltså att EU kommer närmare Ryssland.
DVS USA kommer närmare Ryssland.
Det är detta Ryssland inte gillar.

Släpp allt i media om att Ukraina skulle tjäna något på denna propaganda.
2014-04-13, 23:06
  #9
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuntbag
Ryssland förlorar ingenting, Putin gör så här för att spänna pungen mot EU-unionen.



Han spänner nog pungen mer mot USA.
Jag tror dom flesta i Europa verkar inte bry sig så mycket.
I Tyskland är tycker 55% att Putin gör rätt i det han gör i Ukraina.

Putin förhandlar med Asien om att börja sälja gasen till dom i euro istället för dollar och detta känns EU vänligt tycker jag. Asien tycker detta är bra.


http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&u=http://www.welt.de/newsticker/dpa_nt/infoline_nt/thema_nt/article126093517/Mehrheit-der-Deutschen-akzeptiert-Annexion-der-Krim.html&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.welt.de/newsticker/dpa_nt/infoline_nt/thema_nt/article126093517/Mehrheit-der-Deutschen-akzeptiert-Annexion-der-Krim.html%26biw%3D1024%26bih%3D390




http://www.reuters.com/article/2014/04/10/us-russia-gazpromneft-euros-idUSBREA390UF20140410






.
2014-04-13, 23:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Kan dem inte se att mer än hälften vill till Nato i hopp om ett bättre liv? Ja menar är dessa politiker så egenkära att de låter andra lida för något så dumt som prestige, det värsta är att befolkningen sväljer det också i Ryssland.

Ta bara en sån sak att presidenten i Ukraina, utlyste att inga rättsliga följder ska påläggas dem som lägger ned sina vapen. Det måste ju tyda på att de har mänskliga värderingar och är bättre än det landet som försöker tvinga in sig i ett krig.
Det handlar om att skydda sina egna intressen och det gäller både för NATO och Ryssland. Hur folket har det är inte prio 1. Klart att båda sidor kämpar för tillväxt och ökad levnadsstandard men på kort sikt kan detta förbises till gagn för större makt. Vad är det som säger att befolkningen på Krim kommer få det sämre under ryskt styre? Det logiska vore ju att Putin satsar stenhårt på denna region för att få fler länder/områden att alliera sig med Ryssland.
2014-04-13, 23:10
  #11
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det handlar om att skydda sina egna intressen och det gäller både för NATO och Ryssland. Hur folket har det är inte prio 1. Klart att båda sidor kämpar för tillväxt och ökad levnadsstandard men på kort sikt kan detta förbises till gagn för större makt. Vad är det som säger att befolkningen på Krim kommer få det sämre under ryskt styre? Det logiska vore ju att Putin satsar stenhårt på denna region för att få fler länder/områden att alliera sig med Ryssland.

Det logiska säger att om Krim blir ryskt istället för västerländskt, kommer det bara bli mer förtryck mot det egna folket. Tänker främst på kvinnoförtrycket som redan utspelar sig i Ryssland. Allt sådant måste bort! (enligt mig)

Folk måste få vara som dem är, så länge dem inte skadar andra.
2014-04-13, 23:14
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det logiska säger att om Krim blir ryskt istället för västerländskt, kommer det bara bli mer förtryck mot det egna folket. Tänker främst på kvinnoförtrycket som redan utspelar sig i Ryssland. Allt sådant måste bort! (enligt mig)

Folk måste få vara som dem är, så länge dem inte skadar andra.

Va..Vilket?? Är du typen som tycker detta "
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in