Citat:
Ursprungligen postat av
CarlFriedrichGauss
Ge mig belägg på att Gud inte finns, just det. Ni kan inte ge mig några.
Filosofisk bevisbörda säger att den som gör påståendet om en existens (speciellt en sådan med en så enorm påverkan) ska bevisa att den finns. Jag hänvisar till "Russel's Teapot" som säger att du inte kan bevisa att det INTE finns en tekanna i omloppsbana någonstans mellan Mars och Jorden. Som sagt, bevisbördan ligger på dig. Kom tillbaks när du förstår dessa principer jag hänvisat till.
Citat:
Ateister som Richard Dawkins säger att människor är maskiner för universum.
Att vi är elektrokemiska maskiner råder ingen tvekan om. Däremot "för" någonting vet jag inget om. Enligt dina egna regler runt bevisföring kanske du skulle bevisa att vi inte är det?
Citat:
Men detta kan det inte finnas objektiva morala värden som t.ex att det är fel det tyskarna gjorde under andra världskriget mot judarna även om tyskarna tyckte att det var rätt.
Så bevisa då att objektiva morala värden finns. Det är fel för att vi tycker det. Var får vi det ifrån? Från oss själva förmodar jag. Har du något bättre att komma med? Om du säger Gud, så HUR får vi dessa värden? Magi igen?
Citat:
Jag kan lägga fram bevis som leder till att Gud finns.
Tillåt mig tvivla, men jag är beredd att ändra min uppfattning om du har något revolutionerande..
Citat:
Vad som än börjar har en orsak. Håller ni inte med om detta tror ni på magi.
Förutom Gud då? Han är alltid magiskt undantagen genom en massa påhittade egenskaper.
Vi vet inte nog om Big Bang för att säga att något började.
Citat:
Universum började att existera. Vetenskapligt bevisat som inte ateister tror på.
Är det bevisat? Det var nyheter för mig. Kanske du kan förmedla dessa bevis då.
Citat:
Därav har universum en anledning till dess existens. Ateister tror inte på detta.
Om det började existera så kan vi ponera att vanlig kausalitet gäller (detta är inte heller axiomatiskt under Big Bang-förhållanden) så leder det ÄNDÅ inte till Gud. Du har hela resan kvar kära du. Var är ditt gudsbevis?
Citat:
En katolsk präst bevisade bl.a. att Big Bang var det första för universums begynnelse.
Jag känner till Georges Lemaître.
Du förenklar ett fantastiskt fenomen till en begynnelse. Vi vet inget om det.
Citat:
Hur kan ateister tro på att någonting som börjar att existera inte har en orsak.
Vem gör det? Dina strawmen kan du lämna hemma och utanför diskussionen.
Argumentera inte via proxy. Försök formulera dina egna argument istället.