2014-03-10, 00:36
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja, då är det väl inte några problem?
Vet inte. Det var flera stycken webbsidor (studentstaden/hemstaden) som ville uppgift att jag var berättigad till studiemedel, därför frågar jag.
Citera
2014-03-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torskmetare
Kantorn är det i särklass tråkigaste studentghettot i Uppsala. Trista utbytesstudenter, trista svenska studenter, trist område, långt till plugget.

Ta Flogsta. Du kommer kanske inte stå ut längre än ett år, men om du är det minsta social kommer du kunna få fantastiska minnen även om du aldrig vill flytta tillbaka. Lattja ett tag och gör sedan det enda rätta - flytta till eko/triangeln/studentvägen/studentstaden etc.

Flogsta är lite av ett lotteri! Antingen hamnar du bland massor dårar som krökar varje dag, eller, bland folk som är asociala och städar korridoren fint. Oavsett kan det nog bli bra.
Citera
2014-03-10, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det var sannerligen en god observation, har också tänkt på att det går snabbare att ladda ned saker än att strama från YT, SVT-Play, Netflix osv. Jag tycker att det är är väldigt märkligt om det skulle ha lagts någon typ av begränsning på streamingtjänster, utan att en begränsning av nedladdning skulle ha gjorts.

Är väl inte så konstigt, det är antagligen genom dom protokollen som största delen av trafiken går, tror inte så många sitter och laddar ner torrents längre.
Finns ganska många kryphål att utnyttja när det kommer till hastighetsbegränsningen
Citera
2014-03-18, 09:55
Medlem
http://www.unt.se/uppsala/flytterbjudande-oroar-studenter-3041742.aspx
Rikshem verkar knappt ha tagit över Kantorn innan man vill göra om 50 rum till boenden för gymnasieelever. Tur att det inte är bostadsbrist i Uppsala iallafall så man kan undvara 50 korridorsrum.

Humor även att det är uppmärksamhetskåte och ärkepajasen Filip Henriksen som ställt upp i tidningen.

Sen hörde jag från en kompis att hyrorna för de nya lägenheterna i Blåsenhus är satta, ska tydligen bli 5800 + el och vatten för en etta på 25 kvm enligt min kompis men jag hittar inget officiellt meddelande om det.
Citera
2014-03-18, 16:07
Medlem
laerandes avatar
Kommer att ha cirka 330 köpoäng i augusti, hur stor är chansen att få ett rum i studentkorridor? Hur stor är chansen att få rum via Heimstaden i Flogsta under augusti månad? Tält?
Citera
2014-03-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torskmetare
Kantorn är det i särklass tråkigaste studentghettot i Uppsala. Trista utbytesstudenter, trista svenska studenter, trist område, långt till plugget.

Ja detta är ju rätt mycket skitsnack...

Kantorn och Flogsta erbjuder olika sorters boendesituationer. Det finns positiva och negativa saker med båda områden. och angående avståndet skiljer det sig inte alls speciellt mycket. Till Geocentrum har flogsta 500-600 meter närmre men till övriga är det inte mycket som skiljer sig.

För övrigt är bor jag i en av dom portarna där det ska bli gymnasielägenheter. Mig har dom inte ringt än men dom som har blivit uppringde har känt att det nästan är tvång på att flytta. Vet inte hur dom ska lyckas lösa att skaffa fram rum till alla. Tycker att det är förbannat dålig stil.
Citera
2014-03-18, 19:47
Medlem
carubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Läste i UNT tror jag att universitetet funderar på att lägga ner Upnet till studentboendena, lite synd kan jag tycka då Upnet i triangeln iallafall är rätt snabbt. Har aldrig haft problem överhuvudtaget, värre var det i Flogsta.

Det roliga är att dom säger att det är gratis, när det i själva verket är inbakat i hyran (typ 200 spänn). Självklart ska dom ta bort skiten, så otroligt instabilt, dyrt (för det man får), omständigt med inlogg och sjuk bevakning. Har fått 2-3 mail under min tid i Uppsala (var iofs ett par år sen nu) angående nedladdning av filmer. För 200 kr får man fan så mycket bättre uppkoppling än upunet-skiten.
Citera
2014-03-21, 12:27
Medlem
Verkar som att Rikshem har bestämt sig för att göra om Kantorn till något slags korttidsboende när varenda ny lägenhet som läggs ut är med korttidskontrakt med en månads uppsägningstid. Kul om man får en trea och fixar möbler och sånt till den för att tre månader efter få den uppsagd och ha en månad på sig att hitta något nytt där man kan ha alla sina grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilsehemma
För övrigt är bor jag i en av dom portarna där det ska bli gymnasielägenheter. Mig har dom inte ringt än men dom som har blivit uppringde har känt att det nästan är tvång på att flytta. Vet inte hur dom ska lyckas lösa att skaffa fram rum till alla. Tycker att det är förbannat dålig stil.

Sen hur i helvete resonerade man på Studentstaden när man sålde Kantorn utan att ha någon klausul om att stället skulle fortsätta vara studentbostäder för universitetsstudenter? Att Rikshem fyra månader efter övertagandet ska göra om vissa korridorer till gymnasieboende är ju helt jävla idiotiskt med tanke på den bostadsbristen som finns i staden. Kul att bo i samma hus som ett gäng 16-åringar som aldrig bott hemifrån förut heller, lär säkert bli succé.
Citera
2014-03-22, 12:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://www.unt.se/uppsala/flytterbjudande-oroar-studenter-3041742.aspx
Rikshem verkar knappt ha tagit över Kantorn innan man vill göra om 50 rum till boenden för gymnasieelever. Tur att det inte är bostadsbrist i Uppsala iallafall så man kan undvara 50 korridorsrum.

Humor även att det är uppmärksamhetskåte och ärkepajasen Filip Henriksen som ställt upp i tidningen.

Sen hörde jag från en kompis att hyrorna för de nya lägenheterna i Blåsenhus är satta, ska tydligen bli 5800 + el och vatten för en etta på 25 kvm enligt min kompis men jag hittar inget officiellt meddelande om det.
Vill man se mer av honom finns det länkar i juristtråden.

Citat:
Ursprungligen postat av carubi
Det roliga är att dom säger att det är gratis, när det i själva verket är inbakat i hyran (typ 200 spänn). Självklart ska dom ta bort skiten, så otroligt instabilt, dyrt (för det man får), omständigt med inlogg och sjuk bevakning. Har fått 2-3 mail under min tid i Uppsala (var iofs ett par år sen nu) angående nedladdning av filmer. För 200 kr får man fan så mycket bättre uppkoppling än upunet-skiten.
Jag håller med. Sedan är det är förbannat oskick att inte kostnaden specificeras på fakturan, utan bakas in i hyran vilket döljer den (typ samma tanke som att arbetsgivaravgiften inte syns).
Citera
2014-03-23, 16:04
Medlem
lighten-ups avatar
Är det någon här som vet nåt om Sernanders väg 11? Hur är det att bo där?

Skiljer sig det huset från de andra husen i närheten? Det finns bl.a. 2ROK-lägenheter på Sernanders väg 11, men finns det korridorer där också?

Uppdatering:denna sida står det att det finns små studentlägenheter i det huset med eget pentry/kök. My mistake Men min fråga om hur det är att bo där kvarstår - är det lika stökigt och livat där som det kan vara i vissa korridorer?
Senast redigerad av lighten-up 2014-03-23 kl. 16:09.
Citera
2014-03-23, 16:56
Medlem
knakkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

Skiljer sig det huset från de andra husen i närheten? Det finns bl.a. 2ROK-lägenheter på Sernanders väg 11, men finns det korridorer där också?

Uppdatering:denna sida står det att det finns små studentlägenheter i det huset med eget pentry/kök. My mistake Men min fråga om hur det är att bo där kvarstår - är det lika stökigt och livat där som det kan vara i vissa korridorer?
Min känsla är att 10-12 är helt klart lugnare på grund av avsaknaden av gemensamt kök. Dom som bott där som jag pratat med säger att folk knappt känner varandra öht, bara hälsar när man passerar varandra, vilket bidrar mycket till lugnet.
Citera
2014-03-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

Bodde i 12an i 5 år och hade en släkting som bodde i 11an i 6år. Min uppfattning är att dessa hus överlag är väldigt lugna. Detta då korridorsfester inte existerar och de gemensamma utrymmen som finns (eller i alla fall fanns) inte var möblerade. Detta medförde att ingen heller hade fester i dessa lokaler. Visst var det folk som hade fester i sina rum, men dessa är rätt så väl isolerade så det stör inte. Det var med andra ord ett rätt så lugnt ställe att bo på. Vill man ha det extra lugnt bör man förska satsa på att ha sitt fönster mot staden. Då hör man inte ens Flogsta vrålet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in