2014-04-11, 16:28
Medlem
Hej!

Det är så att jag tänker söka till ett ingenjörsprogram med språkprofil, (linköping). Jag har växt upp med språket men har inte det i betyget så därför tänkte jag utnyttja möjligheten med reell kompetens (särskild behörighetskrav). Men jag har pratat med väldigt många människor både från universitetet och antagning.se men alla har olika svar. Vissa säger jag kommer hamna i B1-gruppen och vissa B2-grupp, en annan säger att jag kommer hamna i en helt annan grupp.

Snälla hjälp.
Citera
2014-04-11, 16:39
Medlem
karamellas avatar
Flashback vet inte bättre än handläggare på antagning.se

Dock så tror jag att du hamnar i första urvalsgruppen då du de facto ej kompletterat något, så det borde inte påverka urvalsgruppen. Programmet du vill söka (civilingenjör i något med inriktning kinesiska) har bara tre urvalsgrupper - BI, BII och HP - så du kan inte hamna i någon mystisk fjärde urvalsgrupp.
Citera
2014-04-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Flashback vet inte bättre än handläggare på antagning.se

Dock så tror jag att du hamnar i första urvalsgruppen då du de facto ej kompletterat något, så det borde inte påverka urvalsgruppen. Programmet du vill söka (civilingenjör i något med inriktning kinesiska) har bara tre urvalsgrupper - BI, BII och HP - så du kan inte hamna i någon mystisk fjärde urvalsgrupp.

Hej!
Jag vet, problemet är att alla säger helt olika och då blir man självklart orolig.
Citera
2014-04-11, 17:05
Medlem
Du kommer med 99% säkerhet att hamna i urvalsgrupp BI då det inte finns någon som helst information som säger att reell kompetens skulle räknas som komplettering. Vad har de sagt när du mailat/ringt antagningsservice? Vad någon SYV på universitetet har sagt är inte särskilt intressant då de inte alltid har full koll på sånt här.
Citera
2014-04-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Du kommer med 99% säkerhet att hamna i urvalsgrupp BI då det inte finns någon som helst information som säger att reell kompetens skulle räknas som komplettering. Vad har de sagt när du mailat/ringt antagningsservice? Vad någon SYV på universitetet har sagt är inte särskilt intressant då de inte alltid har full koll på sånt här.

Hej!
Jag mejlade dem på antagningsenhet på skolan.
Såhär skrev dem:

"Hej igen,
Inte bra att du blivit felinformerad, särskilt inte härifrån LiU. Vi ber om ursäkt för detta. Hursomhelst så är det grupp BII som gäller vid beviljad reell kompetens för särskild behörighet. På UHRs hemsida http://www.uhr.se/sv/Studier-och-ant...n/Betygsurval/ står det så här under grupp BII:

"sökande med betyg från svensk gymnasieskola som har kompletterat inom komvux eller genom prövning"

Med vänlig hälsning

Antagningen"

Det konstiga är att jag inte kommer göra prövning men enligt dem så kommer jag hamna där ändå...
Senast redigerad av tjugofjarde 2014-04-11 kl. 17:14.
Citera
2014-04-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofjarde
Hej!
Jag mejlade dem på antagningsenhet på skolan.
Såhär skrev dem:

"Hej igen,
Inte bra att du blivit felinformerad, särskilt inte härifrån LiU. Vi ber om ursäkt för detta. Hursomhelst så är det grupp BII som gäller vid beviljad reell kompetens för särskild behörighet. På UHRs hemsida http://www.uhr.se/sv/Studier-och-ant...n/Betygsurval/ står det så här under grupp BII:

"sökande med betyg från svensk gymnasieskola som har kompletterat inom komvux eller genom prövning"

Med vänlig hälsning

Antagningen"

Det konstiga är att jag inte kommer göra prövning men enligt dem så kommer jag hamna där ändå...
Då mailar du tillbaka och frågar vad de menar. Visst att det görs en "prövning av reell kompetens", men den typen av prövning som syftas på i den texten från uhr är väl ändå en betygsprövning?
Citera
2014-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Då mailar du tillbaka och frågar vad de menar. Visst att det görs en "prövning av reell kompetens", men den typen av prövning som syftas på i den texten från uhr är väl ändå en betygsprövning?

Jag har mejlat dem. Men de svarar inte hah. Och med tanke på sista ansökningsdatum närmar sig, är jag lite orolig och därför söker hjälp via fb.
Citera
2014-04-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofjarde
Jag har mejlat dem. Men de svarar inte hah. Och med tanke på sista ansökningsdatum närmar sig, är jag lite orolig och därför söker hjälp via fb.
Fast det är väl bara att skicka in ansökan? Det värsta som kan hända är att du hamnar i BII.
Citera
2014-04-11, 18:39
Medlem
Citat:
Fast det är väl bara att skicka in ansökan? Det värsta som kan hända är att du hamnar i BII.

Aa, det är just det jag tänker med. Men det skulle varit skönt att få reda på det i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in