Detta blir långt och jag kommer vara extremt övertydlig, men jag hoppas att jag kan reda ut frågetecknen här.
Till att börja med har jag samma syn på negativa rättigheter som de andra i tråden har. Man får göra som man vill så länge man inte skadar andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
För de som anser att objektiv moral existerar har jag aldrig hört det som ett kriterie. Objektiv moral skulle vara oberoende av vad folk "tycker".
Det går inte att bevisa att moral existerar. Varken liberaler eller några andra kan göra det. Däremot kan man sätta upp måttstockar (som de flesta verkar vara överens om) och genom slutledning slå fast hur bra olika ideologier står sig mot de måttstockarna. Lyckligtvis finns det oftast sådana måttstockar eftersom nästan alla människor i det moderna samhället delar samma grundläggande syn på vad moral är. Jag syftar då på alla människors lika värde och att inte göra saker mot andra som man inte själv vill bli utsatt för.
Det är därför det är så enkelt att debattera mot vänstermänniskor (och för den delen moralkonservativa), då de påstår sig stå för samma grundpremisser och man kan enkelt testa vilken ideologi som bäst mäter upp mot dessa premisser i olika frågor. Vänstermänniskor påstår sig hela tiden kämpa för ickevåld, jämställdhet, tolerans, alla människors lika värde etc. Dock snubblar de nästan alltid in i självmotsägelser eftersom de när det väl kommer till kritan bara bryr sig om dessa värden när det passar dem själva (detta ser vi hela tiden i FoJ-forumet).
Däremot är det hopplöst svårt för oss liberalt lagda att på moraliska grunder debattera mot fascister som öppet deklarerar att de struntar i alla människors lika värde.
Citat:
Subjektivismen tar fasta på att det inte finns objektiv moral och har inget problem. Bland ideologier vet jag inte någon mer än liberalismen som möter annan moral med teoretiska bevis för att meningsmotståndarna tycker fel, d.v.s. en tro på objektiv moral.
Det är min melodi också, men kontrasterar helt mot det du skrev tidigare om att "uppleva" kontra "logik och fakta". Om liberaler försöker stifta lagar som saknar förankring i de breda folklagren kommer de inte uppleva någon liberalism utan motsatsen.
Moralen i sig är i allra högsta grad en upplevelsefråga (men som lyckligtvis ändå är tillämpningsbar då de flesta av oss verkar uppleva exakt samma sak). Negativa rättigheter är däremot inte det eftersom det senare går att testa med fakta och logiska medel (om än bara i teorin i vissa fall). Att det är fel att använda våld är en moralfråga (upplevelse). Däremot kan det objektivt prövas om en människa har använt våld (fakta och ej upplevelse).
Det är således inte moralen i sig som liberalerna försöker bevisa med teoretiska bevis, utan hur väl de olika ideologierna stämmer upp emot en moralsyn som båda sidorna påstår sig företräda.
Du skulle dock till exempel kunna slå hål på alla liberalernas moralargument genom att påpeka att de flesta av oss äter kött, vilket går ut över djurens negativa rättigheter och att det inte finns någon moralisk måttstock som säger att människor är mer värda en djur. Men det här är i sig inget inneboende problem för just liberaler, utan snarare för alla som uttalar sig om moral och gräver vi djupare i vad moral egentligen är så kommer vi förr eller senare att landa i alla möjliga paradoxer.
Citat:
Jag avrundar för egen del ämnet objektiv moral för denna gången. Tack för ordväxlingen.
Tack själv