[quote=Rationalisterna|48762523]
Citat:
Nu dribblar du alltså bort frågan igen då.. Frågan är fortfarande varför man ska prioritera ett ämne som färre har användning för.. Jag sa aldrig att du dribblande med statistik, jag sa att du dribblade bort frågan, vilket du en en gång gjorde.
så länge du tycker dig hålla sakligt grepp om "frågan" där frågan var på vilket sätt religionskunskap, observera att jag benämner det som kunskap, inte vetenskap.. i skolan : VILKEN SKOLA, FÖR VILKA?
det finns några hundratal skolor...
och de har menar du homogen läroplan? eller som jag frågat dig förut, talar du dig varm för särskolor och isf vilket underlag utifrån vilka referensramar, krigsdrabbade ptsd-drabbade ? ja.. eller har du ens ordning på torpet öht att påstå att jag går ifrån "frågan"
jag förhåller mig ämnesrelevant : "ska man ha religion i skolan" mitt svar : nej det är definitivt inte nödvändigt.
Vad är så svårt för dig att du behöver fylla mitt klara svar med en hel massa genuint TJAFS? menar du att det är moget att dra ner alla till den tjafsnivån du själv verkar föredra? utifrån saken att religion INTE är ett ämne som skulle på ngt enda sätt indikera att en elev inte skulle klara av att dels slutföra gymnasium, dels klara av att påbörja högskolestudier, eftersom.. för tjugoelfte gången, elever får gott nog med religionskunskap (det du kallar för vetenskap) i grundskolan, dels för att gymnasiet är oprdentligt späckat med en hel del stressnivåer redan, att religion icke kan vara det ämne att stå som AVGÖRANDE, för huruvida ditt påstående om att "de inte kan jobba tillräckligt bra" utan att ha ett G eller MVG i världsreligionerna... något av de självvalda kapitel de vill säga väljer att flumma ur.. och lätt känner in vad lärarna skulle gilla.. så de kan sikta på mvg.. istället för att ta itu med de kassa t.ex språksvåruigheterna, språk.. är ämnet eleven behöver långt före "religionskunskapen" (som ändå är inbakad i bl.a historia) i högskolestudier - men.. samhällen väljer ju att ännu höja religionsillusionerna till höjden, dock kan man faktiskt se att det väldigt sällan någonsin efterfrågas att gå vidare "djupare in i religion" ... så redan där och enbart den biten, att den med ett t.ex "mvg" i något grupparbete om valfri sekt eller religion, ingalunda "jobbar bättre eller interagerar eller förstår bättre.. med mindre det handlar om att som sagt, söka jobb där relöigiös fundamentalism kräver att man dribblar runt med tiolktolkförfarandena.. för att försöka ge acceptans åt olika gammelmoduiga troskoncept att gälla.. det är ett bakåtsträvande utan dess like, de argument du fört fram hittills, och också kunskapsfattiga.. nonchalant.
Så jag dribblar inte bort frågor, jag däremot menar att kunskapsignoransen ökar ju mer religionskunskap man pumpar in i de faser där ungarna är som mest snabbtänkta och enormt lätt skaffar sig kunskapsbank, som plattform för ex.vis högskolestudier men också jobb.. det är där du drar dina feltänk och reflektionsklöst mest efterapar dina antagligen idoler, i att enbart pumpa på de gamla flosklerna.. jag känner liksom igen de söndertrasade pseudoargument du fört fram Rationalisten...
... och du har ju ett etablissemang du kan rycka i och så glart bortmannövrera så fort det kommer till konkret bevis om på vilket sätt det ärvärdefullt att ta bort språk matte elelr historia eller något, för att just få plats med religionsfundamentalistiska tankeidéer för elever att harva igenom, med det lealösa argumentet "de jobbar bättre med en massa vetskap om hur... fundamentalisterna tänker, när de går fundamentalistiskt..
sådan kunskap kan elever tillgodogöra sig under bl.a ämnet historia, behövs inte religion på schemat öht enl mig.
att jag menar det, är inte detsamma som att jag dribblar bort "frågan" ( se topic)
(men har man skrivit detta nu 20 gånger.. eller det gick inte in för dig, att både samhällskunskapen och historian eller ämnet filosofi, isf är mer up-to-date.. för moergondagens generationer... du som ville bilda-bort-religion?)
Citat:
Men jag har ju redan belagt att detta är fel. Kan du inte bevisa att ovanstående paragraf har du inget här. Jag har redan argumenterat för varför detta är fel, antingen bemöter du eller erkänner dig fel. Du upprepar istället ett redan felbevisat argument. Ser inte poängen..
Vilket zzzzzz..... vad fick du eg. sagt med detta??
Citat:
Japp, och jag har vid det här laget även tagit reda på att du totalt saknar logisk grund för din åsikt. Du tycker så för att du tycker så helt enkelt. Det kan du göra, men objektivt har du inte bevisat någonting.
Det är enkelt att hoppa över religionskunskapen för att fokusera på vad elever behöver när de ska in i andra kriterier, japp. Enkelt sagt ; no big deal.
Medan du dramatiserar det.. just det man känner igen, tjafsarnas snyfterier om att det snyftsnyft är sååååå viktigt med religions.... vetenskapen.. religion görs til vetenskap i teokratier, inte i demokratier.
Citat:
Falsk retorik säger du som hittills inte bemött ett enda argument i det inlägg du svarar på.. Rätt säker på att det du just nu gör är definitionen av falsk retorik. DVS, argument vars enda syfte är att undvika att svara på raka frågor.
Du försöker urholka de konkreta svar jag har, genom att börja nöta på det, det är tjafsigt och visar på att du gärna dramatiserar vd som är urenkelt : man hoppar helt enkelt över religionsämnet... inget svårare än så. Religionen återfinns oavsett inom.. tjat-tjaaaat : historieämnet.. och annat också.
Finns INGEN anledning för religioner att ens kalla sig för vetenskapliga ämnen, gud är inte vetenskap.. och bespara mig utläggning om vad, vetenskaplighet är. Om du kan.
Citat:
Jag behöver inte blåneka, jag har lagt fram starka argument som du bara dribblat bort med åsiktsargument och personangrepp...
Så du ger din egen person så stor betydelse alltså, att det är rollen som religionskunskapsöverförare som är av vikt här? Jag har fokus på eleverna.. de har extremt goda chanser5 att hur lätt som helst ges orientering i de fall de skulle sakna djupdykningar i sin islam, elelr kristendom eller den religion de nu öänskar åka och besöka under sina framtidsdrömmar.. jag har redan gått igenom det.
Du är rätt ignorant faktiskt. Retorisker som försöker dölja något eller så förstår du helt enkelt inte varför språk är hundrafalt bättre för unga att lära in, än att mala gamla dogmer med dithörande patetiska tolkningar, som oavsett enbart är av vikt för fundamentalister. De har ju faktiskt egna skolor nuförtiden.. står de inte och tigger till sig skattepengar för att älta bakåtsträvande enormt flummig religiös extremism utan särskild relevans för framtida yrkesutövande där demokratin är arbetsfältet, inte att de "ska kunna lyckas bjuda in ännu mer religiös fanatism i förbindelserna med andra världsdelar som inte fattar normalt världsspråk. För du verkar vilja appellera till mer acceptans för riktigt extremt puckade massa bortförklaringar om hur religioner kan tänkas tolkas.. och det under tid då ungdomar som mest behöver skor på fötterna, många behöver liksom gå vidare.. alla drömmer inte om att nöja sig med gymnasium som enbart är allmänbildning.
du borde veta att samhället idag och imorgon är bra mer komplicerat än vad det var igår.. men du väljer att blunda och neka som en trotsig barnunge.
Citat:
Detta är helt enkelt inte sant.. .Religion är ett föreläsningsbaserat ämne med relativt mycket diskussion. Inte på något sätt flummigare än tex samhällskunskap.
Jo, betydligt flummigare. Så pass flummigt att det kan utgå på skolscheman.
Citat:
Det kan jag hålla med om, men du har inte på något sätt lagt fram belägg för att religion skulle höra in i den kategorin. Vad du själv tycker är totalt irrelevant.
Nix, vad jag tycker är relevant, jag accepterar inte religiös fanatism på skolscheman och är så lagom ensam om det. Unga behöver stabila kunskapsplattformar, religion är inte stabilt ämne, religionskunskap är något de unga tuillgodogör sig på andra sätt än att det ockuperar pressade schematider.
Språk bör överta samtliga religionstimmar. Sopr¨åk som dessutom äönnu lärs ut fantasilöst.. bara det är anledning att ta bort religion som ämne i skolor, så de får det lite lättare på högskolor, ämnet religion står på teoretiska program för att man menar att ämnet behövs för att studenten ska fatta sitt framtida högskoleprogram, vilket jag ser som riktigt sinnesslött icke-argument, men för dig som är religiös fundamentalist tänder det så klart till på alla tie att behöva höra att flumämnet religion inte kan ha den klass, som du inbillar dig att det har.