2014-04-11, 00:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad får dig att tro att jag skulle bli en konsumerist-fjant som springer i hamsterhjulet bara för att jag blir äldre? Menar du seriöst att man blir mentalt handikappad då man blir äldre eller?

Så behöver det inte vara men många av dina trångsynta fördomar om arbetande människor kommer förändras. Du kommer också genomgå många av livets faser där vad man tycker är viktigt snabbt kan förändras. Tror du inte att du kommer förändras totalt när du är dubbelt så gammal som idag? Tänk hur fort du förändrats hitils.

Inte sagt att dina planer inte kan slå igenom. Men vi vet vad dina planer är. Nu väntar vi tills du är 45 och ser hur det gick.

Många tycker att dina planer är otänkbart slöseri av livet med ska du veta.

Citat:
Vissa värderar sin tid mera än andra. Jag skulle aldrig jobba hundratals timmar för att få en dyr konsumentpryl. Slöseri av liv är vad det är.
Dramatiserarar du inte verkligheten lite väl mycket med ditt konsumerings-snack?

På dig låter det som att folk har ståfräs när dom jobbar för att dom är så kåta på tanken att kunna köpa ytterliga en onödig pryl dom inte behöver.

Dom flesta köper vad dom vill ha i sina liv för att livet ska vara roligt. Det kommer du märka när du sitter i din först egna bostad. Hur otroligt jävla tråkigt det är.
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-11 kl. 01:07.
Citera
2014-04-11, 10:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Riktig rolig diskussion den där om räntebetalningarna. Ibland gör man bäst i att svälja stoltheten, A.H.
Det är det enda jag misslyckats hårt med, det kan jag erkänna. Dock är Denkmal nu totalt besatt av mig ser det ut som, gnäller i varje inlägg jag skriver nästan (oavsett forumdel, så han måste stalka mig).
Citera
2014-04-11, 10:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det handlar inte om X år. Det handlar om XX år om du ska uppnå ekonomiskt oberoende med en normal lön samt ha väldigt flyt med dina investeringar.

Det är inga korkade pikar. Det är verkligheten. Du har bara inte fattat det än. Det finns så mycket som du förbiser när du målar upp ditt framtida scenario. Jag säger inte att du kommer att misslyckas, jag säger bara att det är inte så enkelt som du tror. Du gör bäst i att förbereda dig för det. I livet kommer man längst med lite lyhördhet och ödmjukhet. Inte som du gör genom att banka dig på bröstet och tro att du är bäst. Det funkar inte riktigt så. Samt du är definitivt inte i någon position att ge verkligt bra råd till andra i din ålder som du ideligen gör. Som någon skrev innan här så gör du nog bäst i att svälja din stolthet tills du åtminstone kommit ut i arbetslivet och inte längre bor hos din mamma och pappa.

Jag har en så bra lön så jag kan både amortera ganska så duktigt i mitt hus samt spara 5-siffrigt varje månad så mig behöver du inte oroa dig för. Men jag har haft enorm tur med allt samt att min fru tjänar minst lika mycket som mig.
Semantisk akrobatik, xx-x eller varför inte xxx. Du fattade nog vad jag menade.

Det krävs inget "vädligt flyt", det krävs bara diversifiering i billiga ETF:s. Resten sköter konsumenterna för mig.

Du slösar också pengar på ett enormt bostadslån, har en (eller var det två?) dyr bil/dyra bilar och är inte direkt "sparsam" annars heller. Jag behöver inte din och din frugas sammansatta lön för att bli förmögen om xx-antal år då jag inte har samma utgifter som ni har.
Citera
2014-04-11, 10:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Grejen är att du planerar att göra det. Du har fortfarande inte lämnat dina föräldrar eftersom du bor hemma och du har fortfarande inte ett riktigt jobb eftersom du studerar. Det är väldigt lätt att göra upp framtidsplaner innan man drabbas av verkligheten. Jag säger inte att du inte kommer lyckas med det du vill, men det är betydligt svårare än du ger sken av.
Det är det faktiskt inte. Det enda som gäller är att man inte slösar sina pengar. 20% på boende, 50-60% till investeringar och 20-30% på billig mobil, internet, mat och nöjen.

Det är de stora utgifterna som stoppar nästan alla svenskar från att bli förmögna och detta tar även bort möjligheten för dem att dra sig ur hamsterhjulet.
Citera
2014-04-11, 10:59
Medlem
Har just nu 1,26KR på mitt konto slängde de sista pengarna på gräs som vanligt
Citera
2014-04-11, 11:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Så behöver det inte vara men många av dina trångsynta fördomar om arbetande människor kommer förändras. Du kommer också genomgå många av livets faser där vad man tycker är viktigt snabbt kan förändras. Tror du inte att du kommer förändras totalt när du är dubbelt så gammal som idag? Tänk hur fort du förändrats hitils.

Inte sagt att dina planer inte kan slå igenom. Men vi vet vad dina planer är. Nu väntar vi tills du är 45 och ser hur det gick.

Många tycker att dina planer är otänkbart slöseri av livet med ska du veta.

Dramatiserarar du inte verkligheten lite väl mycket med ditt konsumerings-snack?

På dig låter det som att folk har ståfräs när dom jobbar för att dom är så kåta på tanken att kunna köpa ytterliga en onödig pryl dom inte behöver.

Dom flesta köper vad dom vill ha i sina liv för att livet ska vara roligt. Det kommer du märka när du sitter i din först egna bostad. Hur otroligt jävla tråkigt det är.
Jag skiter verkligen i vad folk tycker om mina planer egentligen, tycker man att detta är slöseri av livet så bör man fråga sig själv hur mycket man slavar för att ha råd med all överflödig lyx och skit som inte gör en lycklig i slutändan ändå. Frihet från stress är det ultimata målet.

Nej, jag dramatiserar inte alls. Folk köper i övrigt inte bara sådant som är "roligt", de köper dyra kläder/elektronik/bilar/villor p.g.a. en illusion som de har över att andra kommer att bli avundsjuka om de gör det. Detta är varför vår ekonomi fungerar öht., fenomenet "keeping up with the Jonese`s" är grundpelaren till all tillväxt. Nu klankar jag inte ner på dem som ser till att denna trend fortsätter (jag tjänar trots allt på detta då jag investerar i dessa bolag), jag tycker bara synd om att de flesta människor inte har någon uppfattning alls om hur lyckligt lottade de är i Sverige och att de kunde sluta jobba tidigare om de ville.

Det konstanta klagandet över pensionsåldern är ett tydligt tecken på att majoriteten av svenskar är helt bakom flötet när det gäller personlig ekonomi. Man BEHÖVER inte jobba till 70, det är du som bestämmer dig för det genom dina livsval.
Citera
2014-04-11, 11:20
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
(jag tjänar trots allt på detta då jag investerar i dessa bolag)

Hur kan du investera om du inte ens jobbar?

För övrigt tycker jag att det är väldigt underhållande att läsa vad du skriver och vad du får för mothugg. Iaf jag har fått många goda skratt

Keep it going alla ni! Jävligt roligt!
Citera
2014-04-11, 11:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det är det faktiskt inte. Det enda som gäller är att man inte slösar sina pengar. 20% på boende, 50-60% till investeringar och 20-30% på billig mobil, internet, mat och nöjen.

Det är de stora utgifterna som stoppar nästan alla svenskar från att bli förmögna och detta tar även bort möjligheten för dem att dra sig ur hamsterhjulet.
Jo, men det är inte det jag menar och det du skriver är självklarheter. Jag försöker bara förklara att det finns en massa ännu okända faktorer som kan göra att det du idag är så säker på inte alls stämmer om exempelvis 10 år. Du kanske träffar ditt livs kärlek och hon är grymt intresserad av något som är förhållandevis kostsamt och hon lyckas även få dig intresserad. Då sitter du där med en kostnad du inte tänker på idag.

Hon kanske vill ha barn med dig och eftersom det är ditt livs kärlek vill du även ha barn med henne. Då måste ni ha ett större boende och hon kanske vill att barnen ska växa upp i ett bra område och då kan boendekostnaden dra iväg. Du nekar men då säger hon att du får välja på det eller så blir det skillsmässa.

När du är 30-40 år gammal är det mycket stor sannolikhet att du har andra intressen och värderingar idag. Du kanske börjar tycka att det här med att åka buss hela tiden inte är så himla roligt och därför skaffar dig en bil.

Ovanstående är bara exempel på vad som kan hända och mitt budskap är helt enkelt att det man är bensäker på när man är under 20 år gammal kanske inte är så säkert bara 10 år senare.
Citera
2014-04-11, 12:42
Medlem
Citat:
Det är det enda jag misslyckats hårt med, det kan jag erkänna. Dock är Denkmal nu totalt besatt av mig ser det ut som, gnäller i varje inlägg jag skriver nästan (oavsett forumdel, så han måste stalka mig).
Fantastiskt att du på bara två meningar lyckas trycka in två så felaktiga påstående.
Och lite naiv-gulligt att du fått för dig att någon skulle vara särskilt intresserad av dina hormonstinna floskler.
Citera
2014-04-11, 13:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Hur kan du investera om du inte ens jobbar?

För övrigt tycker jag att det är väldigt underhållande att läsa vad du skriver och vad du får för mothugg. Iaf jag har fått många goda skratt

Keep it going alla ni! Jävligt roligt!
För att mina föräldrar inte är totala fattiglappar (har således fått kapital) och för att jag själv sommarjobbat tidigare år.
Citera
2014-04-11, 13:35
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jo, men det är inte det jag menar och det du skriver är självklarheter. Jag försöker bara förklara att det finns en massa ännu okända faktorer som kan göra att det du idag är så säker på inte alls stämmer om exempelvis 10 år. Du kanske träffar ditt livs kärlek och hon är grymt intresserad av något som är förhållandevis kostsamt och hon lyckas även få dig intresserad. Då sitter du där med en kostnad du inte tänker på idag.

Hon kanske vill ha barn med dig och eftersom det är ditt livs kärlek vill du även ha barn med henne. Då måste ni ha ett större boende och hon kanske vill att barnen ska växa upp i ett bra område och då kan boendekostnaden dra iväg. Du nekar men då säger hon att du får välja på det eller så blir det skillsmässa.

När du är 30-40 år gammal är det mycket stor sannolikhet att du har andra intressen och värderingar idag. Du kanske börjar tycka att det här med att åka buss hela tiden inte är så himla roligt och därför skaffar dig en bil.

Ovanstående är bara exempel på vad som kan hända och mitt budskap är helt enkelt att det man är bensäker på när man är under 20 år gammal kanske inte är så säkert bara 10 år senare.
Jag tror inte på "soulmates" (som är skitsnack, ett modernt ideal för att kränga mera merch på konsumenterna helt enkelt) eftersom att jag även tror på sannolikheter och då får jag acceptera att jag aldrig kommer att hitta den "perfekta" partnern. Således har jag inga intressen för att ge upp det jag älskar mest i livet (känslan av frihet och avsaknad av stress) för en kvinna.

Då blir det skilsmässa, inga problem. Hittar en precis likadan person, om inte mer passande för mig, på nolltid. Du får mig att flina när du påstår att jag skulle förstöra mitt eget liv p.g.a. en kvinna. Konsumerist-horor kan hålla sig till sina betahannar som fungerar som deras personliga plånbok, jag vill gärna ha en snäppet mera intelligent partner som inte känner behov av att kasta sitt liv och sin förmögenhet på skräp.

Att skaffa sig en bil är inte ett stort problem då jag vid 30-40 antagligen tjänar så bra att jag inte behöver vara extra snål för att nå mina mål.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-11 kl. 13:37. Anledning: edit
Citera
2014-04-11, 14:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag tror inte på "soulmates" (som är skitsnack, ett modernt ideal för att kränga mera merch på konsumenterna helt enkelt) eftersom att jag även tror på sannolikheter och då får jag acceptera att jag aldrig kommer att hitta den "perfekta" partnern. Således har jag inga intressen för att ge upp det jag älskar mest i livet (känslan av frihet och avsaknad av stress) för en kvinna.

Då blir det skilsmässa, inga problem. Hittar en precis likadan person, om inte mer passande för mig, på nolltid. Du får mig att flina när du påstår att jag skulle förstöra mitt eget liv p.g.a. en kvinna. Konsumerist-horor kan hålla sig till sina betahannar som fungerar som deras personliga plånbok, jag vill gärna ha en snäppet mera intelligent partner som inte känner behov av att kasta sitt liv och sin förmögenhet på skräp.

Att skaffa sig en bil är inte ett stort problem då jag vid 30-40 antagligen tjänar så bra att jag inte behöver vara extra snål för att nå mina mål.
Det handlar varken om soulmates eller den perfekte partnern utan någon du helt enkelt tycker väldigt mycket om och vill leva tillsammans med. Jag få helt enkelt önska dig lycka till. Med ditt synsätt lär du behöva det om du inte ska bli ensam och bitter på gamla dar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in