2014-04-11, 22:43
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azaz94
Sunnimuslimerna borde skapa en organisation som bekämpar sionism typ en sunnimuslimsk version av Hizbollah.

Det finns en massa sunni i Hizbollah även en hel del kristna. Majoriteten är dock shia. Men att det bara är shia som får gå med Hizbollah är bara en dålig myt.
Citera
2014-04-12, 00:30
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Jag det är väl klart, shiaislam är tolerant mot alla religioner.

Ja absoult, fast islam i sig är tolerant mot andra religioner. Det står i koranen att judendom och kristendom är religioner som en muslim ska respektera.

Men terroristerna i syrien är inte muslimer enligt mig. Jag menar halshugga en människa för att han är kristen? de är extremister som ger islam ett dåligt rykte.
Citera
2014-04-12, 10:50
Medlem
hotel6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Ja absoult, fast islam i sig är tolerant mot andra religioner. Det står i koranen att judendom och kristendom är religioner som en muslim ska respektera.

Men terroristerna i syrien är inte muslimer enligt mig. Jag menar halshugga en människa för att han är kristen? de är extremister som ger islam ett dåligt rykte.
Denna diskussion kommer alltid upp, man påstår att en viss typ av Islam som utövas är felaktig och att det inte är 'riktiga' muslimer hit och dit. Snälla lägg ner det där snacket, ingen varken du, jag eller någon annan är rätt person att avgöra vilken typ av Islam eller för den delen någon annan typ av religion som är 'rätt' eller 'fel'.

Man kan kalla dessa människor för terrorister, frihetskämpar, demokratisträvare you name it men alla är i grund och botten muslimer och grundar sin tro i någon form av Islam.
Citera
2014-04-12, 11:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotel6
Denna diskussion kommer alltid upp, man påstår att en viss typ av Islam som utövas är felaktig och att det inte är 'riktiga' muslimer hit och dit. Snälla lägg ner det där snacket, ingen varken du, jag eller någon annan är rätt person att avgöra vilken typ av Islam eller för den delen någon annan typ av religion som är 'rätt' eller 'fel'.

Man kan kalla dessa människor för terrorister, frihetskämpar, demokratisträvare you name it men alla är i grund och botten muslimer och grundar sin tro i någon form av Islam.

Ja och enligt koranen så ska man väl inte döda sina muslimska bröder så att de springer runt och ropar till allah när de dödar muslimer är talande för att det inte handlar om religion egentligen. De smutsar ner namnet, har spridits tusentals sjuka videor där de ropar på allah när de bränner barn och halshugger muslimer. När upproret i Syrien började var väl religion en liten del i det hela. Tror det fanns många arbetslösa lågutbildade och missnöjda unga män som deltog när muslimska brödraskapet återigen, som de gjorde på 80-talet, tog fram sina saudifinansierade vapen som de gömt i moskéerna och började skjuta mot folk.
Citera
2014-04-12, 11:07
Bannlyst
Citat:

al qaida är en västerländsk underrättelseresurs, varken mer eller mindre, det är alltså inte islam. Islam utgår från Gud och inte från CIA, mossad och MI6.

Du kan inte hänga ett kors på din dörr och börja lära ut att man ska halshugga folk, våldta kvinnor och förstöra allt och sen säga att du är kristen.

Du måste analysera vad al qaida är och vilka som står bakom och inte bara lyssna på ljugmedia.

Har du nånsin hört en al-qaida-dåre föra en religiös diskussion?

edit:
har du nånsin hört västmedia tala om islam så här? väst vill kontrollera mellanöstern, att svartmåla islam är en del i det

http://www.youtube.com/watch?v=Y-osHSum9ks
Senast redigerad av joghd 2014-04-12 kl. 11:27.
Citera
2014-04-12, 11:24
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är iofs en definitionsfråga när det exakt är slut men jag sa det i december redan, först sa jag framåt jul, sen sa jag i vår och sen sa jag i sommar men nu håller mig till i sommar. Tycker det är rätt stora framsteg vi har sett och om qualamon eller hur det stavas är rensat snart så kan de nog koncentrera sig lite mer på övriga områden? Sker bakslag hela tiden men om inte något land med flygvapen lägger sig i så har jag svårt att se hur en stor terroristattack på bred front kan lyckas ta ens en hel stad? Om det funnits en massa terrorister som bara väntar på att anfalla varför har de inte gjort det redan typ? Så många av dom har dött redan och SAA/SAF har visat att de blir bättre och bättre, moralen måste vara väldigt låg hos fienden. Med sommar kanske jag menar augusti

Jag vet inte. Vill inte vara allt för pessimistisk men det är nog ett drömtänkande att detta krig är slut till sommaren. Det finns uppemot 100 000 rebeller i landet varav i princip alla har ett mål som de vill uppnå, oavsett om det innebar döden.

Vi ser som du säger framgångar i Qalamoun men på många andra fronter har kriget stannat. För någon månad sedan sa vi att det var en tidsfråga innan man nådde fängelset i Aleppo, nu tycks det finnas ett starkt motstånd från rebellerna i västra Sheikh Najjar. al-Nusra har samtidigt öppnat upp en ny front, mot Latakia via Kasseb med hjälp av Turkiet. Även detta påverkar den syriska arméns mobilisering oerhört negativt. Jag vet inte, i mina ögon står kriget still. Det går fram och tillbaka, ofta med stora framgångar av SAA som efter ett par månader tappas ned av rebelloffensiver. De utomstående staterna har ett finger i detta. När de märker att rebellerna är underlägsna skickar de in förnödenheter. Rysslands inblandning i Ukraina kommer skada Syrien och SAA. Efter att Syrien transporterat de kemiska vapnen kommer USA hugga den syriska regeringen i ryggen och börja masstransportera vapen till rebellerna. Nu vill man inte riskera sådana hämndaktioner mot ryska allierade, utan detta kommer komma sedan. Vi kommer få höra det vanliga om demokrati för rättfärdigandet av ett stöd till FSA och demokratiska rebeller, rebeller som är i en kraftig minoritet. Det är jag ganska säker på.

Jag är som sagt väldigt pessimistisk just nu, men det finns väl hopp för att kriget kan ta slut snart. Vi får hoppas att det gör det. Sedan kanske jag har fel om framgångar på rebellernas sida, men faktum kvarstår att det går väldigt sakta och inget talar just nu för att kriget blir över till sommaren.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-12 kl. 11:28.
Citera
2014-04-12, 11:32
Medlem
sorias avatar
Citat:
Låter bra, men hur stort är al-Ghouta egentligen, man kan få för sig att det är som en egen stad? Om man jämför med stockholm och förorterna, om al-ghouta är typ som öh, södermalm och Maliha är som vitabergs parken?
Al-Ghouta är stort, det är en grön ring runt Damaskus, skog av fruktträd och grönsaksodlingar, några större städer och runt 200 byar +tusen tals farmar .
Maliha är en liten stad på ca 25000 invånare men finns också stiora städer som tex Douma, Yarmouk och Sayyda Zainab som har runt 150000 invånare var,dessa städer växte pga flyktingar, Yarmouk är byggt för flyktingar från Palestina, Sayyda Zainab växte på 80talet under Irak/Iran kriget , shia flyktingar från båda länderna flydde till Syrien och ville bo runt Sayyada Zainab mosken .
I Douma bor det mycket irakier,libaneser,palestinier och Douma är den enda stad i al-Ghouta som SAA inte attackerat på riktig och räknas som den enda riktiga terroristfäste i al-Ghouta.

Om vi ska jämföra med Stockholm är tex södra al-Ghouta som Botkyrka, Huddinge, Farsta och t.o.m Södertälje .
Citera
2014-04-12, 11:34
Medlem
hotel6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
al qaida är en västerländsk underrättelseresurs, varken mer eller mindre, det är alltså inte islam. Islam utgår från Gud och inte från CIA, mossad och MI6.

Du kan inte hänga ett kors på din dörr och börja lära ut att man ska halshugga folk, våldta kvinnor och förstöra allt och sen säga att du är kristen.

Du måste analysera vad al qaida är och vilka som står bakom och inte bara lyssna på ljugmedia.

Har du nånsin hört en al-qaida-dåre föra en religiös diskussion?
Jag räknade med att detta påstående skulle komma upp och jag säger inte emot det utan stödjer snarare den teorin(att al-qaida är ett verktyg som USA använder i olika sammanhang), däremot påstår jag fortfarande att dessa krigare är muslimer, vad/vem påstår att muslimer inte kan samarbeta med USA och Israel? Ifall de inte är muslimer så vänligen berätta för mig vilken typ av tro dessa människor har!?

Angående ditt exempel av att hänga kors på dörren och samtidigt hugga halsen av någon. Det finns mycket som man inte får eller ska göra enligt många religioner men som dess utövare ändå utför/begår, det gör inte per automatik så att de personerna inte tillhör den religionen som de påstår sig följa.

Edit:
I Iran som är Shiadominerat hänger man folk i lyftkranar pga äktenskapsbrott och homosexualitet och man stenar även kvinnor av olika anledningar (i alla fall om man tror våra västerländska medier) är det al qaida i farten även i dessa fall, eller är det mer rätt att stena någon än att halshugga? Det enda jag vill komma fram till är att det är muslimer som utför dessa dåd och precis som det finns onda människor med kristen eller judisk tro så finns det onda människor med muslimsk tro.
Senast redigerad av hotel6 2014-04-12 kl. 11:48.
Citera
2014-04-12, 11:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Jag räknade med att detta påstående skulle komma upp och jag säger inte emot det utan stödjer snarare den teorin(att al-qaida är ett verktyg som USA använder i olika sammanhang), däremot påstår jag fortfarande att dessa krigare är muslimer, vad/vem påstår att muslimer inte kan samarbeta med USA och Israel? Ifall de inte är muslimer så vänligen berätta för mig vilken typ av tro dessa människor har!?

Angående ditt exempel av att hänga kors på dörren och samtidigt hugga halsen av någon. Det finns mycket som man inte får eller ska göra enligt många religioner men som dess utövare ändå utför/begår, det gör inte per automatik så att de personerna inte tillhör den religionen som de påstår sig följa.

"Islam" betyder "fred". Det går att fråga sig hur fredligt, muslimskt och förenligt det är med Islam att avrätta tre civila busschaufförer för att dem bekänner sig till en annan gren av Islam.
Citera
2014-04-12, 11:52
Medlem
sorias avatar
Citat:
När tror att kriget tar slut?
Beror på.... gissar på några månader om väst drar tillbaka sitt stöd för terroristerna .

Även om väst försätter stödja terroristerna men Turkiet väljer att stänga gränsen så tar det några månader för SAA att krossa terroristerna i landet, utan öppna gränser kan inte terroristerna få in nytt blod som ersätter de döda ....visst det går fortfarande att smuggla in jihadister och vapen men inte som det går nu, nu passerar de över gränsen utan hinder i bussar och långtradare .

Citat:
Det är iofs en definitionsfråga när det exakt är slut men jag sa det i december redan, först sa jag framåt jul, sen sa jag i vår och sen sa jag i sommar men nu håller mig till i sommar. Tycker det är rätt stora framsteg vi har sett och om qualamon eller hur det stavas är rensat snart så kan de nog koncentrera sig lite mer på övriga områden?
SAA har visat att den kan ta sig in och rensa vilket område som helst, Qalamoun bergen är en dröm för terroristerna, och en mardröm för vilken arme som helst att anfalla och ändå klarade SAA rensa område på några månader, många förståsigpåare satt i TV och diskuterade hur "rebellerna" var skyddade i Qalamoun och i hur lätt de kunde försvara sig i många år och hur mycket förluster SAA skulle få ...blablabla nu är alla tysta och chockade av hur snabbt det gick .....vi hade ju en i tråden som trodde på skitsnacket Pinngisbyxor det är bara att läsa det han skrev om Qalamoun tidigare i tråden, vilken pajas

Kasab fronten är en annat bevis för hur SAA/NDF klarar hantera terroristerna, det blev en fiasko trots hjälp från turkiska artilleri , överraskning moment och tusentals jihadister som var tränade av CIA i Jordanien.
Citera
2014-04-12, 12:03
Medlem
sorias avatar
Citat:

De är extremister och extremister finns i alla religioner, finns kristna och judiska extremister också ,och extremister brukar tolka religion så den tjänar sina egna syften, kristendomen är fredlig religion men det stoppade inte extremister att döda människor i religions namn här i Europa, det vet alla som läst historia.
Citera
2014-04-12, 12:04
Medlem
Känns som rebellerna avancera i Aleppo? Ser tyngre ut för de tappra soldater som är belägrade i centralfängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in