2014-04-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag är mycket tveksam mot denna typ av journalistik. Jag radar upp det punktvis:

1) Ofta handlar det om psykiskt sjuka personer som håller på med sådant här. En vacker dag
kan det bli en mycket obehaglig stämning som uppstår.

2) Om han anser att polisväsendet inte räcker till så är det väl för tusan inte HAN som ska gå omkring
och leka sheriff?

3) Att spåra upp personer på internet är inte helt vattentätt. En vacker dag kommer han att hoppa på
en helt oskyldig person.

4) Skadeståndskravet...han bröstar upp sig ordentligt när han säger:

Tja, du Robban...Att hänga ut folk på TV sådär skulle också kunna uppfattas som ofredande. Är du inte rädd för att någon svarar tillbaka med samma mynt och drar DIG inför domstol? Hur mycket kommer det att svida?

Vidare skriver du:

Tja, tack för det tipset! Det kan användas mot dig också...

Nu känner jag mig jobbig och spammig, men jag kände att det här var ett vettigt inlägg att svara på :-) Jag förstår din oro kring den här typen av journalistik, det är bra att vara kritisk till hur media agerar. Jag svarar på dina punkter... i punktform :-)

1) Det är alltid en risk med att konfrontera människor man personligen inte känner. Det är också en av de svåraste punkterna på din lista att besvara.

2) Man ska komma ihåg att TV3 är ett vinstdrivande bolag och inte någon form av superhjälte som hjälper människor villkorslöst, den här programidéen är ett känsligt ämne som väcker intresse och höjer därmed tittarsifforna. Dessutom får TV3 en Good Guy-stämpel och värdet för varumärket höjs tack vare den här typen av program. Robban är dock en begåvad journalist i grunden och tanken är väl att informera den stora allmänheten om att det inte är okej att hoppa på människor hur som helst, inte ens på nätet. Och journalistik handlar ofta om att upplysa.

3) Det sker en väldigt lång undersökning och flertalet personer arbetar med att kolla upp personerna bakom datorerna. Man ger sig med andra ord inte på människor som är oskyldiga. Vattentät bevisning helt enkelt.

4) De personer som ännu inte är myndiga slipper delta i programmet, personer som inte ännu erkänt eller blivit dömda för sitt trakasserande har också blivit "blurrade" och slipper den typen av exponering.
Och självklart, begår Robert Aschberg, produktionsbolaget eller TV3 någon form av lagbrott så ta hjälp av Juridikinstitutet och dra dem inför domstol :-)
Citera
2014-04-11, 11:13
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Föga förvånande att det är en hipster som låg bakom:
http://cdn.stureplan.se/legacy/articles/2843/images/article_image_c252e45ea9039d43.jpg

Jag gillar programmet. Såg förhandsvisningen av avsnitt tre:
Citera
2014-04-11, 11:35
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Föga förvånande att det är en hipster som låg bakom:
http://cdn.stureplan.se/legacy/articles/2843/images/article_image_c252e45ea9039d43.jpg

Jag gillar programmet. Såg förhandsvisningen av avsnitt tre:

Vart finns det?
Citera
2014-04-11, 11:41
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski
Det är väl något hon nämnde lite snabbt i programmet med? Att hon varit ung och kanske inte tänkte före hon skrev i vissa fall. Man lär så länge man lever, och även om jag tycker att hon skrivit hemska saker tidigare betyder inte det att hon är samma person nu som när hon var sexton. Det säger väl sig självt?

Jag har alltid avskytt bloggare som spridit hat och använt sig av kränkningar för att bli populära, så jag tycker dock att Kissie borde ta ansvar för den hon en gång varit och be offentligt om ursäkt till de personer hon återkommande har förolämpat. Men det betyder ju inte att folk får bete sig hur som helst mot henne och begå lagbrott för att visa sitt hat mot henne?

Hult Hatar-killen förtjänar heller inte att bli förföljd och kränkt enbart för att han spridit hat mot andra människor. Däremot tycker jag att en konfrontation likt den Aschberg gav honom var välförtjänt.
Oftast så växer man väl till sig och beter sig likadant som när man var 16. Om det är så i Kissies fall kan jag inte svara på, men säger sig själv, det gör det ju knappast.

Klart att annat folk inte heller ska bete sig illa. Är det någon i tråden som tyckt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Vart finns det?
Viaplay brukar väl visa en vecka i förhand.
Citera
2014-04-11, 18:44
Medlem
Fan vad störande att de lär ut falsk fakta om vad ett nättroll är
Citera
2014-04-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Fan vad störande att de lär ut falsk fakta om vad ett nättroll är

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det här avsnittet bar ju rätt b..

Nån mer som noterade deras radiosnack typ "han kommer här, över" "uppfattat, över"

Det heter KOM och inte över era anglofierade idioter.

Förklara gärna varför det i sammanhanget är mer relevant än att Sverigedemokraterna springer omkring med aluminiumrör och inte järnrör. Hur påverkar det ämnet i programmet Trolljägarna?

Jävla fjortistrams som bara avser att ta fokus från den egentliga diskussionen.

Språk förändras och ord ändrar betydelse. Rasism har ändrats från att regelrätt ha med ras att göra, främst svarta och vita, till att innebära diskriminering p.g.a. hudfärg eller liknande.
Senast redigerad av PokusHokus 2014-04-11 kl. 19:12.
Citera
2014-04-11, 20:22
Medlem
Benziinas avatar
Jag hoppas att Trolljägarna fortsätter med många många nya säsonger. Tror inte folk fattar riktigt att det inte är OK att skjuta från busken och skriva precis vad som helst.

Aschberg är ju väldig icke-svensk i sitt stil. Ingen konflikträdsla där inte. Däremot tror jag att många cyber prickskyttar är just konflikträdda i riktiga livet typ arbetsplatser och dylik. Ilskan tar man ut i nätet för där kommer man undan ansvaret.

Måste vara mycket undantryckt ilska och hat folk bär i sina hjärtan
Citera
2014-04-11, 20:49
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Jag hoppas att Trolljägarna fortsätter med många många nya säsonger. Tror inte folk fattar riktigt att det inte är OK att skjuta från busken och skriva precis vad som helst.

Aschberg är ju väldig icke-svensk i sitt stil. Ingen konflikträdsla där inte. Däremot tror jag att många cyber prickskyttar är just konflikträdda i riktiga livet typ arbetsplatser och dylik. Ilskan tar man ut i nätet för där kommer man undan ansvaret.

Måste vara mycket undantryckt ilska och hat folk bär i sina hjärtan

Aschberg inte svensk.

Är det någon som bär på ilska och hat är det väl Aschberg? Från dag 1 har hans program varit aggressiva, konfrontativa och hatiska. Dessutom osedeliga.

Han gör nog det här delvis för att han själv omnämns en hel del på nätet. Han önskar skrämmas och hämnas.
Citera
2014-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Aschberg inte svensk.

Är det någon som bär på ilska och hat är det väl Aschberg? Från dag 1 har hans program varit aggressiva, konfrontativa och hatiska. Dessutom osedeliga.

Han gör nog det här delvis för att han själv omnämns en hel del på nätet. Han önskar skrämmas och hämnas.

Du är inte en flashbackanvändare.

Citat:
Ursprungligen postat av Benziina

Aschberg är ju väldig icke-svensk i sitt stil. Ingen konflikträdsla där inte.Måste vara mycket undantryckt ilska och hat folk bär i sina hjärtan

Tror att detta gör flashbackrasisterna mycket rädda. De är väldigt konflikträdda och vågar knappt säga ett knyst i verkligheten.

När Robert Aschberg dundrar in och ställer dem mot väggen, då jävlar skiter de ner sig. Aschberg är fan min min idol!
Citera
2014-04-11, 22:10
Medlem
cqs avatar
Bra andra avsnitt!
Häng ut de jävla kräken Robban, de har valt att hata och ska såklart få hat tillbaka.
Gärna med namn, adress och bild.

Någon som har koll på hur tittarsiffrorna ser ut?
Citera
2014-04-11, 22:28
Medlem
CongoCat00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Bra andra avsnitt!
Häng ut de jävla kräken Robban, de har valt att hata och ska såklart få hat tillbaka.
Gärna med namn, adress och bild.

Någon som har koll på hur tittarsiffrorna ser ut?

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3817836.ece
Citera
2014-04-11, 22:47
Medlem
Hur svårt är det att skydda sin identitet när man skriver något på nätet? Sådana här program kommer endast leda till att den normalbegåvade användaren lär sig dom extra ”stegen” för att kunna skriva något helt anonymt som inte är spårbart. Så kanske har programmet den positiva effekten att flera individer lär sig den enkla kunskapen hur man skyddar sin rätt till ”privacy”.

Men även om man är anonym på nätet, skriv endast sådant som du kan stå för!

Programmet är för övrigt sådär. De fall som tas upp ganska svaga förutom det första inslaget i första programmet om Moa som jag tillsammans med som många andra blev djupt berörd av.

Jag kommer absolut inte se alla program det är för många svaga och tveksamma berättelser som den som behandlade näthataren Kawa Zolfagary. Där han framställdes ett offer när han i själva verket är en grov näthats-förövara som via sin Facebook sida ”Vita kränkta män” trakasserade människor från lägre socialklass och handikappade (t.ex dyslektiker).

Aschberg borde skämmas över det inslaget!
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-11 kl. 22:58. Anledning: tillfört ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in