Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Här vill jag helst svara "läs tråden", men relationen VB/MB och MB:s försök att frigöra sig från en stalkande VB, samt AN:s svartsjuka är något av materialet.
Jag har svårt att se hur detta i all avsaknad av konkret bevisning som pekar mot någon av dem skulle kunna vara något som kan sägas ligga dem till last. Att någon haft en relation med ett mordoffer är en omständighet som medför skäl att titta på personen, men det är näppeligen en omständighet som kan åberopas som ett oberoende bevis i ett mål.
Huruvida MB hade ett realistiskt "motiv" att döda VB pga det ena eller det andra är ju en av de saker vi inte är överens om i tråden, men jag ser det inte som något som ligger någon till last heller. Det är en spekulation om vad som försigår i någons huvud som kan fungera som hjälpbevisning när annan bevisning föreligger som pekar mot någon. Samma sak gäller för svartsjukan. Möjligen är AN:s facebookinlägg något man kan peka på tillsammans med den som det verkar ej utredda frågan om ifall hon hotat VB via SMS före mordet (fast det verkar helt osannolikt att man skulle gått igenom signaleringslistorna och totalt förbisett att en kontakt var från AN). Men det är inte mycket att komma med om man vill påstå att någon nog är lite misstänkt ändå. Särskilt inte när det finns en annan person med blod från mordoffret i sin bil, på en tejprulle och ett antal andra omständigheter som i varierande grad är besvärande och svårförklarliga för honom.