2012-12-03, 20:35
Medlem
Har varit passiv användare i väldigt många år och bara läst och begrundad över väldigt många roliga (och konstiga) ämnen.
Men nu kände jag att jag också vill dela med mig då det här intresserar mig väldigt mycket, man funderar ju faktiskt sjukt mycket hur andra har det och hur man "borde" leva.
Håll till godo.

25år, man, tjänar 28-30000 i månaden (har ut dryga 20)
Äger en lägenhet i norra Sverige, värde c. 400k
Har fonder på 50k.
Räntespar på 50k.
Äger en bil för c.100k
Har försökt ända sen gymnasiet att spara mer men jag älskar att leva det "goda" livet alldeles för mycket, reser 2-3 gånger per år och är väll lite av en slösare då det gäller teknik och kläder.
Men man lever bara en gång sägs det...
Citera
2012-12-03, 20:38
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
19 år gammal.
Sitter på ca 30k och har inga större utgifter då jag fortfarande bor hemma.
Har två ströjobb som jag går till när jag har lust, ett av dem är svartjobb som jag slipper skatta för.
Studerar även på högskola och får därför cirkus 3000 i månaden i form av studieersättning.
Kommer fortsätta spara till jag har råd till att göra en mindre jorden-runt resa.
(Mor och far har även ett eller flera konton med pengar som de investerat åt mig som jag ännu inte får styra över. Lär ligga en helt där och jag bör får dem när det blir dags för lägenhetsköp. Hörde även ett rykte i familjen att mormor gav mig och broschan +100k som även de skall gå till större köp i framtiden, exempelvis bil, lägenhet osv.).
Citera
2012-12-03, 21:32
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Finns det inte någon sorts frihet i det också, att ha absolut ingenting? När jag var yngre var det en känsla jag älskade, att ha absolut noll.

Jodå! Sålde av nästan alla mina ägodelar för att jag kände mig "låst" av dem på något vis. Jag tycker om det.
Citera
2012-12-03, 21:58
Medlem
notpleasureds avatar
Bor i en tvåa, hyfsat centralt i en småstad. Har en halvdyr bil som är ca 10 år gammal, värd kanske 30-35 000. Den köptes när jag fortfarande bodde hemma. Mycket Ikea-möbler i min lägenhet, men det blir mindre och mindre. Äger en 46-tums LCD, PS3, stationär dator som jag betalade ca 12 000 kr för, för ungefär 3 år sedan.
Hoppar runt mellan lite olika jobb, svårt att få fast nuförtiden. Får ihop det till heltidsarbete iallafall. Vet inte vad jag vill bli eller göra av livet just nu utan jag försöker bara ha kul, resa och upptäcka nya saker.

Hur mycket cash har man då? Tjadu, det var ju inte så länge sedan man fick en riktig feting lön för ovanlighetens skull. Så just nu har jag 50 000 kronor om jag skramlar ihop från alla konton. D.v.s. fonder, sparkonton, löne-konto och spelkonto

Edit; 23 år förresten!
Citera
2012-12-03, 22:07
Medlem
Är 19 år och har sommarjobbat och varit lärling. Har väl 20k i fonder och försöker hålla mig på 20k på kortet också. Mina "lyxsaker" är en dator, ljudsystem, gitarr, iPhone4S, klocka. Ska fixa lägenhet när jag får fast anställning eller om jag ska plugga någonstans. Då spenderas väl pengarna lite mindre än de görs just nu..

Har alltså konstant 40k och
Citera
2012-12-03, 23:46
Medlem
Davemeds avatar
Är 20, enbart gymnasieutbildad. Är fastanställd på ett bemanningsföretag inom industrin och drar in mellan 17 000-21 000 beroende på natt/övertidarbete. Har ca 50 000+ i besparingar. Rätt nöjd
Citera
2012-12-04, 00:14
Medlem
Triremers avatar
Har ett par hundra tusen i nettoförmögenhet.

Extrajobbar och drar in ca 8000kr i månaden vid sidan av studierna.
Citera
2012-12-04, 00:25
Medlem
Shit vad ni har pengar allesammans. Jag är 25 snart och har just nu 600 kr på banken och det är absolut allt jag har. Det skall räcka hela månaden(kommer får låna pengar av mamma till mat). Jag har dock inga lån eller något sådant. +600. ingen bil, inget av större värde, inga aktier, besparingar m.m.

Känner mig verkligen nere när jag läser om hur ni har bil, 200k på banken, samt aktier m.m
Citera
2012-12-04, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Shit vad ni har pengar allesammans. Jag är 25 snart och har just nu 600 kr på banken och det är absolut allt jag har. Det skall räcka hela månaden(kommer får låna pengar av mamma till mat). Jag har dock inga lån eller något sådant. +600. ingen bil, inget av större värde, inga aktier, besparingar m.m.

Känner mig verkligen nere när jag läser om hur ni har bil, 200k på banken, samt aktier m.m

Se det som en väckarklocka! Dags att börja prioritera privatekonomi. Dock kan du känna dig lugn då det är väldigt lätt. Har själv fått ihop ca 60k sedan i Augusti då jag började arbeta heltid. Pengar kommer och går, finns alltid möjlighet att bygga upp en god privatekonomi. Så länge du är villig att arbeta för det vill säga.

Stats:

20k i aktier
40k på sparkontot
Citera
2012-12-04, 06:51
Medlem
Suttit och gått igenom här...% av alla här verkar ha de väldigt bra.
Själv är jag arbetslös då jag jobbar mestadels säsongsarbete (nattklubbslivet på gotland sommaren).
Har svårt att hitta anledningen till varför inte ja lyckas få till heltidsjobb vart som...
JUst nattklubbsliv och sånt har ja noll problem med på sommaren men allt annat verkar inte gå.
Men iaf..
Får socialbidrag efter min sommarlön tog slut ( sparade på den länge).

Så, varje månad gått nätt och jämt ut..

Har en väldigt liten inkomst på en hemsida jag driver som även den har en utgift på 230kr i månaden.
Annars 3500 cirkus o leva på. Men det går..

Nu ska jag fortsätta skicka runt mitt cv!
Citera
2012-12-04, 07:12
Medlem
25 år har ca 300k som jag lyckats spara ihop på 5 år. inga större utgifter o vissa kallar mig snål men köper det jag vill ha helt enkelt
Citera
2012-12-04, 07:22
Medlem
spookyspooks avatar
23 år, har en bil för 80k och en motorcykel för 25k. Ca 10k på kontot :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in