Citat:
Ursprungligen postat av
Koksan
Läste ett rätt intressant stycke då det förklaras att språkskillnaderna mellan Sydkorea och Nordkorea blir större och större. Jag läste att bara runt 15-20 % av alla som har flytt från Nordkorea kan förstå Sydkoreaner helt perfekt.
Främst eftersom Nordkorea lånar många ord från China och Ryssland och Sydkorea har lånat ord från USA.
Tex om du frågar en Nordkorean om hur han/hon mår kan du få svaret: "Inte så mycket" vilket betyder "Jag mår bra tack" men detta är ju ett problem då det kan skapa konflikter mellan Sydkoreaner och Nordkoreaner eftersom vissa ord kan ses som aggressiva när dom egentligen inte är det.
Intressant.
/Koksan
Lite kuriosa på den, är att fortfarande så säger "östtyskar" kosmonaut (ryska) och "västtyskar" säger astronaut (engelska).
Trodde dock inte att det var så stora skillnader mellan de sydkoreanska och nordkoreanska dialekterna. Där ser man vad isolering kan göra.
Hör inte till ämnet egentligen, men ändå. Hur stor skillnad är det mellan folkrepublikens och republikens kinesiska? Kan föreställa mig att Republiken Kina har inhämtat mycket från engelskan och japanskan?
Finns det någon statistik på hur många nordkoreaner som lyckas fly varje år?