2014-04-11, 14:19
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur tänker du där?

Man får svar utifrån dom frågor man ställer. Varken mer eller mindre. Vare sig det avspeglar sig i FUP eller den sk slasken.

Om detta kan man ha synpunkter på.
ÅK har inte ansett sig behov av att hävda MBs oskuld utöver det som finns med redan. Det kan inte finnas en avhandling om familjen Berg i KJs FUP. Därför finns knappast något av värde i slasken, varken för Olsson eller ÅK.
Citera
2014-04-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, materialet om MB/AN i FUP räcker för att ta upp det, vilket advokat Olsson gjorde. Om det funnits friande material i slasken hade åklagaren hänvisat till det.

Friande? Varför ska man fria någon som inte står anklagad för något?

Är du själv friad för VBs död, om man får fråga?
Citera
2014-04-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Det var det svar jag valde att ge dig. Min insyn i målet eller logik har jag föga behov av att delge dig.

Det tolkar jag som att du gissar.
Citera
2014-04-11, 14:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Friande? Varför ska man fria någon som inte står anklagad för något?

Är du själv friad för VBs död, om man får fråga?
Nej, det finns sannolikt varken fällande eller friande material om mig heller i slasken, lika lite som om MB/AN.
Citera
2014-04-11, 14:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Och du har som vanligt rätt.. Nix.. det friande är helt sonika att det inte finns något i utredningen som tyder på någon som helst annan GM än KJ, allt annat är bara trams och tomma spekulationer.

Det är jävligt beklämmande att här i tråden hängs hött o mött ut som för postaren lämplig GM, bara någon kommer med en fullständig absurd ide eller påstående så hakar drevet på utan någon som helst grund för uthängningen.

Det är inte ett jäkla dugg seriöst utan man tycks njuta av att svärta ner personer som på något sätt haft om så liten koppling till offret eller GM.

Jag försvarar inte paret vad gäller mannens i mina ögon utnyttjande av offret för egen lusta och kvinnans fullständigt hjärndöda postningar på fejjan men de har inget med mordet att göra utan det kommer rätt man dömas för även i HR.
Det finns en hel del material i utredningen som ligger MB/AN till last, men det finns inget friande eller fällande i slasken, annars hade det kommit upp i rättegången, eftersom advokat Olsson pekade ut MB som alternativ GM.
Citera
2014-04-11, 15:04
Medlem
Citat:
ÅK har inte ansett sig behov av att hävda MBs oskuld utöver det som finns med redan. Det kan inte finnas en avhandling om familjen Berg i KJs FUP. Därför finns knappast något av värde i slasken, varken för Olsson eller ÅK.

Du tycker inte det är märkligt alls?

EDIT. FUP är inte personanknuten, det skall vara en förutsättningslös undersökning.
Senast redigerad av Remark 2014-04-11 kl. 15:09.
Citera
2014-04-11, 15:20
Medlem
Citat:

EDIT. FUP är inte personanknuten, det skall vara en förutsättningslös undersökning.

Hade det här varit CSI, Matlock eller Mord Och Inga Visor så hade det säkert varit MB som hade gjort det. Svartsjukedrama, med mördade katter som inslag och ett arv.

Men i verkligheten räcker det med MBs alibi, blod i KJs bil, var hennes telefon befann sig och att hon ringde 112 från KJs hem.

Enkelt.
Citera
2014-04-11, 15:42
Medlem
yoloitss avatar
Citat:

Då kan man fråga sig varför endast Kristoffers namn står med på första sidan av FUP över åtalade för mord så nog är den personlig. Att en FU är innefattar fler ev misstänkta är en annan sak.
Senast redigerad av yoloits 2014-04-11 kl. 15:45.
Citera
2014-04-11, 15:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då kan man fråga sig varför endast Kristoffers namn står med på första sidan av FUP över åtalade för mord så nog är den personlig. Att en FU är innefattar fler ev misstänkta är en annan sak.
Rättegångsbalk (1942:740) 23 Kap. Om förundersökning
Citat:
21 § Vid förundersökningen skall protokoll föras över vad därvid förekommit av betydelse för utredningen.
Sedan en utsaga av en misstänkt eller någon annan har upptecknats skall utsagan läsas upp eller tillfälle på annat sätt ges den som har hörts att granska uppteckningen. Han skall också tillfrågas om han har något att invända mot innehållet. Uppteckning och granskning skall ske innan förhöret avslutas eller, om förhöret är särskilt omfattande eller behandlar komplicerade sakförhållanden, så snart som möjligt därefter. En invändning som inte medför någon ändring skall antecknas. Efter granskningen får uppteckningen inte ändras. Har utsagan först efter granskningen antecknats i protokollet, skall uppteckningen biläggas handlingarna.
I mindre mål får i stället för protokoll föras kortfattade anteckningar över det väsentliga, som förekommit vid förundersökningen.
Så snart åtal beslutats, har den misstänkte eller hans försvarare rätt att på begäran få en avskrift av protokoll eller anteckningar från förundersökningen. Har offentlig försvarare förordnats för den misstänkte, skall en avskrift utan särskild begäran lämnas eller sändas till försvararen. Lag (1999:72).
Protokollet är kopplat till förundersökning, inte person.
Citera
2014-04-11, 16:00
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Det tolkar jag som att du gissar.
Du kan samtidigt tolka postare till resterande inlägg i tråden som tolkar sin egen version men som inte har en s u s ning. Jag är övertygad om att den familjen är oskyldig och att det utförs ständig svartmålning här av dem som helt saknar grund, hyfs och relevans. Att hänga upp sig på fel i en meningsuppbyggnad är ganska löjligt. Hur ska jag kunna veta. Vet du? Vet någon förutom de inblandade? Jag anser mig inte göra nåt större fel som skriver att de är oskyldiga. Det säger sig själv att jag inte vet hundra. Du då? Vet du eller gissar du som alla andra?
Citera
2014-04-11, 16:09
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rättegångsbalk (1942:740) 23 Kap. Om förundersökning

Protokollet är kopplat till förundersökning, inte person.
Och åklagaren väljer ut det som är relevant i målet mot den anklagade till FUP. Eller finns alla fakta om ev misstänkta med i alla FUP? Även de som inte delgivits misstanke.Tror inte det, nej.
Senast redigerad av yoloits 2014-04-11 kl. 16:18.
Citera
2014-04-11, 16:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om varken deras skuld eller oskuld visas i slasken finns ingen anledning att ens fundera på att ta upp det, varken för Olsson eller Åklagarna.Dessutom har Olssons brasa fjuttats på lite lätt för att så tvivel och inte att rentvå. Då hade inte ordet dråp funnits med i slutpläderingen och han hade insisterat att KJ skulle försättas på fri fot omedelbart. Det gjordes inte då även Olsson förmodligen insett att KJ är skyldig.

Men även Thomas Ohlsson torde ha insett att KJ inte är ensam skyldig ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in