Citat:
Ursprungligen postat av
von-Manstein
I TV4:as fall så handlar det väl enbart om att de vill utöka sin vinst. Lokalredaktionerna kostar mycket pengar och TV4 ser en möjlighet att tjäna lika mycket pengar på sina dåliga program utan den "onödiga" kostnaden som lokalnyheter utgör.
Vad gäller tidningarna är det ju i mångt och mycket p.g.a. internets framfart. Det blir färre och färre prenumeranter när fler och fler läser nyheter på mobiler och surfplattor, eller läser gratistidningar som Metro. Denna utveckling är väl egentligen inte så konstig och det är i mitt tycke bra att gammelmedia får konkurrens från friare internetbaserad media.
De positionerar sig sannolikt inför framtiden också. I USA är TV-tittandet kraftigt vikande, vilket vi sannolikt börjar se här också. Och som jag varit inne på förut så tror jag att TV-kanalen är ett döende koncept. TV4 börjar få konkurrens av tunga spelare nu, vilket vi kan se med Netflix och HBO-nordic som etablerar sig i våra länder.
Jag tror att de som gör serier (alltså HBO till exempel med: Blacklist, Game of Thrones, Sex and the City, Sopranos, board walk empire o.s.v.), kommer att börja rikta dessa serier direkt till konsument, och ta merparten av vinsten själv. När TV-kanalen för en tynande tillvaro så kommer man helt enkelt putta dem åt sidan, och vad blir kvar då av TV4? Det är ju också tänkbart att de som skapar populära koncept (som Lets dance, eller Idol) även själva börjar anlita produktionsbolag för att göra skräddarsydda versioner i olika länder för att ta en större del av vinsten. Svensk TV består i så hög grad av dessa inlånade koncept och tv-serier att man kan bli kvävd av konkurrenterna. Det är lite som att vara gasförsäljare åt Putin - stänger han kranen så är din verksamhet slut.
Man måste förstå att TV:s tidigare affärsmodell precis som med tidningarna har byggt på barriärer. Det har varit i princip omöjligt att ta sig in på svensk TV-marknad annat än att göra enorma investeringar. Se bara på vilka problem Stenbäck hade bara att skapa TV3. Amerikanska TV-bolag har naturligtvis aldrig haft något intresse att skapa egna kanaler i Sverige med allt vad det innebär - därför var det logiskt att sälja sina serier och program till etablerade kanaler som redan hade stor räckvidd.
Men det är detta som nu har ändrats. Med internet kan man lätt bara anpassa sin befintliga playfunktion till Sverige (som Netflix och HBO gjort). Och nästa steg lär vara den smarta TV:n som har mer av ett app-system med ökad valfrihet, och när TV:n är beroende av internet så kommer vi se få ett enormt utbud från hela världen av aktörer som vill ta hela vinsten själva av sina producerade program.