2014-04-11, 13:58
Medlem
Rubrik01s avatar
Den SD-hatande kommunisten Martin Aagård som runkar varje kväll till det faktum att han ser sig själv som en så jävla ÄKTA journalist är alltså kritisk till en poddcast där det krängs blöjor och vin?

Nämen, shit, vad förvånande.
Citera
2014-04-11, 16:19
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Mycket bra skrivet av Aagård. Sammanfattar exakt mina egna tankar om fallet.

Det är prolematiskt med "fans" som är totalt okällkritiska och blir en känslomässigt agerande pöbel utifrån vad deras "kompis" sagt i en podcast. De ner fåraktiga av lyssnarna tycks verkligen kunna drivas till vadsomhelst. De poserade med munnen proppull av big mac för att Sigge uppmanat dem till det, de tar bilder på sig själva framför If-reklam, de köper deras vin och bedriver näthat mot en enskild journalist som Sigge bestämt att man ska hata på. Det är rätt deprimerande.

Till viss del är det väl så. Men det är väl ändå femtonåriga tjejer som gör detta? Annars finns det alltid människor som lyssnar på auktoriteter.

---

Men angående Filter artikeln, ändå intressant poäng i F&F gällande vad narcissism egentligen är kan verkligen en frilansjournalist bedöma detta? Även om jag förstår att man inte bör ta det alltför seriöst.
Citera
2014-04-11, 17:03
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Till viss del är det väl så. Men det är väl ändå femtonåriga tjejer som gör detta? Annars finns det alltid människor som lyssnar på auktoriteter.

Är det något jag har märkt av att följa poddsfären är det att idoldyrkan är mer utspridd än vad man trodde. Vuxna människor som blir besatta av att hylla allting en person gör helt okritiskt bara för att man är imponerad av eller uppskattar personen i fråga. Och blir oerhört indignerade när inte alla stapplar med i ledet. Rätt obehagligt.

M.G aka den långe göteborgaren gjorde sig hörd på DN Debatt för några dagar sedan:

Citat:
KULTURDEBATT. Dagens Nyheters krönikör Catia Hultquist (DN 7/4) kallar en text om familjen Eklund i den ”till finjournalistik förklädda Filtertårtan” för ”perverterat psykiskt övergrepp” och ”besinningslöst lustmord”. Jag vet inte vad finjournalistik är, men förstår av sammanhanget att det inte är något fint utan tvärtom mycket fult.

[ ]

Men Catia Hultquist är ute i ett annat ärende: hon ifrågasätter att man över huvud taget får skriva så här, om personer som familjen Eklund.

Själv väntar jag på att hon eller någon annan ska peka ut ett enda felcitat eller faktafel. Textens frågor och resonemang är öppet redovisade för läsaren, de tilltalade ger sina svar. Dessutom uppfattar jag vinkeln som självklar: Sigge Eklund har själv beskrivit sin familjs ”narcissistiska förbannelse” i ett otal sammanhang, samtidigt som han med sin nya bok ska lämna det självbiografiska – men ändå fortsätta att tillsammans med Alex Schulman göra Sveriges mest populära podcast och snart ge sig ut på en jagcentrerad krogshow. Så hur klarar han sig egentligen från släktförbannelsen?

Ointressant, menar Hultquist, eftersom ”de här männens makt över svenska folket är tämligen begränsad”.

Därmed låtsas hon inte känna till att vissa numera har otroligt starka personliga plattformar att använda efter eget godtycke, och därmed stor makt. I Sigge Eklunds fall: utöver podden, hans hemsida och Twitterkonto finns en uppsjö närstående poddare och medieröster som unisont rycker ut till hans försvar.

Även den sortens offentliga personer måste tåla kritisk granskning, liksom vi inom ”gammelmedierna” bara har att gilla deras möjlighet att replikera till en i många fall mer månghövdad publik. Alternativet vore ett outhärdligt medielandskap – fyllt av människor som talar i egen sak, och av journalistik som lydigt levererar vad de porträtterade vill delge för stunden.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/mattias-goransson-offentliga-personer-maste-tala-en-kritisk-granskning/

Bra skrivet och det blir allt tydligare vad allt detta handlar om; kampen mellan journalistisk integritet å ena sidan och grovt sagt ett jävla mediakotteri å andra sidan. M.G tänker inte traska med där och det skall han ha heder för.
Senast redigerad av snillet_1 2014-04-11 kl. 17:18.
Citera
2014-04-11, 17:47
Medlem
Haha, fan vilka dårar som sitter och skriker "Tack If" på en föreställning som de har betalat hundratals kronor för att beskåda. Är folk helt pantade eller vad är det frågan om?
Citera
2014-04-11, 20:34
Medlem
simonvps avatar
Tog de upp Aagårds artikel i podcasten, eller skrevs den efter att avsnittet gjordes? Håller med honom om en del om Sigge, men är också rätt säker på att Sigge snackat skit om honom i poden och att det här nog snarare är en personlig vendetta.

Verkar för övrigt som att Sigge håller på att tappa greppet på twitter https://twitter.com/sigge Kolla hans två senaste replys:

Senast redigerad av simonvp 2014-04-11 kl. 20:40.
Citera
2014-04-11, 21:48
Medlem
Citat:

Det är prolematiskt med "fans" som är totalt okällkritiska och blir en känslomässigt agerande pöbel utifrån vad deras "kompis" sagt i en podcast. De ner fåraktiga av lyssnarna tycks verkligen kunna drivas till vadsomhelst. De poserade med munnen proppull av big mac för att Sigge uppmanat dem till det, de tar bilder på sig själva framför If-reklam, de köper deras vin och bedriver näthat mot en enskild journalist som Sigge bestämt att man ska hata på. Det är rätt deprimerande.

Ja, precis. Sedan har ju själva podcasten tappat väldigt mycket i kvalitet det senaste just på grund det här överdrivna varumärksbyggandet. Reklampratet har verkligen spårat ur.
Citera
2014-04-12, 06:47
Medlem
Citat:

Citat:

Ja det var en bra artikel! Också intressant att läsa andra inlägg/repliker runt detta. tex Marcus Joons
http://www.aftonbladet.se/kultur/article18692960.ab

Har inte hört Mattsson&Helin och fan kan inte någon få upp Filter-artikeln!?

Tyckte för övrigt att det var rätt obehagligt att de mer eller mindre uppmanande lyssnarna att spamma Filter med kritik.
Citera
2014-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Tog de upp Aagårds artikel i podcasten, eller skrevs den efter att avsnittet gjordes? Håller med honom om en del om Sigge, men är också rätt säker på att Sigge snackat skit om honom i poden och att det här nog snarare är en personlig vendetta.

Verkar för övrigt som att Sigge håller på att tappa greppet på twitter https://twitter.com/sigge Kolla hans två senaste replys:

Alex är ju inte heller den trevligaste på twitter.
https://twitter.com/alexschulman

Citat:

Föreställ er att att Filip och Fredrik skulle svara så arrogant.
Citera
2014-04-12, 18:29
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ushldfold123
Alex är ju inte heller den trevligaste på twitter.
https://twitter.com/alexschulman

Föreställ er att att Filip och Fredrik skulle svara så arrogant.

Konversationen i sin helhet:

https://twitter.com/alexschulman/status/452851884446187520

Han skämmer ut sig. Oklart om han förstår det själv.

Alex utlovar även en ännu hårdare kommersialisering av podcasten:

Citat:
HW ‏@HenrikWigilius 11 apr
@alexosigge Har lyssnat på samtliga avsnitt men nu är det snart slut. En jävla vinkrängarpod blev det. Det stinker och duger ej! #svpol

Alex Schulman ‏@alexschulman 11 apr
@HenrikWigilius ja. Och det här har bara börjat. Adjö!

https://twitter.com/HenrikWigilius/status/454595661296857088
Citera
2014-04-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Det här, angående filtegate, kan vara det bästa jag läst av Martin Aagård

http://www.aftonbladet.se/kultur/article18700066.ab
Får man fråga varför du tycker den är så bra? Det skulle jag verkligen vilja veta. Själv är jag förvånad över att den begåvade Aagård skriver en så dålig text.

Om man läser den som en uppgörelse med ett framvuxet podcastklimat där reklam blivit mer framträdande så.. okej. Den har vissa partier som åtminstone beskriver vad som sker. Och här finns det kanske en diskussion som är viktig. Varför då göra texten verkningslös genom att härleda den till Sigges motiverade kritik av Filter?

Varför det skulle vara en kris för journalistiken tycker jag inte förklaras i texten. Podcasten gör ju inga journalistiska anspråk. Tvärtom är det väl jättebra att de är så tydliga med sina sponsorer, något man inte kan säga om alla journalister eller tidningar.

Att han tar ett större grepp och menar att kritiska intervjuer (eller kritisk granskning i stort?) saknas i Sverige får väl stå för honom. Jag upplever det inte så. Just nu har vi några program med icke-kritiska intervjuer som blivit stora och det är väl kul, betyder inte att intervjuformen genomgått någon förändring.

Man borde lyssna på Aagård innan man lyssnar på mig när det gäller journalistik. Och jag köper att man inte måste hålla med för att det kan vara en bra text.

Men han förklarar ju aldrig vad det har att göra med Sigges (ganska blygsamma, som sedan förstorats av andra) kritik mot att han inte fick läsa text och citat innan tryck och att han kände sig lurad kring syftet med artikeln. Om Aagård menar att det är arbetssätt som journalister borde nyttja så kanske man just ska tala om kris. Han förklarar heller inte hur Sigges kritik är besvarad utan bara beskriver led efter led i händelseutvecklingen och blandar in sin personliga upplevelse av Mattias Göransson. Herregud texten är ju kass.
Senast redigerad av melua 2014-04-12 kl. 21:53.
Citera
2014-04-12, 21:58
Medlem
Har läst senaste sidorna i tråden mer noggrant nu och vill bara vara tydlig.

Skilj på diskussion om varumärken, podcasts och lyssnare från Sigges kritik av Filters journalist och härjan kring det.

Ni ser bara jävligt dumma ut när ni inte gör det eftersom man kan relatera till just den typen av "okällkritiska" och lättlurade "fans" som ni pratar om.
Citera
2014-04-13, 12:28
Medlem
Verkar som det finns en grupp inom kultureliten som irriterar sig eller helt enkelt känner sig tagna på sängen över podcastmediet. Helt plötsligt behöver man inte gå igenom några kvalitetskontroller eller smöra för ngn förläggare eller chefsredaktör men man kan ändå få ut sitt budskap och det ännu mer och oncensurerat än i någon tidning etc.

Varför skulle dock podcastaren Sigge behöva granskas som om han vore Löfven är för mig en gåta. Känns mest som om folk stör sig honom och hans podcast och det är väl det som gör Filter- artikeln så pinsam eller snarare eftermälet med diverse stofiler som ska försvara den precis som om den vore någon modig och heroisk insats mot de farliga och ogranskade podcasterna.

Btw senaste ep var bästa på länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in