2014-03-31, 07:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nordkorea passar på i skuggan av Ukrainakrisen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18636098.ab
Skapar störande moment, kanske tror Sydkorea inte klarar sig bra på egen hand.

Om det inte sker lite skottväxling då och då finns det anledning att bli förvånad. NK håller fast vid sitt invanda mönster, ingen nytt under solen där inte.
Citera
2014-03-31, 17:05
Avslutad
Möjligt att denna fråga ligger i fel tråd.

Var hos doktorn tidigare idag.
När jag satt och väntade, kom en asiatisk man in och satte sig.

Jag har varit i flera länder i Asien och brukar känna igen från vilket land de kommer ifrån. Men honom kände jag inte igen.
Han var mörkare.
Men det som fångade mitt intresse och därav min kommande fråga, var hans tatuering som han hade försökt få bort med laser på hans arm.
Den satt lite ovanför klockan på vänster arm.
Tatueringen bestod av siffror - liknande man har sett på filmer från folk som flytt ifrån fängelseläger.

Eftersom jag inte kände igen utseendet, slog tanken mig att han kom från Nordkorea som flykting.

Kan min iaktagelse vara riktig med tanke tatueringen?
Citera
2014-03-31, 21:42
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Möjligt att denna fråga ligger i fel tråd.

Var hos doktorn tidigare idag.
När jag satt och väntade, kom en asiatisk man in och satte sig.

Jag har varit i flera länder i Asien och brukar känna igen från vilket land de kommer ifrån. Men honom kände jag inte igen.
Han var mörkare.
Men det som fångade mitt intresse och därav min kommande fråga, var hans tatuering som han hade försökt få bort med laser på hans arm.
Den satt lite ovanför klockan på vänster arm.
Tatueringen bestod av siffror - liknande man har sett på filmer från folk som flytt ifrån fängelseläger.

Eftersom jag inte kände igen utseendet, slog tanken mig att han kom från Nordkorea som flykting.

Kan min iaktagelse vara riktig med tanke tatueringen?
Finns nog inte många,om ens någon, av den mörkare varianten i nk.
Citera
2014-03-31, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Finns nog inte många,om ens någon, av den mörkare varianten i nk.

Jodå.
Har sett en del på klipp inifrån.
Citera
2014-03-31, 21:45
Avslutad
Jag menar inte jättemörk eller svart om du nu trodde de. Utan som han till höger..
Citera
2014-04-01, 16:31
Medlem
Koksans avatar
Läste ett rätt intressant stycke då det förklaras att språkskillnaderna mellan Sydkorea och Nordkorea blir större och större. Jag läste att bara runt 15-20 % av alla som har flytt från Nordkorea kan förstå Sydkoreaner helt perfekt.

Främst eftersom Nordkorea lånar många ord från China och Ryssland och Sydkorea har lånat ord från USA.

Tex om du frågar en Nordkorean om hur han/hon mår kan du få svaret: "Inte så mycket" vilket betyder "Jag mår bra tack" men detta är ju ett problem då det kan skapa konflikter mellan Sydkoreaner och Nordkoreaner eftersom vissa ord kan ses som aggressiva när dom egentligen inte är det.

Intressant.

/Koksan
Citera
2014-04-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
Läste ett rätt intressant stycke då det förklaras att språkskillnaderna mellan Sydkorea och Nordkorea blir större och större. Jag läste att bara runt 15-20 % av alla som har flytt från Nordkorea kan förstå Sydkoreaner helt perfekt.

Främst eftersom Nordkorea lånar många ord från China och Ryssland och Sydkorea har lånat ord från USA.

Tex om du frågar en Nordkorean om hur han/hon mår kan du få svaret: "Inte så mycket" vilket betyder "Jag mår bra tack" men detta är ju ett problem då det kan skapa konflikter mellan Sydkoreaner och Nordkoreaner eftersom vissa ord kan ses som aggressiva när dom egentligen inte är det.

Intressant.

/Koksan

Lite kuriosa på den, är att fortfarande så säger "östtyskar" kosmonaut (ryska) och "västtyskar" säger astronaut (engelska).
Trodde dock inte att det var så stora skillnader mellan de sydkoreanska och nordkoreanska dialekterna. Där ser man vad isolering kan göra.
Hör inte till ämnet egentligen, men ändå. Hur stor skillnad är det mellan folkrepublikens och republikens kinesiska? Kan föreställa mig att Republiken Kina har inhämtat mycket från engelskan och japanskan?

Finns det någon statistik på hur många nordkoreaner som lyckas fly varje år?
Citera
2014-04-01, 20:43
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan

Intressant.

/Koksan
Sen har Nordkorea kvar en lite äldre dialekt av koreanska också. Ett ord som kännetecknar en viss frukt i norr är samtidigt slang för testiklar i syd.
Citera
2014-04-01, 21:06
Medlem
Är det någon som vet hur det gick för NK med stålverket de köpte från SSAB i Borlänge?
Att det byggdes upp igen det vet jag, men vart det någon produktion?
Undrar vilken stad det ligger i?
Citera
2014-04-09, 17:23
Medlem
Ratis avatar
Avrättning med eldkastare. Fast sanningshalten i det kanske man ska ta med en nypa salt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nordkorea-nya-uppgifter-om-spektakulara-avrattningar/
Citera
2014-04-09, 21:01
Medlem
Fris avatar
Eldkastare. Det är inte så bekvämt att bli sparkad heller! Särskilt inte av högklackade stövlar om hon O Sang-Hon bär, hon som är syster till horan Kim Yong-Ho vars säng är Jang Song-Thaeks som är bror till Jon Yong-Jin som sitter i ett gropfängelse och aldrig har sett Kye-Sun. Och då har jag inte ens nämnt nyckelpersonen som heter, tada: Kim!

Och nästa avsnitt av Pyong-Dallas kommer nästa vecka! (dataatadiidadadaaada...)
Citera
2014-04-12, 16:22
Medlem
Koksans avatar
Gammal nyhet men Nordkorea har köpt 16 000 kameror från Kina för att kunna spionera på sina medborgare.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/9801850/North-Korea-steps-up-surveillance-of-citizens-with-16000-CCTV-cameras.html

Tankar?

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-04-12 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in