Citat:
Ursprungligen postat av
camejo
Det här, angående filtegate, kan vara det bästa jag läst av Martin Aagård
http://www.aftonbladet.se/kultur/article18700066.ab
Får man fråga varför du tycker den är så bra? Det skulle jag verkligen vilja veta. Själv är jag förvånad över att den begåvade Aagård skriver en så dålig text.
Om man läser den som en uppgörelse med ett framvuxet podcastklimat där reklam blivit mer framträdande så.. okej. Den har vissa partier som åtminstone beskriver vad som sker. Och här finns det kanske en diskussion som är viktig. Varför då göra texten verkningslös genom att härleda den till Sigges motiverade kritik av Filter?
Varför det skulle vara en kris för journalistiken tycker jag inte förklaras i texten. Podcasten gör ju inga journalistiska anspråk. Tvärtom är det väl jättebra att de är så tydliga med sina sponsorer, något man inte kan säga om alla journalister eller tidningar.
Att han tar ett större grepp och menar att kritiska intervjuer (eller kritisk granskning i stort?) saknas i Sverige får väl stå för honom. Jag upplever det inte så. Just nu har vi några program med icke-kritiska intervjuer som blivit stora och det är väl kul, betyder inte att intervjuformen genomgått någon förändring.
Man borde lyssna på Aagård innan man lyssnar på mig när det gäller journalistik. Och jag köper att man inte måste hålla med för att det kan vara en bra text.
Men han förklarar ju aldrig vad det har att göra med Sigges (ganska blygsamma, som sedan förstorats av andra) kritik mot att han inte fick läsa text och citat innan tryck och att han kände sig lurad kring syftet med artikeln. Om Aagård menar att det är arbetssätt som journalister borde nyttja så kanske man just ska tala om kris. Han förklarar heller inte hur Sigges kritik är besvarad utan bara beskriver led efter led i händelseutvecklingen och blandar in sin personliga upplevelse av Mattias Göransson. Herregud texten är ju kass.