Citat:
Jag är mycket tveksam mot denna typ av journalistik. Jag radar upp det punktvis:
1) Ofta handlar det om psykiskt sjuka personer som håller på med sådant här. En vacker dag
kan det bli en mycket obehaglig stämning som uppstår.
2) Om han anser att polisväsendet inte räcker till så är det väl för tusan inte HAN som ska gå omkring
och leka sheriff?
3) Att spåra upp personer på internet är inte helt vattentätt. En vacker dag kommer han att hoppa på
en helt oskyldig person.
4) Skadeståndskravet...han bröstar upp sig ordentligt när han säger:
Tja, du Robban...Att hänga ut folk på TV sådär skulle också kunna uppfattas som ofredande. Är du inte rädd för att någon svarar tillbaka med samma mynt och drar DIG inför domstol? Hur mycket kommer det att svida?
Vidare skriver du:
Tja, tack för det tipset! Det kan användas mot dig också...
1) Ofta handlar det om psykiskt sjuka personer som håller på med sådant här. En vacker dag
kan det bli en mycket obehaglig stämning som uppstår.
2) Om han anser att polisväsendet inte räcker till så är det väl för tusan inte HAN som ska gå omkring
och leka sheriff?
3) Att spåra upp personer på internet är inte helt vattentätt. En vacker dag kommer han att hoppa på
en helt oskyldig person.
4) Skadeståndskravet...han bröstar upp sig ordentligt när han säger:
Tja, du Robban...Att hänga ut folk på TV sådär skulle också kunna uppfattas som ofredande. Är du inte rädd för att någon svarar tillbaka med samma mynt och drar DIG inför domstol? Hur mycket kommer det att svida?
Vidare skriver du:
Tja, tack för det tipset! Det kan användas mot dig också...
Nu känner jag mig jobbig och spammig, men jag kände att det här var ett vettigt inlägg att svara på :-) Jag förstår din oro kring den här typen av journalistik, det är bra att vara kritisk till hur media agerar. Jag svarar på dina punkter... i punktform :-)
1) Det är alltid en risk med att konfrontera människor man personligen inte känner. Det är också en av de svåraste punkterna på din lista att besvara.
2) Man ska komma ihåg att TV3 är ett vinstdrivande bolag och inte någon form av superhjälte som hjälper människor villkorslöst, den här programidéen är ett känsligt ämne som väcker intresse och höjer därmed tittarsifforna. Dessutom får TV3 en Good Guy-stämpel och värdet för varumärket höjs tack vare den här typen av program. Robban är dock en begåvad journalist i grunden och tanken är väl att informera den stora allmänheten om att det inte är okej att hoppa på människor hur som helst, inte ens på nätet. Och journalistik handlar ofta om att upplysa.
3) Det sker en väldigt lång undersökning och flertalet personer arbetar med att kolla upp personerna bakom datorerna. Man ger sig med andra ord inte på människor som är oskyldiga. Vattentät bevisning helt enkelt.
4) De personer som ännu inte är myndiga slipper delta i programmet, personer som inte ännu erkänt eller blivit dömda för sitt trakasserande har också blivit "blurrade" och slipper den typen av exponering.
Och självklart, begår Robert Aschberg, produktionsbolaget eller TV3 någon form av lagbrott så ta hjälp av Juridikinstitutet och dra dem inför domstol :-)