2014-03-30, 23:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Börjar bli dags för en FAQ i den här tråden likt den för Lund, det hade nog underlättat en hel del för alla nya.

Registrera dig hos Rikshem och Heimstaden - det är ditt bästa kort om du inte stått i kö tidigare. Registrera dig samtidigt på Studentstaden när du ändå håller på sen kan du i höst om du har tur få bostad direkt från nation, några stycken lottar ut bostäder till nya medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Håller med
Håller också med er. Det vore nice med en kortare sammanfattning över vilka områden som finns, vilka hyresvärdar som finns samt hur man ställer sig i kö. Har ni idéer på vad som mer kan finnas i en FAQ?
Citera
2014-03-31, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Håller också med er. Det vore nice med en kortare sammanfattning över vilka områden som finns, vilka hyresvärdar som finns samt hur man ställer sig i kö. Har ni idéer på vad som mer kan finnas i en FAQ?
Vilka nationer har många bostäder, var vill man inte bo, hur lång kötid på ett ungefär som krävs för att få bostad, är korridorerna i (valfritt område) fräscha och slutligen klassikern "Jag börjar få panik, är det kört att få bostad?".
Citera
2014-03-31, 09:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vilka nationer har många bostäder, var vill man inte bo, hur lång kötid på ett ungefär som krävs för att få bostad, är korridorerna i (valfritt område) fräscha och slutligen klassikern "Jag börjar få panik, är det kört att få bostad?".
Å andra sidan skulle sökfunktionen passa utmärkt för nytt folk.
Citera
2014-03-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Å andra sidan skulle sökfunktionen passa utmärkt för nytt folk.
Fast vi vet bägge två att den uppenbarligen inte gör det med alla tjommar som ställer samma fråga som ställts 130 gånger.

En FAQ i första inlägget kanske är mindre ansträngande att titta på jämfört med att söka fram infon.
Citera
2014-03-31, 20:57
Medlem
lighten-ups avatar
På webbsidan Jagvillhabostad finns det en lista över olika hyresvärdar som jag använt mig av. Dock är infon där inte så utförlig.

En sammanfattning för denna tråd skulle kunna ha länkar med lite info om olika hyresvärdar, t.ex. detta:
  • vilket kösystem som gäller (d.v.s. om det är baserat på datum för inskrivning, antal terminer som man varit med som student, om det är slumpen som gäller)
  • när man kan gå med i en viss bostadskö (från vilken ålder).
  • hur ofta man måste uppdatera sin kötid och hur man kan göra det
  • om det är gratis eller om det kostar något för att kunna söka bostad
  • hur många lägenheter/rum det finns
  • om det finns lägenheter som är först till kvarn
  • ungefär hur lång kötiden är för olika lägenheter (det går att få reda på om folk som stått i kö i X antal år berättar när de fick sin lägenhet, eller om man )

Nedan finns ett utkast på en sammanfattning som verkligen borde utökas och bli bättre.

Någon eller några som vill hjälpa till och utöka den med info? Nu har jag iallafall dragit mitt strå till stacken.

Citera
2014-04-07, 17:16
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carubi
Det roliga är att dom säger att det är gratis, när det i själva verket är inbakat i hyran (typ 200 spänn). Självklart ska dom ta bort skiten, så otroligt instabilt, dyrt (för det man får), omständigt med inlogg och sjuk bevakning. Har fått 2-3 mail under min tid i Uppsala (var iofs ett par år sen nu) angående nedladdning av filmer. För 200 kr får man fan så mycket bättre uppkoppling än upunet-skiten.

Nja, universitetet som tillhandahåller Internetuppkopplingen tar ingen avgift för densamma. Avgiften du betalar går till hyresvärden för underhåll av nätet i fastigheten. I mitt fall handlar det om en knapp hundring i månaden. Det låter som att hyresvärden gör sig en hacka om du betalar 200 kr i månaden för detta underhåll.

Sedan håller jag med om att någonting måste hända i alla fall. Jag efterfrågar en Internetuppkoppling på åtminstone 100mbit, men är fast med UpUnet-S som aldrig ens når 10mbit.
Citera
2014-04-07, 18:00
Medlem
Elwisps avatar
Det är många som klagar över UpUnet men här i Flogsta höghus funkar internet ofta bra, kan streama film utan större svårigheter och tycker sällan det krånglar rent allmänt. Har dock hört att det är värre på Rackarberget.
Citera
2014-04-10, 23:37
Medlem
carubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intensifiera
Nja, universitetet som tillhandahåller Internetuppkopplingen tar ingen avgift för densamma. Avgiften du betalar går till hyresvärden för underhåll av nätet i fastigheten. I mitt fall handlar det om en knapp hundring i månaden. Det låter som att hyresvärden gör sig en hacka om du betalar 200 kr i månaden för detta underhåll.

Sedan håller jag med om att någonting måste hända i alla fall. Jag efterfrågar en Internetuppkoppling på åtminstone 100mbit, men är fast med UpUnet-S som aldrig ens når 10mbit.

Får du specat på din din hyresavi att dom tar exakt 100 kr? För jag har det inte specat på min hyra (och vet ingen som har det), har bara läst mig till att pålägget på hyran är runt 200 kr, så det vore ju märkligt om du skulle betala mindre. Sen sa jag ingenting om att det var just universitetet som tog ut avgiften, den tas ut, oavsett vem som får pengarna. 200 kr är sjukt dyrt med tanke på att dom skiter totalt i att uppgradera och matcha utrustningen med efterfrågan.

Har dock för mig att jag alldeles nyligen läste i Ergo eller liknande att Upunet är påväg bort?
Citera
2014-04-14, 07:04
Medlem
Det har tidigare spekulerats i vad hyrorna kommer landa på i nybyggda Blåsenhus. De första lägenheterna ligger uppe nu. Några exempel på hyror:

25 m2 - 4182 kr
35 m2 - 5549 kr
41 m2 - 6514 kr
Citera
2014-04-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Det har tidigare spekulerats i vad hyrorna kommer landa på i nybyggda Blåsenhus. De första lägenheterna ligger uppe nu. Några exempel på hyror:

25 m2 - 4182 kr
35 m2 - 5549 kr
41 m2 - 6514 kr
Sinnessjuka priser. Varför är det så svårt att bygga billigt i Uppsala? I Luleå byggde man nya bostäder för några år sedan där en möblerad etta på 25 m2 kostade 3500 kronor inklusive el, vatten och internet och en ombölerad två på 49 m2 kostar 5200 med allting inkluderat. 6500 för 41 kvadrat är svindyrt, speciellt när det är en etta då det blir jobbigt att dela lägenhet om man inte gillar att bo på varandra.
Citera
2014-04-16, 23:03
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carubi
Får du specat på din din hyresavi att dom tar exakt 100 kr? För jag har det inte specat på min hyra (och vet ingen som har det), har bara läst mig till att pålägget på hyran är runt 200 kr, så det vore ju märkligt om du skulle betala mindre. Sen sa jag ingenting om att det var just universitetet som tog ut avgiften, den tas ut, oavsett vem som får pengarna. 200 kr är sjukt dyrt med tanke på att dom skiter totalt i att uppgradera och matcha utrustningen med efterfrågan.

Har dock för mig att jag alldeles nyligen läste i Ergo eller liknande att Upunet är påväg bort?

Ja, det står specificerat på hyresavin, 80 kronor om man ska vara exakt.
Citera
2014-04-18, 03:15
Medlem
Nygardss avatar
Tänkte möjligtvis plugga i Uppsala i höst.

Har 663 köpoäng hos studentstaden atm. Räcker detta till en duglig lägenhet alternativt rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in