2014-04-11, 13:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad var orsaken till att gud började?

"Han har funnits alltid".

Snacka om magi
Vad är mer logiskt: att Gud alltid har existerat eller att han ploppat fram i existens från ingenstans?
Citera
2014-04-11, 14:03
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad är mer logiskt: att Gud alltid har existerat eller att han ploppat fram i existens från ingenstans?
Det är ingen logik någonstans när det gäller superspöket.
Citera
2014-04-11, 14:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Ja. Det finns information och sakkunniga underlag.
Ja! Och sådant som står sig längre.
Citera
2014-04-11, 14:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det är ingen logik någonstans när det gäller superspöket.
Absolut, det finns ingen logik i superspöket.

Jag förmodar att du tror på Brahman. Har han alltid funnits eller har han ploppat fram från ingenstans?
Citera
2014-04-11, 14:12
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Absolut, det finns ingen logik i superspöket.

Jag förmodar att du tror på Brahman. Har han alltid funnits eller har han ploppat fram från ingenstans?
Han?

Nej, jag tror inte på brahman heller. Men brahman är mer logisk än en Gud så som abrahamiter beskriver denne.
Citera
2014-04-11, 14:53
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlFriedrichGauss
att ingenting kan komma ur ingenting (vilket) är vetenskapligt bevisat

Hur är det vetenskapligt bevisat? Eller förhåller det sig så att du inte vet vad det du skrev innebär utan bara gissar och/eller hittar på att det är så?
Citera
2014-04-11, 15:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Han?

Nej, jag tror inte på brahman heller. Men brahman är mer logisk än en Gud så som abrahamiter beskriver denne.
Kan nog hålla med dig att Brahman är mer logiskt än en Gud så (som vissa) abrahamiter beskriver denne.
Senast redigerad av kunskap1 2014-04-11 kl. 15:05.
Citera
2014-04-11, 15:01
Medlem
PeopleSucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Snarare tror jag det handlar om att försöka förklara något man inte själv upplevt. Det hela handlar om övertygelse utan definitioner. Om man själv inte vet något om det man försöker bevisa för någon annan har man inga klart definierade egenskaper man kan beskriva.

Fast det jag skrev grundas på att någon faktiskt vet, där metaforen går ut på att det är väldigt svårt att förklara något som inte går att se för den som inte sett. Skulle en blind helt plötsligt få tillbaka sin syn så skulle den personen bara titta uppåt och säga -Ahaa, så de är blått! Och från den dagen kan ingen nånsin ta ifrån honom den synen och han kommer alltid veta vad blått är. Jag tror helt ärligt inte att vårat intellekt är tillräckligt stort för att vi ska kunna förstå vad som faktiskt sker framför våra ögon.

Citat:
Jag har aldrig sett något exempel på när något annat språk är bättre lämpat för att kommunicera än västerländska språk. Det låter som undanflykter. Arabiskan dras ofta upp som överlägsen när det gäller koranen, men vad jag sett är den ju så svag i sina definitioner att varje ord kan betyda ett dussin saker. Det är inte bättre.

Kommunicera i vardagslivet är nog västerländska det spetsigaste vi kan använda, men när det kommer till att prata om känslor och självlära så skulle jag vilja påstå att språket som talas i t.ex Tibet är bättre fördjupat och bredare vad gäller upplysning då dom har flera ord för olika "nivåer" av känslor. Och för att finna gud måste du ha funnit dig själv sägs det!

Ett lite roligt ord att fundera över är "sukha" som betyder "an en-during trait that arises from a mind in a state of equilibrium and entails a conceptually unstructured and unfiltered awareness of the true nature of reality"
Lite OT kanske men vill bara påpeka djupet i deras språk.

Citat:
Intetsägande.

Överkurs snarare..
Citera
2014-04-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om du ser ett flygande tefat landa alldeles framför dig så har du fått någon form av bevis för någonting, men inte jag. Inte ens om du har en kamera med dig.

Exakt, det skulle enbart vara ett anekdotiskt bevis och helt värdelöst. Så ditt påstående om att budskapet i Bibeln är ett tydligt bevis på Gud är lika uruselt, efter som det finns så många som tolkar Bibeln helt olika och man omöjligt kan kontrollera vem som har rätt eller fel.

Teister kan ju inte ens enas om vilken helig skrift som är den rätta, så att ange just skriften du har valt med din personliga tolkning är givetvis inget bevis utan din helt obetydliga personliga lilla åsikt.
Citera
2014-04-11, 15:22
Medlem
Citat:

Vad är mest logiskt, att min rosa enhörning är gjord av mjukost eller av kaviar?
Citera
2014-04-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja! Och sådant som står sig längre.

Hit me.

Kan hjälpa dig på traven: traditioner?
Citera
2014-04-11, 15:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad är mest logiskt, att min rosa enhörning är gjord av mjukost eller av kaviar?
Det första alternativet skulle jag tro.

Så kan du nu svara på min fråga?
Vad är mest logiskt: något som alltid har existerat eller något som ploppat fram från ingenstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in