• 1
  • 2
2014-04-12, 16:01
Medlem
Ja, som rubriken säger, vad är skillnaden? Jag hittar inget i butiken som heter vårrulledeg. Går det lika bra med filodeg? Är det någon skillnad i tillagningsmetod? HJÄLP MIG!!
Citera
2014-04-12, 16:14
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Ja, som rubriken säger, vad är skillnaden? Jag hittar inget i butiken som heter vårrulledeg. Går det lika bra med filodeg? Är det någon skillnad i tillagningsmetod? HJÄLP MIG!!

det är olika beroende på vem som gör vårrullar vad det är för deg, en del använder faktiskt filodeg, eller rispapper, eller en typ av pannkaka som friteras! Du får prova dig fram till vad som passar dig bäst!
Citera
2014-04-12, 18:28
Medlem
Rispapperdegen gick inte att fritera upptäckte jag
Citera
2014-04-12, 18:45
Medlem
De ofriterade vårrullar jag fick i Kambodja hade en smaklös och vit/genomskinlig deg runt sig. Jag tror du kommer få göra den själv om du vill ha något liknande.

Däremot hade jag personligen kört på filodeg om man ska ha något färdigt.
Citera
2014-04-12, 19:07
Medlem
dePauls avatar
Klassiska vårrullar lagas på en enkel deg som består av salt, vatten, ägg och mjöl. Det är allt.

Det som gör den speciell är tekniken bakom ihopknådandet och hur tunna skivor man lyckas att kavla ut. Dessutom är det viktigt att låta degen vila ordentligt efter att man knådat ihop den.

En vanlig sats:

- 2,5 dl vetemjöl
- 1 ägg
- 3/4 tsk salt
- 1/4 - ½ dl vatten beroende på mjölets uppsugningsförmåga

Degen skall vara rejält fast och klibbfri.

~Paul~
Citera
2014-04-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Klassiska vårrullar lagas på en enkel deg som består av salt, vatten, ägg och mjöl. Det är allt.

Det som gör den speciell är tekniken bakom ihopknådandet och hur tunna skivor man lyckas att kavla ut. Dessutom är det viktigt att låta degen vila ordentligt efter att man knådat ihop den.

En vanlig sats:

- 2,5 dl vetemjöl
- 1 ägg
- 3/4 tsk salt
- 1/4 - ½ dl vatten beroende på mjölets uppsugningsförmåga

Degen skall vara rejält fast och klibbfri.

~Paul~
De jag fick såg ut att vara lindade i plastfolie eller gelatin. Är det ett tecken på att man kavlat ut denna deg riktigt tunt, eller är det troligtvis ett annat recept? Jag vet ju att du kan dina saker när det kommer till östasiatisk mat. Närmare bestämt nära gränsen mellan Kambodja och Vietnam var detta.
Citera
2014-04-12, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
De jag fick såg ut att vara lindade i plastfolie eller gelatin. Är det ett tecken på att man kavlat ut denna deg riktigt tunt, eller är det troligtvis ett annat recept? Jag vet ju att du kan dina saker när det kommer till östasiatisk mat. Närmare bestämt nära gränsen mellan Kambodja och Vietnam var detta.
Som jag skrev så är receptet i mitt förra inlägg tungt influerat av det enkla kinesiska köket. Det finns varianter på denna deg, allt från rismjöl-, vattenkastanjemjöl och majsmjöl till vanligt vetemjöl.

Det är m a o svårt att exakt veta vad du fick i Vietnam/Kambodja men med hjälp av din beskrivning så är det troligen en blandning av rismjöl och vetemjöl. Inga ägg ingår i den varianten. Bör hållas fuktig. Man använder ofta mer än en skiva i taget. Allra oftast 2-3.

~Paul~
Citera
2014-04-12, 20:06
Medlem
Citat:
Som jag skrev så är receptet i mitt förra inlägg tungt influerat av det enkla kinesiska köket. Det finns varianter på denna deg, allt från rismjöl-, vattenkastanjemjöl och majsmjöl till vanligt vetemjöl.

Det är m a o svårt att exakt veta vad du fick i Vietnam/Kambodja men med hjälp av din beskrivning så är det troligen en blandning av rismjöl och vetemjöl. Inga ägg ingår i den varianten. Bör hållas fuktig. Man använder ofta mer än en skiva i taget. Allra oftast 2-3.

~Paul~
Låter rimligt. Var det ett ark så var det åtminstone lindat 3-4 varv.
Citera
2014-04-12, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Låter rimligt. Var det ett ark så var det åtminstone lindat 3-4 varv.
OK. Det låter rimligt det med. Personligen föredrar jag den kinesiska varianten eftersom degen har mer smak än de andra varianterna.

~Paul~
Citera
2014-04-13, 00:32
Medlem
christerys avatar
Köpte fisk inbakt i "smörpapper" (såg det ut som i alla fall) i Turkiet, smakade inte nåt utan fisken och den milda kryddningen talade. Synd bara att jag inte fattade vad jag beställde (var ju flera rätter) och snackar inte turkiska heller.

Men den degen var perfekt för fisk, skulle tro att den passar även vegetariska rullar. Men vad hjälper det när jag inte vet vad det var...

popie har jag käkat i Thailand och Filippinerna, men den degen är mycket kraftigare, den tar plats om ni fattar vad jag menar.
Senast redigerad av christery 2014-04-13 kl. 00:34.
Citera
2014-04-13, 13:28
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Mitt thailändska ex gjorde något liknande. Påminner starkt om gelatin i konsistens och utseende. En klibbig genomskinlig massa. Misstänker att det var baserat på sago men är inte säker. Enligt henne var det ett vietnamesiskt recept.
Citera
2014-04-13, 14:49
Medlem
Citat:
OK. Det låter rimligt det med. Personligen föredrar jag den kinesiska varianten eftersom degen har mer smak än de andra varianterna.

~Paul~
Fungerar filodeg som substitut för det? De vårrullar jag fått i övriga Asien är friterade och har den klassiska uppbyggnaden där degen smakar en del och är frasig i ändarna och mjukare i mitten. Vad ska man ha för deg om det är resultatet man söker? Finns det en färdig som fungerar? Jag tänker mig att filodeg kan "fungera" men lämnar en del att önska.
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Mitt thailändska ex gjorde något liknande. Påminner starkt om gelatin i konsistens och utseende. En klibbig genomskinlig massa. Misstänker att det var baserat på sago men är inte säker. Enligt henne var det ett vietnamesiskt recept.
Just så. Smakar inte något alls i princip. Fyllningen får sköta snacket där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in