2014-04-13, 21:36
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det kan jag visserligen hålla med om, men det är absolut inget man bör ta för givet, som du verkar göra. Många är inte födda med ens stålsked i munnen.
Jag tar det för givet eftersom att jag själv är i den situationen. Jag skiter verkligen i om andra människor skaffar ungar och inte klarar av att försörja dem tills de är i en vettig ålder och har möjlighet att flytta ut på egen hand.

Andra människors dåliga misstag och misär är inte mitt problem.
Citera
2014-04-13, 21:36
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag håller med om att föräldrar, om ekonomin tillåter, inte bör kräva hutlösa summor från sina barn för att de ska få stanna kvar hemma något - eller några - år.

Men om du bor i Sverige upphör försörjningsplikten vid genomförd gymnasieutbildning. Om man inte slutför gymnasieutbildningen i normal takt upphör försörjningsplikten inte förrän man fyllt 21 - då spelar det ingen roll om man fortfarande går på gymnasiet. Föräldrar är alltså inte försörjningspliktiga för barn som studerar på högskolenivå.
Bor i Finland.
Citera
2014-04-13, 21:38
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Då ingår allt ! Mat osv

men är båda dina föräldrar arbetslösa och ni bor svindyrt eller hur kan dina föräldrar begära att ta 6k av dig varje månad?
Citera
2014-04-13, 21:58
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
men är båda dina föräldrar arbetslösa och ni bor svindyrt eller hur kan dina föräldrar begära att ta 6k av dig varje månad?

Nej, vi bor inte svindyrt och båda har välbetalta heltids tjänster. Mitt egna val, har inga inga problem med att betala 6k. Får alltid lagad mat, tvättning och städning ingår. Skulle aldrig kunna komma under 6 k i de kostnaderna om jag inte hade bott hemma.
Citera
2014-04-13, 22:16
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Nej, vi bor inte svindyrt och båda har välbetalta heltids tjänster. Mitt egna val, har inga inga problem med att betala 6k. Får alltid lagad mat, tvättning och städning ingår. Skulle aldrig kunna komma under 6 k i de kostnaderna om jag inte hade bott hemma.

Sant. Men känns ändå konstigt då antagligen du kommer ha större användning för pengarna sen när du flyttar hemifrån om dina föräldrar klarar sig galant utan dina pengar. Ja själv betalar bara 1000kr i månaden mer som en symbolisk summa, föräldrarna behöver inte pengarna egentligen så 6000 kr känns helt galet. Har svårt o förstår varför.
Citera
2014-04-14, 00:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag tar det för givet eftersom att jag själv är i den situationen. Jag skiter verkligen i om andra människor skaffar ungar och inte klarar av att försörja dem tills de är i en vettig ålder och har möjlighet att flytta ut på egen hand.

Andra människors dåliga misstag och misär är inte mitt problem.
Jo men sen ær nog du ganska bortskæmd och verkar vara typen som inte har några problem med att bo hemma tills du ær 30. De flesta vill ut och prova sina vingar långt innan dess, vilket oftast slutar bra också.

Att du isolerar dig i hemmet ær ett eventuellt misstag du sjælv kommer ångra som ældre. Men det ær bara ditt problem.
Citera
2014-04-14, 00:19
Medlem
18, fyller 19. Går sista året på gymnasiet.
Sommarjobbat och jobbat extra så mycket jag kunnat och gör det även nu.

30.000 på vanligt sparkonto, men därifrån har jag tagit pengar till moppe, bilar och grejer till dom, två resor osv. Bara pengar som jag tjänat och sparat ihop själv, fått på födelsedagar etc.
Totalt har jag väl bränt ca. 70-80.000 från det kontot, tyvärr, såhär i efterhand.
Har ca. 30.000:- som står i två bilar, dock är det ett stort intresse så är både oekonomiskt och jävligt roligt.

100.000 på ett "högräntesparkonto", om man nu kan kalla 2.85% för hög ränta.
Citera
2014-04-14, 00:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, påstod aldrig att han borde få snylta. Är bara nyfiken över hurdant lyxboende hans föräldrar har för att de skall kunna rättfärdiga 6k/mån i hyra.

Boende, mat, toapapper osv. 6k är inte så farligt. Sedan vet ju inte du om hans föräldrar gör av med pengarna eller sparar dom.

Många tar hyra av sina barn så dom lika gärna kan flytta ut om dom ändå betalar så mycket hemma. Istället för att dom ska känna att dom kan bo hemma till 30 så dom kan lägga 100% av sin lön på nöje för föräldrarna betalar ändå allt.

När barnen blir stora utvecklar man en vuxenrelation med dom. Man kan inte behandla sina barn som små gossebjörnar hela livet.

Problemet är att man inte kan prata uppfostran med den person man försöker uppfostra. Den personen har ju inte förstått vissa saker. Det är just därför man uppfostrar dom.

Sedan när han blir gammal och har egna barn i den åldern kommer nog han göra samma sak oavsett vad han tycker om det i dagsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Sant. Men känns ändå konstigt då antagligen du kommer ha större användning för pengarna sen när du flyttar hemifrån om dina föräldrar klarar sig galant utan dina pengar. Ja själv betalar bara 1000kr i månaden mer som en symbolisk summa, föräldrarna behöver inte pengarna egentligen så 6000 kr känns helt galet. Har svårt o förstår varför.

Det kan man ju bara spekulera i tills vidare.

Är ju inte helt otänkbart att den dagen han lägger ner alla sina sparade pengar på att köpa en bostad så får han tillbaks dom pengarna av sina föräldrar.

Förmodligen vill hans föräldrar ge honom en anledning att flytta (för han verkar ju ha råd) genom att ta betalt så att skillnaden i kostnad om han faktiskt flyttade inte skulle vara så stor. Förhoppningsvis tycker han då att han lika gärna kan flytta.

Sedan vänjer dom honom vid att en viss del av pengarna försvinner varje månad.

Men som sagt...Man får se vad som händer. Om han får se dom igen.

Men är han en vuxen arbetande människa finns det ingen anleding för hans föräldrar att betala för allt. Hör väl själv hur dumt det låter?

---------------

I vissa delar av världen försörjer barnen sina föräldrar medan här klagar man på att man får betala för mat och husrum om man väljer att bo kvar hemma?
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-14 kl. 00:49.
Citera
2014-04-14, 01:04
Medlem
24 år (boende i USA), tjänar väl mellan 20-35 000/månad men har nästan inga utgifter (och låg skatt) då jag får boende, sjukförsäkring och mat betalt. Den enda fasta utgiften är bilförsäkring på 700kr/månad. Lyckas investera ungefär 20 000/månad.

Har lån hos csn på närmare 250 000, investerade dock CSN-pengarna samt lön då jag inte hade några direkta utgifter.

Så har cirka 750 000 i fonder och aktier, lite drygt 100 000 på lågräntekonto som jag kan komma åt snabbt. Har även en bil värderade ungefär 120 - 150 000. Så min ekonomi ser väl ganska bra ut, främst pga. CSNs förmånliga ränta. Skulle ha investerat i en lägenhet om det inte fanns property tax, men det börjar kanske bli dags att göra så ändå.

Jag skulle föreslå att fler av er investerar pengarna i säkra fonder, det krävs inte särskilt mycket kunskap för att slå räntan ni får från ett sparkonto. Hade väl kunnat investera ännu mer pengar om jag inte blivit dubbelbeskattad under en längre tid (kapitalvinst som sker i Sverige blev beskattad i Sverige och USA). Trots att jag skattade i Sverige så fick jag ändå inte använda svensk sjukvård gratis och det mina damer och herrar är inte ett misstag ni vill begå, det är en dyr historia. Nu betalar jag en 15% kapitalskatt sen jag flyttade pengarna då min sjukhusvistelse fick mig så jävla arg att jag vägrar betala en krona till i skatt i Sverige.
Citera
2014-04-14, 02:32
Medlem
Sparat i omgångar och haft någonstans runt 300-400k på sparkonto som max (när aktierna blivit sålda). Eftersom jag har noll intresse att köpa en lägenhet under en bostadsbubbla har jag idag knappt något kvar . Har tagit ett par vänder och sett mig runt i världen och bott i flertal länder. När utbildningen är klar om några år blir det förmodligen att spara upp en buffert som man kan ha vid oväntade utgifter.
Citera
2014-04-14, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busigt
24 år (boende i USA), tjänar väl mellan 20-35 000/månad men har nästan inga utgifter (och låg skatt) då jag får boende, sjukförsäkring och mat betalt. Den enda fasta utgiften är bilförsäkring på 700kr/månad. Lyckas investera ungefär 20 000/månad.

Har lån hos csn på närmare 250 000, investerade dock CSN-pengarna samt lön då jag inte hade några direkta utgifter.

Så har cirka 750 000 i fonder och aktier, lite drygt 100 000 på lågräntekonto som jag kan komma åt snabbt. Har även en bil värderade ungefär 120 - 150 000. Så min ekonomi ser väl ganska bra ut, främst pga. CSNs förmånliga ränta. Skulle ha investerat i en lägenhet om det inte fanns property tax, men det börjar kanske bli dags att göra så ändå.

Jag skulle föreslå att fler av er investerar pengarna i säkra fonder, det krävs inte särskilt mycket kunskap för att slå räntan ni får från ett sparkonto. Hade väl kunnat investera ännu mer pengar om jag inte blivit dubbelbeskattad under en längre tid (kapitalvinst som sker i Sverige blev beskattad i Sverige och USA). Trots att jag skattade i Sverige så fick jag ändå inte använda svensk sjukvård gratis och det mina damer och herrar är inte ett misstag ni vill begå, det är en dyr historia. Nu betalar jag en 15% kapitalskatt sen jag flyttade pengarna då min sjukhusvistelse fick mig så jävla arg att jag vägrar betala en krona till i skatt i Sverige.

Vad ska du göra med pengarna? har du något mål? Eller ska du dö med dom?
Citera
2014-04-14, 08:04
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Boende, mat, toapapper osv. 6k är inte så farligt. Sedan vet ju inte du om hans föräldrar gör av med pengarna eller sparar dom.

Många tar hyra av sina barn så dom lika gärna kan flytta ut om dom ändå betalar så mycket hemma. Istället för att dom ska känna att dom kan bo hemma till 30 så dom kan lägga 100% av sin lön på nöje för föräldrarna betalar ändå allt.

När barnen blir stora utvecklar man en vuxenrelation med dom. Man kan inte behandla sina barn som små gossebjörnar hela livet.

Problemet är att man inte kan prata uppfostran med den person man försöker uppfostra. Den personen har ju inte förstått vissa saker. Det är just därför man uppfostrar dom.

Sedan när han blir gammal och har egna barn i den åldern kommer nog han göra samma sak oavsett vad han tycker om det i dagsläget.

Det kan man ju bara spekulera i tills vidare.

Är ju inte helt otänkbart att den dagen han lägger ner alla sina sparade pengar på att köpa en bostad så får han tillbaks dom pengarna av sina föräldrar.

Förmodligen vill hans föräldrar ge honom en anledning att flytta (för han verkar ju ha råd) genom att ta betalt så att skillnaden i kostnad om han faktiskt flyttade inte skulle vara så stor. Förhoppningsvis tycker han då att han lika gärna kan flytta.

Sedan vänjer dom honom vid att en viss del av pengarna försvinner varje månad.

Men som sagt...Man får se vad som händer. Om han får se dom igen.

Men är han en vuxen arbetande människa finns det ingen anleding för hans föräldrar att betala för allt. Hör väl själv hur dumt det låter?

---------------

I vissa delar av världen försörjer barnen sina föräldrar medan här klagar man på att man får betala för mat och husrum om man väljer att bo kvar hemma?

Tack, lite så är det. Mina föräldrar har sparat undan en fast summa pengar sen jag föddes. Som jag kan ta ut när jag vill men tycker inte där är tillräckligt med pengar så därför bor jag hemma och jobbar så den summan växer och sen kan jag flytta dit jag själv vill. Att betala 6 k stör mig inte utan känns mer som bra förbredelse till att flytta hemmifrån. sen har mina föräldrar aldrig varit snåla mot mig utan alltid fått vad jag velat, mobiler,kläder,saker osv så känner mig nästan "skyldig" att betala tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in