2014-04-09, 23:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ganska sorgligt egentligen att både teism och ateism bottnar i att ingen egentligen vet.

Speak for yourself.

För min del ser jag inga problem med att ha obesvarade frågor som ger mig en utmaning för kunskapssökande.
Citera
2014-04-10, 02:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Så klart Gud finns.
Men det är ingen här som tycka ha fattat var Gud innebär och vad Gud egentligen är för någonting. Att Gudsbegreppet finns betyder inte att det finns en Gud i fysisk form.

Gud är således ingen gammal man som svävar ovan molnen och där man kan tigga och be om att få materiella fördelar av olika slag tilldelade. Glöm det.

Gud är en mental disposition som finns i varje människas hjärna. Mer eller mindre. Det finns serier av liknande upplevelse/behovshierakier i våra hjärnor. Några av dessa är välbekanta för var och en, andra är lite mer främmande. Vi kan vare sig ta bort eller lägga till nya sådana fenomen, de som finns där, t ex att ägna sig åt religiositet, finns där oåterkalleligen en gång för alla. Vissa individer har en mer utvecklad känslighet för fenomenet religion än andra och är därmed mer disponerade för att ägna sig åt det som vi kallar Kristendomen och därmed hela Kristendomens system av mytologien, som t ex finns i Bibeln.

Som överkurs kan man konstatera att de sk abrahamitiska religiösa systemen är besläktade, alltså Islam, Judendomen och Kristendomen hänger mer eller mindre ihop. Åtminstone förr betraktade man också varje världsreligion - inte bara de tre nämnda - som filosofiska system.
Helt fel.
Finns ingen som helst disposition vare sig för kristendom eller fromhet. Du hämtar ur renodlad och därpå gammal biologiteori. Det blir galet.
Citera
2014-04-10, 07:26
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlFriedrichGauss
Ge mig belägg på att Gud inte finns, just det. Ni kan inte ge mig några. Ateister som Richard Dawkins säger att människor är maskiner för universum. Men detta kan det inte finnas objektiva morala värden som t.ex att det är fel det tyskarna gjorde under andra världskriget mot judarna även om tyskarna tyckte att det var rätt. Jag kan lägga fram bevis som leder till att Gud finns.

1. Vad som än börjar har en orsak. Håller ni inte med om detta tror ni på magi.
Universum började att existera. Vetenskapligt bevisat som inte ateister tror på.
Därav har universum en anledning till dess existens. Ateister tror inte på detta.

En katolsk präst bevisade bl.a. att Big Bang var det första för universums begynnelse.

Hur kan ateister tro på att någonting som börjar att existera inte har en orsak.

https://www.youtube.com/watch?v=6CulBuMCLg0&list=PL3gdeV4Rk9Ef6jhlYL-Pp1UwzvnL_kbqw

Jag synar din video och höjer med en annan:

https://www.youtube.com/watch?v=nNb_xcDr5s0
Citera
2014-04-10, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ge mig belägg på att Gud inte finns, just det. Ni kan inte ge mig några.
Filosofisk bevisbörda säger att den som gör påståendet om en existens (speciellt en sådan med en så enorm påverkan) ska bevisa att den finns. Jag hänvisar till "Russel's Teapot" som säger att du inte kan bevisa att det INTE finns en tekanna i omloppsbana någonstans mellan Mars och Jorden. Som sagt, bevisbördan ligger på dig. Kom tillbaks när du förstår dessa principer jag hänvisat till.
Citat:
Ateister som Richard Dawkins säger att människor är maskiner för universum.
Att vi är elektrokemiska maskiner råder ingen tvekan om. Däremot "för" någonting vet jag inget om. Enligt dina egna regler runt bevisföring kanske du skulle bevisa att vi inte är det?

Citat:
Men detta kan det inte finnas objektiva morala värden som t.ex att det är fel det tyskarna gjorde under andra världskriget mot judarna även om tyskarna tyckte att det var rätt.
Så bevisa då att objektiva morala värden finns. Det är fel för att vi tycker det. Var får vi det ifrån? Från oss själva förmodar jag. Har du något bättre att komma med? Om du säger Gud, så HUR får vi dessa värden? Magi igen?

Citat:
Jag kan lägga fram bevis som leder till att Gud finns.
Tillåt mig tvivla, men jag är beredd att ändra min uppfattning om du har något revolutionerande..

Citat:
Vad som än börjar har en orsak. Håller ni inte med om detta tror ni på magi.
Förutom Gud då? Han är alltid magiskt undantagen genom en massa påhittade egenskaper.
Vi vet inte nog om Big Bang för att säga att något började.
Citat:
Universum började att existera. Vetenskapligt bevisat som inte ateister tror på.
Är det bevisat? Det var nyheter för mig. Kanske du kan förmedla dessa bevis då.
Citat:
Därav har universum en anledning till dess existens. Ateister tror inte på detta.
Om det började existera så kan vi ponera att vanlig kausalitet gäller (detta är inte heller axiomatiskt under Big Bang-förhållanden) så leder det ÄNDÅ inte till Gud. Du har hela resan kvar kära du. Var är ditt gudsbevis?

Citat:
En katolsk präst bevisade bl.a. att Big Bang var det första för universums begynnelse.
Jag känner till Georges Lemaître.
Du förenklar ett fantastiskt fenomen till en begynnelse. Vi vet inget om det.

Citat:
Hur kan ateister tro på att någonting som börjar att existera inte har en orsak.
Vem gör det? Dina strawmen kan du lämna hemma och utanför diskussionen.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=6CulBuMCLg0&list=PL3gdeV4Rk9Ef6jhlYL-Pp1UwzvnL_kbqw
Argumentera inte via proxy. Försök formulera dina egna argument istället.
Citera
2014-04-10, 09:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
1. Vad som än börjar har en orsak. Håller ni inte med om detta tror ni på magi.

Vad var orsaken till att gud började?

"Han har funnits alltid".

Snacka om magi
Citera
2014-04-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad var orsaken till att gud började?

"Han har funnits alltid".

Snacka om magi

Han kan ha skapats i tiden men ändå vara evig och alltid funnits!

Om något/någon som transcenderar tid och rum skapas eller kommer skapas i tiden så existerar denne/detta redan i evigheten eftersom han/det transcenderar tiden. Transcendens gentemot tid och rum har därför inte en början i tiden oavsett om det är skapat i tiden vid ett visst klockslag och visst datum.

Den/det som uppstått genom tiden till ett tillstånd av transcendens gentemot tiden har därför alltid funnits och evigheten är ett permanent tillstånd för denne/detta.

Vad jag menar är att Gud kan i teorin vara sitt eget upphov men ändå vara utan början och slut.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-04-10 kl. 12:57.
Citera
2014-04-10, 13:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Om något/någon som transcenderar tid och rum skapas eller kommer skapas i tiden så existerar denne/detta redan i evigheten eftersom han/det transcenderar tiden. Transcendens gentemot tid och rum har därför inte en början i tiden oavsett om det är skapat i tiden vid ett visst klockslag och visst datum.

Den/det som uppstått genom tiden till ett tillstånd av transcendens gentemot tiden har därför alltid funnits och evigheten är ett permanent tillstånd för denne/detta.

Vad jag menar är att Gud kan i teorin vara sitt eget upphov men ändå vara utan början och slut.

Som universum då alltså. Bara byt ut "gud" mot "universum".
Citera
2014-04-10, 13:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
För den som förstår Jesus budskap är själva budskapet ett starkt bevis. Ingen människa skulle formulera det budskap som jag ser i evangelierna.
Citera
2014-04-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För den som förstår Jesus budskap är själva budskapet ett starkt bevis. Ingen människa skulle formulera det budskap som jag ser i evangelierna.

Då har du ett magert bibliotek. Hur förklarar du sci fi-genren?

Bibeln skrevs av människor.

Jag föreslår att du läser Machiavelli's The Prince, och sätter dig in i politisk teori.
Citera
2014-04-10, 13:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Oj vad du vet grejer. Får man fråga hur du fått den informationen?
Citera
2014-04-10, 13:59
Medlem
Citat:

Alla människor hamnar "utanför tiden" när de dör. Det (utanför tiden) är inget argument för att det skulle finnas en gud "där". "Gud" som koncept är överflödigt för att förklara något. "Gud" är en känslomässig napp.
Senast redigerad av Thingamabob 2014-04-10 kl. 14:02.
Citera
2014-04-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Varför inte? Personligen har jag läst många böcker med tydligare och bättre budskap än det som står skrivet i Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in