2014-04-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Killen mår ju dåligt av att sitta hemma och inte ha något att göra. Att förtidspensionera/sjukskriva/eller vad fan det var, är nästan misshandel. Klart killen ska jobba och jag hoppas han gör det nu. Att ha ett jobb ger självförtroende och ett socialt nätverk. Det ska krävas en jävligt svår sjukdom/skada innan man ens ska överväga att inte jobba. Ingen mår bra av att inte bidra med något i samhället. Kul att Robin inte tycker att han är för "fin" för ett vårdjobb. Många unga arbetslösa är för bortskämda och vägrar ta de jobb som erbjuds.
Joo, jag mår bra av att inte "bidra" sådär. Är inget fan av vårt problemskapande samhälle.
Och inte har jag fått ngt självförtroende på flera av de jobb jag haft. Man vill bara därifrån. Jobb är för alkisar, iaf såna jobb, de måste gå på jobb, annars super de ihjäl sig. Vad får man för nätverk på ett lager, som personlig assistent, att sitta i en kassa? Några att besöka en sportbar med på helgen?
Citera
2014-04-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
LSS vid ADHD? Här har vi en som kan...
Problemet är ju att Borgarna fortsatt den politik GP drev, och utökat den, för de under 30. Över 30 däremot... Väldigt svårt.
Diagnoser spelar ingen roll, f-kassan bedömer arbetsförmåga, inte diagnos.
Och ett socialbidrag hade inte blivit så mkt mindre. Känns som du leker ideologisk Don Quijote här.
Har du aktivitetsersättning är du inte aktivt arbetssökande, däremot kan du få arbetsträna, studera ngt enstaka ämne, etc.
Skaffa koll.

LSS-insatser används för vissa med ADHD ja, och för andra inte. Haha, ja du vill nog gärna tro att F-kassan genom ett välarbetat system bedömer arbetsförmågan. jag har haft insyn i detta i många år, I dag är det närmare standard att i princip alla som gått förlängd gymnasie-program omedelbart efter gymnasie-särskolan, (som i sig är rätt menlös då den inte ens ger vidarestudie-kompetens) slussas direkt ut i förtidspension och rätt så ofta ihop med Daglig verksamhet. Har själv sett detta på nära håll att det inte görs någon som helst praktisk arbetsförmåga-bedömning och det i sig är inget stort problem för den med grovs funktionshinder men för dom med lättare så är det givetvis en katastrof. Nu har nog denna killen dock gått vanligt gymnasieprogram.

Studerande-principen gäller inte bara några enstaka kurser, , du kan med en diagnos i bakrunden studera heltid på komvux/högskola med full pension och jag har människor omkring mig som gör det just nu. Ett socialbidrag för killen i programmet hade sannolikt legat på ca 8000 kronor, är inte 2000 kronor mer eller mindre i månaden något att tala om? Eller för att inte tala om att killen, till skillnad från socialbidrags-tagaren utan problem kan få en bostadsrätt av sina föräldrar och fortfarande erhålla fullt bidrag. Skillnadena är inte bara ekonomiska utan ger också helt skilda förutsättningar för andra delar av livet.

Att du avslutar med att säga att du inte är aktivt arbetssökande med aktivitetsstöd är ju lite extra roligt eftersom det är ju exakt vad killen i programmet var. Om sen en inskrivning på AF är att byråkratiskt hinder för att punga ut ersättningen så spelar det ju inte så stor roll, han är fri att söka vilka jobb han vill på platsbanken. Dessutom har du fel i sak, för att den som erhåller förtidspension har rätt att tjäna upp till 44 000 kronor om året utan att en krona dras från hans pension. Skulle man utnyttja systemet till max så blir det ett tillskott på över 3600 kronor i månaden. Hade han istället haft socialbidrag så skulle hans varenda intjänad krona tas bort med motsvarande krona från bidraget. Så där har vi också en enorm fördel som förtidspensionär. Du behöver nog skaffa dig lite bättre koll själv på detaljerna
Citera
2014-04-10, 19:43
Medlem
Trumpeters avatar
Ett WT-par av rang vad det verkar. Kan bli kul, hoppas att Patrick skäller ut dem (i alla fall Ida) efter noter.

Ida och Daniel har just blivit med tvillingar. Men hur barnens uppväxt kommer att bli är fortfarande oklart. Räkningarna som landar i brevlådan struntar paret oftast i att betala, istället tar de sms-lån och lånar pengar av sina föräldrar. Huset de bor i står socialen för och Ida tycker hon kan strunta i att jobba då hon ändå får pengar från försäkringskassan. Men när Magnus och Patrick kan räkna ut att skulderna eskalerat till över en halv miljon kronor ångrar sig paret bittert.
Citera
2014-04-10, 20:06
Medlem
Bidragssnyltare!!!!

BLIR SÅ JÄVLA SUR ATT HON SKA TA DEL AV VÅRA SKATTEPENGAR FÖR ATT HON ÄR LAT. L-A-T. LLLLLLLAAAAAAAATTTTT!

Edit: Och att hon dessutom lägger pengarna på cigg, godis och läsk.
Citera
Medlem
biljons avatar
Verkar minst sagt lovande. Hur har dom råd med boendet är min första fundering.
Citera
Medlem
Det finns nog inte någon WT-klocka som inte ringer på det här paret. Jösses!
Citera
Medlem
Min brors kusins avatar
Paret får valfri nyanländ flykting från Somalia att framstå som rena raketforskaren.
Citera
2014-04-10, 20:07
Medlem
this isn't mes avatar
Man måste i alla fall ge henne beröm för hennes försök att förklara vad de har i räkningar: "jaa det kommer en bunt papper"
Citera
2014-04-10, 20:07
Medlem
Detta är ju för jävligt, vilka korkade typer!!!!
Citera
2014-04-10, 20:08
Medlem
Karlxgustafs avatar
Kan de inte bara berätta för dem att de är dumma i huvudet och bara åka där ifrån?
Citera
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekomax
Bidragssnyltare!!!!

BLIR SÅ JÄVLA SUR ATT HON SKA TA DEL AV VÅRA SKATTEPENGAR FÖR ATT HON ÄR LAT. L-A-T. LLLLLLLAAAAAAAATTTTT!

Edit: Och att hon dessutom lägger pengarna på cigg, godis och läsk.

Men tänk nu på att hon har det svårt. Alla har det inte så lätt som du. Det är faktiskt inte så himla lätt! (obs ironi)
Citera
Medlem
donaukinds avatar
"Brinnande bilintresse" och kör en sunkig gammal volvo. De hade ju ett helt okej hus däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in