2014-04-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad får dig att tro att jag skulle bli en konsumerist-fjant som springer i hamsterhjulet bara för att jag blir äldre? Menar du seriöst att man blir mentalt handikappad då man blir äldre eller?

Vissa värderar sin tid mera än andra. Jag skulle aldrig jobba hundratals timmar för att få en dyr konsumentpryl. Slöseri av liv är vad det är.
Med tanke på hur bakom flötet du verkar vara tror jag inte du behöver vara rädd för att ställas inför en uppsjö av jobbmöjligheter. Hoppas socialförsäkringssystemet i Finland är bättre än det vi har här, det kan du behöva när du kommer ut i verkligheten. Snacka om att en käftsmäll väntar.
Citera
2014-04-10, 16:38
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Med tanke på hur bakom flötet du verkar vara tror jag inte du behöver vara rädd för att ställas inför en uppsjö av jobbmöjligheter. Hoppas socialförsäkringssystemet i Finland är bättre än det vi har här, det kan du behöva när du kommer ut i verkligheten. Snacka om att en käftsmäll väntar.
Tack för tipset, du som själv är bidragstagare (du är åtminstone inte en ingenjör med fru och ungar, det är säkert, då hade du inte hängt här på dagarna).
Citera
2014-04-10, 16:48
Medlem
Citat:
Tack för tipset, du som själv är bidragstagare (du är åtminstone inte en ingenjör med fru och ungar, det är säkert, då hade du inte hängt här på dagarna).
Eh. Jag råkar vara både Civ ing och civ ek men det hör ju knappast hit. Vad du tror är ju dessutom rätt ointressant, men jag har aldrig tagit emot något bidrag i hela mitt liv, studiemedel undantaget. Utbildning, jobb, hus och familj har jag men just nu rätt mycket fritid eftersom jag är på tjänsteresa i några tidzoner österut.

Själv då, du har efter otaliga inlägg fortfarande inte besvarat kärnfrågorna i tråden - vad har du för kapital att förvalta? Sköter du din finansiella rådgivningsverksamhet från en nedpissad skoltoalett i en förort till Helsingfors?
Citera
2014-04-10, 17:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad får dig att tro att jag skulle bli en konsumerist-fjant som springer i hamsterhjulet bara för att jag blir äldre? Menar du seriöst att man blir mentalt handikappad då man blir äldre eller?

Vissa värderar sin tid mera än andra. Jag skulle aldrig jobba hundratals timmar för att få en dyr konsumentpryl. Slöseri av liv är vad det är.
Nej, det har jag aldrig påstått. Jag säger bara att du förmodligen kommer att få helt annan syn på livet när du blir äldre och har flyttat hemifrån. Livet är inte så himla enkelt som du tror.

Men du kommer också få springa i hamsterhjulet en massa år för att kunna bli ekonomiskt oberoende. Sen kommer du nog inse att spendera dina XX år i en billig spartansk etta kanske inte heller är så enkelt som du tror nu.
Citera
2014-04-10, 17:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det har jag aldrig påstått. Jag säger bara att du förmodligen kommer att få helt annan syn på livet när du blir äldre och har flyttat hemifrån. Livet är inte så himla enkelt som du tror.

Men du kommer också få springa i hamsterhjulet en massa år för att kunna bli ekonomiskt oberoende. Sen kommer du nog inse att spendera dina XX år i en billig spartansk etta kanske inte heller är så enkelt som du tror nu.

Är du bitter över din egen situation eller varför kommer du med korkade pikar? Du vet mycket väl att jag inte behöver leva spartanskt i en etta i förorten med nudlar till lunch varje dag om jag akkumulerar kapital åt mig själv under x antal år. Det kommer däremot du att måsta göra vid ålderdomens höst om du tror att pensionssystemet kommer att hålla upp (troligtvis gör det inte det, men om det skulle vara kvar då du blir 65-70 så är din pension skit ändå).

Våga tänka annorlunda.
Citera
2014-04-10, 18:09
Medlem
Flaskhalsats avatar
20 år, fyller 21 i december. Började jobba efter studenten, tjänar med alla tillägg och övertid runt 28-40 per månad netto.

Lägger undan 20.000 per månad, bor gratis, äter ute varje dag och dricker billig jävla fulöl varje helg. Har 165.000 sparat. Har även spenderat en rejäl slant på en flådig bil men det har man väl råd med, eller?
Citera
2014-04-10, 18:14
Medlem
WACCs avatar
Riktig rolig diskussion den där om räntebetalningarna. Ibland gör man bäst i att svälja stoltheten, A.H.
Citera
2014-04-10, 18:58
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
24 år. Inkomst på 30-50k beroende på hur mycket jag jobbar. I oktober fick jag en bruttoinkomst på lite över 100k. Jobbade dock väldigt mycket.

Har sparat 240 000 kr hittills. Jag är certifierad VVS-montör. Målet är att ha 1 000 000 SEK i kapital innan jag fyllt 30.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
20 år, fyller 21 i december. Började jobba efter studenten, tjänar med alla tillägg och övertid runt 28-40 per månad netto.

Lägger undan 20.000 per månad, bor gratis, äter ute varje dag och dricker billig jävla fulöl varje helg. Har 165.000 sparat. Har även spenderat en rejäl slant på en flådig bil men det har man väl råd med, eller?
Grymt mannen! 94a och har redan så mycket pengar. Jag borde inte tagit ett sabbatsår efter gymnasiet. Hade haft en halv miljon på kontot idag annars. Vad jobbar du med, och vad har du tänkt göra av med pengarna sen?
Senast redigerad av ashura 2014-04-10 kl. 19:44.
Citera
2014-04-10, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
20 år, fyller 21 i december.

Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Grymt mannen! 94a och har redan så mycket pengar. Jag borde inte tagit ett sabbatsår efter gymnasiet. Hade haft en halv miljon på kontot idag annars. Vad jobbar du med, och vad har du tänkt göra av med pengarna sen?
Om han fyller 21 i år - 2014 - är han född 1993. Hur som helst...

Jag är anställd på drygt 60 % men jobbar vanligtvis nästan 75 %. Bruttoinkomst på ca 12 kkr med utgifter på drygt 2 kkr i månaden. Förhoppningsvis får jag jobba 100 % till sommaren, alternativt att jag får en annan anställning utöver min nuvarande. Vissa saker är mer värda än pengar, så gråt inte alltför mycket över ditt sabbatsår; åtminstone inte om du gjorde någonting som är någorlunda vettigt.

Med restskatten i åtanke har jag för närvarande 28 kkr på banken. Född 1994 men får inte köpa från Systembolaget än.
Citera
2014-04-10, 21:18
Medlem
Nyligen fyllda 22 år.

70k på banken
80k i gamla fonder genom arv
200k i värdepapper
100k på avanza som skall investeras i ovanstående
81k i högräntekonto (skall även detta investeras i värdepapper när pengarna är lösa senare i aug)

Har sparat allt själv förutom arvet på 80k, fick ingen "studentbonus" eller liknande.

Planerar att investera 350k i lägenhet när jag hittar rätt. Håller på och letar.
Äger även en bil, dock avställd sedan två år tillbaka för att spara pengar. Inget direkt värde i bilen heller om jag ska vara ärlig.
Bor med en vän och har utgifter på ca 3500kr/mån

Har varit ekonomisk och sparsam sedan jag vann 300kr på en enarmad bandit påväg till Danmark när jag var 6 år.

Har som mål fint boende(lägenhet) +1 000 000kr
~28 års ålder.
Citera
2014-04-10, 22:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Är du bitter över din egen situation eller varför kommer du med korkade pikar? Du vet mycket väl att jag inte behöver leva spartanskt i en etta i förorten med nudlar till lunch varje dag om jag akkumulerar kapital åt mig själv under x antal år. Det kommer däremot du att måsta göra vid ålderdomens höst om du tror att pensionssystemet kommer att hålla upp (troligtvis gör det inte det, men om det skulle vara kvar då du blir 65-70 så är din pension skit ändå).

Våga tänka annorlunda.
Det handlar inte om X år. Det handlar om XX år om du ska uppnå ekonomiskt oberoende med en normal lön samt ha väldigt flyt med dina investeringar.

Det är inga korkade pikar. Det är verkligheten. Du har bara inte fattat det än. Det finns så mycket som du förbiser när du målar upp ditt framtida scenario. Jag säger inte att du kommer att misslyckas, jag säger bara att det är inte så enkelt som du tror. Du gör bäst i att förbereda dig för det. I livet kommer man längst med lite lyhördhet och ödmjukhet. Inte som du gör genom att banka dig på bröstet och tro att du är bäst. Det funkar inte riktigt så. Samt du är definitivt inte i någon position att ge verkligt bra råd till andra i din ålder som du ideligen gör. Som någon skrev innan här så gör du nog bäst i att svälja din stolthet tills du åtminstone kommit ut i arbetslivet och inte längre bor hos din mamma och pappa.

Jag har en så bra lön så jag kan både amortera ganska så duktigt i mitt hus samt spara 5-siffrigt varje månad så mig behöver du inte oroa dig för. Men jag har haft enorm tur med allt samt att min fru tjänar minst lika mycket som mig.
Senast redigerad av Conception 2014-04-10 kl. 22:42.
Citera
2014-04-10, 23:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Våga tänka annorlunda.
Grejen är att du planerar att göra det. Du har fortfarande inte lämnat dina föräldrar eftersom du bor hemma och du har fortfarande inte ett riktigt jobb eftersom du studerar. Det är väldigt lätt att göra upp framtidsplaner innan man drabbas av verkligheten. Jag säger inte att du inte kommer lyckas med det du vill, men det är betydligt svårare än du ger sken av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in