2014-03-31, 19:34
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
"Krnfrgan"? Haha. Jag ser det som komiskt att man tycker det alls r en frga att en intervjuad kndis inte i frhand fr veta exakt hur en journalists artikel om denne ska lggas upp. Eller att man inte ftt mjlighet att "godknna" artikeln om sig sjlv. Sen nr blev noll journalistisk integritet en utgngspunkt?

Detta var uppenbarligen Sigges krnfrga och just det han beklagade sig kring. Om de nu ska bemda sig att frfatta ett "svar p Sigges klagan" knns det vl rimligt att de bemter just denna klagan?

Hade de slagit vrn om journalistisk integritet hade de dessutom vl helt undvikit att frfatta ett bloggliknande hnfullt svar dr de anklagar Sigge fr bristande sjlvbild. Knns oserist men det r vl s dessa hipstermagasin jobbar nu frtiden.
Citera
2014-03-31, 19:38
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Ok! Positiva fr A&S r vl att all publicitet r bra publicitet, fr nu bara mste jag hra hur Sigge frklarar detta Han kanske ljuger lika mycket precis som en viss GW Persson?

Edit: Sigge replikerade blixtsnabbt p sin hemsida http://siggeeklund.se/filter/

Hoppsan! Ska bli kul att flja fortsttningen p "Filtergate!"

Journalistisk integritet handlar inte om att kunna koka ihop vad fan man vill, det handlar om att beskriva sanningen p ett rligt vis. En journalist som frbisett sin professionella etik tappar sin trovrdighet.
Senast redigerad av mrtowlie 2014-03-31 kl. 19:53.
Citera
2014-03-31, 19:52
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Knns oserist men det r vl s dessa hipstermagasin jobbar nu frtiden.

Vad skulle vara "serist" enligt dig? nnu en rvslickig promotion-artikel?

Klart det svider lite nr ens grandiosa sjlvbild blir ifrgasatt. Att du ens frsvarar Sigges barnsliga gnll i podden r mrkligt, ven om du tidigare visat dig vara en fanboy trodde jag dig av nn anledning mer n s.
Citera
2014-03-31, 19:52
Medlem
snillet_1s avatar
Mrkligt att Filter gr ut s hrt om Sigges mejlredovisning stmmer och r hederlig. Har inte Filter ngot vettigt att kontra med har de gjort bort sig fr man sga.
Citera
2014-03-31, 19:55
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Vad skulle vara "serist" enligt dig? nnu en rvslickig promotion-artikel?

Klart det svider lite nr ens grandiosa sjlvbild blir ifrgasatt. Att du ens frsvarar Sigges barnsliga gnll i podden r mrkligt, ven om du tidigare visat dig vara en fanboy trodde jag dig av nn anledning mer n s.

Men snlla, kan vi inte lmna barnsliga epitet som "fanboy" och "hater" bakom oss. Jag frsvarar ingenting, jag fljer med intresse utvecklingen och inte ens du kan frneka att Sigge hade rtt i det hr fallet.

Det hade varit "serist" om de tagit tiden att kolla vad som egentligen hade sagts, tex bett "journalisten" redovisa sin mailkommunikation med Sigge innan de gick ut med sitt arroganta svar.
Senast redigerad av mrtowlie 2014-03-31 kl. 20:53.
Citera
2014-03-31, 19:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Hoppsan! Ska bli kul att flja fortsttningen p "Filtergate!"

Journalistisk integritet handlar inte om att kunna koka ihop vad fan man vill, det handlar om rtten att beskriva sanningen. Irrelevant i det hr sammanhanget, reporten har uppenbarligen fuckat upp och vilselett Sigge.

Att en intervjuad tror att han ska f en smicker/promotion-artikel skriven om sig, men sen visar sig f en annan typ av artikel, r inte det minsta i kontrast till journalistisk integritet. Integritet r oberoende. Ibland fr naturligtvis journalister "vilseleda" de de ska beskriva fr att f tillgng till dem. Journalistik grundkurs A. Hrt talas om Wallraff? En vl fungerande metod nr man vill beskriva hala lar.

Den enda som gjort bort sig hr r Sigge. Hans ofrmgan att ta att artikeln inte har den vinkel han trodde. Hans angrepp p journalistens personlighet, uppmaningen till andra att inte lta honom intervjua dem.
Senast redigerad av swimp78 2014-03-31 kl. 19:58.
Citera
2014-03-31, 19:59
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Att en intervjuad tror att han ska f en smicker/promotion-artikel skriven om sig, men sen visar sig f en annan typ av artikel, r inte det minsta i kontrast till journalistisk integritet. Integritet r oberoende. Ibland fr naturligtvis journalister "vilseleda" de de ska beskriva fr att f tillgng till dem. Journalistik grundkurs A. Hrt talas om Wallraff? En vl fungerande metod nr man vill beskriva hala lar.

Med den instllningen r det nog vldigt f uppmrksammade personer som skulle stlla upp p personportrtt. Ditt osande hat kring klparen och bedragaren sigge dunklar ditt omdme. Jag respekterar mycket av det du skriver men du verkar ha svrt att frhlla dig objektiv just nr det kommer till A&S.
Citera
2014-03-31, 20:01
Medlem
snillet_1s avatar
Har ngon hr faktiskt lst artikeln n?

Den beskrivning av artikeln vi fick i podden kanske inte ens stmmer i vra gon. Ju.
Citera
2014-03-31, 20:03
Medlem
swimp78s avatar
Ja, jag prempar p Filter, mycket bra tidning generellt. Artikeln var vl sdr, men Sigges irritation tycks mest berott p att den inte var vad han trodde den skulle vara, och att den handlade fr lite om hans bok.
Citera
2014-03-31, 20:14
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Har ngon hr faktiskt lst artikeln n?

Den beskrivning av artikeln vi fick i podden kanske inte ens stmmer i vra gon. Ju.

Jag har lst artikeln och Sigge har helt rtt i att journalisten r ute efter att mla ut honom som narcissist mellan raderna mer n vad Sigge sjlv svarar narcissistiskt. Hade det inte varit fr slutet dr journalister kritiserar Sigge Eklund totalt s hade vl Sigges reaktion varit verdriven. Slutet r nstan bisarrt. Att en journalist lgger egna vrderingar i ett reportage r vl lite smfult men inte jtte katastrofalt. Problemet ligger vl i att journalisten ljugit och inte ltit sigge f ta del av artikeln, vilket man dock frstr. Sigge hade aldrig godknt artikeln.
Citera
2014-03-31, 20:20
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Jag har lst artikeln och Sigge har helt rtt i att journalisten r ute efter att mla ut honom som narcissist mellan raderna mer n vad Sigge sjlv svarar narcissistiskt. Hade det inte varit fr slutet dr journalister kritiserar Sigge Eklund totalt s hade vl Sigges reaktion varit verdriven. Slutet r nstan bisarrt. Att en journalist lgger egna vrderingar i ett reportage r vl lite smfult men inte jtte katastrofalt. Problemet ligger vl i att journalisten ljugit och inte ltit sigge f ta del av artikeln, vilket man dock frstr. Sigge hade aldrig godknt artikeln.

Finns det ngon mjlighet att kunna ta del av iaf slutet? Jag befinner mig ej i Sverige och har ingen lust att betala fr denna artikel Om du lser digitalt kanske du kan kra en copy paste lr lgga upp en bild om du lser analogt?
Citera
2014-03-31, 20:38
Medlem
simonvps avatar
Fr nog trots allt krypa till korset nu nr jag hrt segmentet och lst mejlkonversationen. Riktigt fittigt av Filter och reporten att lura Sigge s dr, samtidigt r det ju lite smkul att Sigges reaktion p ett stt stdjer reportens tes, om n s att det har kommit till p orliga grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in