2014-04-11, 20:48
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ärligt talat, vem fan har nytta av den här kunskapen idag? Om man av nån anledning skulle behöva räkna ut nåt sånt här så finns det en uppfinning som heter miniräknare. Har funnits i si sådär 50 år och är tom inbyggd i mobiler numera. Tycker matteskolningen borde begränsas till en liten kurs i hur man använder en miniräknare och sen kan man lägga alla hundratals timmar man sparar på att undervisa om viktigare saker. Problemen med massinvandring tex.

Vem har INTE nytta av att lära sig tänka? Idrott är också ett ämne som går att motivera bort likadant, men vi har idrott i skolan så ungarna ska få röra sig och introduceras till motion.

Matematik finns inte där för att ni ska lära er multiplikationstabellen, utan för att få människor att använda hjärnan, och det har man nytta av oavsett om man kommer syssla med matematik senare i livet eller inte.
Citera
2014-04-11, 20:49
Medlem
Diridiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det begriper jag att bråkform är bäst på universitetet. Däremot pedagogiskt tror jag det är bättre att lära högstadieelever blandad form först, eftersom där gäller det att förstå grunderna i allt... snyggt eller inte.

Sen har jag inte läst matematik på universitetsnivå, om diskussionen gäller för högstadienivån så tycker jag det är bra att "blandad form" lärs ut av rent grundläggande pedagogiska skäl.

Jag förstår inte varför blandad form ska läras ut. Skriver du kan det lätt misstolkas som 1(½)={ett gånger en halv}=½. Ifall det ska envisas med blandad form bör ett plustecken skilja heltalet från bråket, alltså 1+½.
Citera
2014-04-11, 21:01
Medlem
Diridiris avatar
Citat:
Tycker matteskolningen borde begränsas till en liten kurs i hur man använder en miniräknare och sen kan man lägga alla hundratals timmar man sparar på att undervisa om viktigare saker.

Faktum är att grafritande miniräknare får användas i samtliga mattekurser i gymnasieskolan.En miniräknare hjälper dig däremot inte när du inte vet vad du ska slå in. Säg att du vill ta reda på hur mycket virke du behöver för att bygga ett cirkulärt lusthus. Nu måste du kunna formeln för cirkelns omkrets innan du kan börja använda din miniräknare.

Men ja, alla kurser som ges i skolan kan ju ses som onödiga då du både kan ta reda på cirkelns omkrets och vem som var kung i Sverige 1345 med din mobiltelefon. Personligen är min åsikt att skolan bör vara helt frivillig och avsedd för de som faktiskt vill lära sig någonting.
Citera
2014-04-11, 21:31
Medlem
Gjorde det korta pisa testet som finns på nätet med ett antal frågor och så ser man hur många % som klarade den från de olika länderna. Det var först då jag vart mörkrädd för Sveriges ungdomar.
http://www.oecd.org/pisa/test/

Här är en kort nivå 5 fråga som bara 8% av svenskarna klarade.

The Gotemba walking trail up Mount Fuji is about 9 kilometres (km) long. Walkers need to return from the 18 km walk by 8 pm.

Toshi estimates that he can walk up the mountain at 1.5 kilometres per hour on average, and down at twice that speed. These speeds take into account meal breaks and rest times.

Using Toshi's estimated speeds, what is the latest time he can begin his walk so that he can return by 8 pm?
Senast redigerad av Eaon 2014-04-11 kl. 21:35.
Citera
2014-04-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...

Är du på riktig efterbliven?

4/5 + 2/3 = (4*3)/(5*3) + (5*2)/(5*3) = 12/15 + 10/15 = 22/15

Bråket kan ej förkortas mer.
Citera
2014-04-11, 21:48
Medlem
Citat:
Varför räknar du inte klart för? 22/15 = 1 och 7/15
En anledning är att heltal kan förvirra läsaren att tolka det matematiska uttrycket rätt. Inom universitetsvärlden undviks helt blandad form.

Alltså t.ex

1 1/2 kan ofta tolkas som

(1*1)/2 men också som 1 1/2 ,alltså ett heltal och en halva eller 1 + 1/2. Två helt olika tal som kan skrivas på samma sätt.
Senast redigerad av PG-k 2014-04-11 kl. 21:58.
Citera
2014-04-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Känner mig stolt; klarade nämligen alla Vilken årskurs fick ta detta test?

15åringar tror jag att det stod. Så jag antar i 9:an
Citera
2014-04-11, 22:06
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ärligt talat, vem fan har nytta av den här kunskapen idag? Om man av nån anledning skulle behöva räkna ut nåt sånt här så finns det en uppfinning som heter miniräknare. Har funnits i si sådär 50 år och är tom inbyggd i mobiler numera. Tycker matteskolningen borde begränsas till en liten kurs i hur man använder en miniräknare och sen kan man lägga alla hundratals timmar man sparar på att undervisa om viktigare saker. Problemen med massinvandring tex.
Nyttan med det är att kunna använda sin hjärna för problemlösning utan andra hjälpmedel. Men det verkar ju vara för svårt för dagens unga att förstå. En generation av idioter är att ta i, i och med att det finns de med andra kvalitéer, men om man inte ens kan förstå nyttan med att kunna räkna enkla bråktal, ja, då är man fan inte så jävla smart.
Sen att skylla på massinvandring för att svenska ungdomar som går i svenska skolor med svenska lärare och för majoriteten där de flesta elever är svenska är patetiskt. Ni är bara ett par lata jävlar som fått allt serverat och tror att era misslyckanden bara beror på 'samhället'.
Citera
2014-04-11, 22:09
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepedal
Vad jag kommer ihåg så är detta mellanstadiematte. Jag trodde att alla över 10-år kunde räkna med bråk. Nu förstår jag debatten om den svenska skolan. Men att det är så här illa hade jag ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Lite sent kanhända det är vad man ska lära sig i femman! http://www.lemshaga.se/groups/lemshagawiki/wiki/e4935/Matematik__Brak__Ak_5.html
Närmare bestämt vecka 13 i denna skola

Kan hända faktiskt nu när jag tänker efter att jag blev introducerad till det på högstadiet. Vad vi lärde oss på mellanstadiet kommer jag inte ihåg men ett faktum däremot är att vi gick igenom det (ganska många lektioner) i ettan och folk hade problem med att fatta det....

Hur som haver är det fortfarande så pinsamt basalt att ja, vi borde gått igenom det bra mycket tidigare.
Citera
2014-04-11, 22:13
Medlem
Citat:
Som icke-matematiker gillar jag blandad form bäst. Det går enligt mig att förstå enklare.
Bara stor risk för förvirring, menar man 1+(7/15) eller (1+7)/15 liksom?
Citera
2014-04-11, 22:17
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Bara stor risk för förvirring, menar man 1+(7/15) eller (1+7)/15 liksom?
Man skriver inte något plus...SUCK....
1 7/15.
Hur svårt ska det vara?
Citera
2014-04-11, 22:19
Bannlyst
Typisk men mycket märklig fras folk använder när de inte kan göra en simpel matematisk beräkning. "Jag har glömt bort hur man gör".

Har man gått grundskolan och är normalt begåvad ska denna typen av problemlösning komma naturligt kan jag tycka.

Problemet är väl att många snurrar in sig på att lära sig uträkningar systematiskt och enligt exempel läroböckerna visar. Synd att undervisningen i skolan är upplagd på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in