2014-03-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Med tanke på att staten har våldsmonopol och du inte har någon opt-out klausul från allt vad staten tycker och för med sig så kan jag inte påstå att vi är fria. Säg att jag inte vill betala skatt, det finns inte något alternativ, samtycker du inte så kommer staten med hjälp av sitt våldsmonopol helt enkelt ta det från dig. Är det frihet?

+ 1.

Frihet är att slippa tvång (från andra människor/varelser). Vissa skulle kunna säga att man är tvingad att fixa mat osv, men det är ju ointressant i sammanhanget.
Citera
2014-03-31, 13:32
Medlem
IT-chefens avatar
Det finns bara en objektiv frihet – okränkta negativa rättigheter.
Citera
2014-04-08, 23:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Det finns bara en objektiv frihet – okränkta negativa rättigheter.
Som upplysning så uppfyller "rätten att slippa bli hindrad att mörda" definitionen av negativ rättighet (fordrar inte annans aktiva handling). Alla försök att kränka denna rätt strider alltså mot din "objektiva" frihet.

De som vill försöka definiera "frihet" eller "rättvisa" objektivt har en tung uppgift framför sig. Man kan börja med att ta ställning till Hume's lag.
Citera
2014-04-08, 23:22
Bannlyst
just nu är jag riktigt fri , men skrämmer lite då jag är van att dela allt med en livs vän blir bättre när sommaren kommer snart och min sporthojskörning gör mej fri som havsörnen uppe i det blå , det är frihet helt utan gränser
Citera
2014-04-08, 23:26
Avslutad
Vadå rätten att slippa bli hindrad att mörda? Rätten till liv då?
Citera
2014-04-09, 00:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Då kan man absolut argumentera för den personen inte ska få köpa knark igen. Men det håller inte att påstå att ingen ska få tadroger, för att den här personen inte kan sköta sig när den tar det.
Ett sorts statligt körkort för droger. Det är faktiskt ett sätt att hantera situationen. Det finns dock problem med att tvinga drogdistributörer att iaktta en sådan regel. De skulle fortsatt ha incitament att sälja till missbrukare utan körkort.

Citat:
Men då handlar det om att skydda de här människornas negativa rättigheter eftersom de inte är i position att använda sitt omdöme. Men det är något helt annat än att automatiskt omyndigförklara helt vanliga vuxna människor som har omdöme att ta sina egna beslut.

Det är, som du sett med frågan om handikappade, svårt att skilja på vad som är menat att "skydda inkapabla" kontra "omyndigförklara kapabla". Gillar man en regel blir det det första, är ogillar man den blir det det andra.

Citat:
Ja, gällande makten att bestämma över våldsmonopolet (om man nu ens menar att det ska existera) så finns det en liberal paradox.

Jag var mer ute efter att om 95% av befolkningen kallar sig liberaler och vill tillåta privat kärnvapeninnehav och du deklarerar att "Den liberala ståndpunkten är att privat kärnvapeninnehav är förbjudet", på vilka grunder skulle du *objektivt* anses vara liberal och de 95% icke-liberala? Du "vet" (objektivt) medan de "upplever" (subjektivt)? Du är helt enkelt objektivt smartare? OK, låt oss anta det, men befolkningen gör ändå uppror och avrättar dig. Hade du då ändå objektivt rätt och enligt vilken värdeskala? Uppenbarligen inte "majoriteten har rätt" eller "möjlighet till överlevnad". Hur ser en värdeskala för objektiv moral ut?

Citat:
I så fall är de enligt min mening inte liberala. Har dock aldrig sett en övertygad libertarian argumentera för det, men om de nu finns så är det ingenting som jag ställer mig bakom.

9 av 10 liberaler argumenterar för 100% guldstandard. Då måste den typen av kreditgivning jag beskrev förbjudas. Gränserna måste stängas för kapital också då B annars kan bedriva sin verksamhet från utlandet. Implicit tar de s.k. liberalerna därför ställning för en rent nordkoreansk ordning.

Citat:
Jag försöker undvika begrepp som "uppleva" när jag pratar om logik eller fakta. Frågan är huruvida det är tvång eller inte, och inte om person A eller B tycker att verkligheten är en jobbig plats att leva i. Och med tvång menar jag att man hotar med våld om man inte får sin vilja igenom.
Här är liberalerens strategi följande: Om liberalismen tar ställning i en konflikt mellan A och B och den förlorande parten, säg B, betraktar ställningstagandet som en kränkning så är det bara något som B "upplever" eller "tycker". Alla ställningstagandet mot A, däremot, ÄR kränkningar och det är "fakta" eller "logik".

Liberaler är inte homogena som grupp utan tar olika ställning i vissa konflikter, som vapenlagar, barns rättigheter, patenträtt, upphovsrätt. De är uppenbarligen inte överens om vad som är "fakta och logik". Detta beror på att de "upplever" saker olika och därför har olika värderingar.

Alla som har *något* intellekt blir subjektivister och överger navelpillandet med att härleda objektiva värden.
Citera
2014-04-09, 00:09
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Vadå rätten att slippa bli hindrad att mörda? Rätten till liv då?
Både rätten att "slippa bli mördad" och "slippa bli hindrad att mörda" är negativa, då de inte kräver annan parts aktiva handling.

De två negativa rättigheterna står i konflikt med varandra. Liberalen måste då välja sida och kränker därmed den ena negativa rättigheten.

Exempel på två andra negativa rättigheter i konflikt är "yttrandefrihet" och "rätt att slippa bedrägeri". Liberalen väljer vid konflikt den senare och kränker då yttrandefriheten.
Citera
2014-04-09, 01:27
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ett sorts statligt körkort för droger. Det är faktiskt ett sätt att hantera situationen. Det finns dock problem med att tvinga drogdistributörer att iaktta en sådan regel. De skulle fortsatt ha incitament att sälja till missbrukare utan körkort.
Det är en lösning. Inte nödvändigtvis en bra lösning men fortfarande bättre än nuvarande där man gör det kriminellt för alla. Notera nu att jag inte diskuterar legalisering, då det är en mer komplex fråga. Just nu diskuterar vi avkriminalisering för brukare.

Citat:
Det är, som du sett med frågan om handikappade, svårt att skilja på vad som är menat att "skydda inkapabla" kontra "omyndigförklara kapabla". Gillar man en regel blir det det första, är ogillar man den blir det det andra.
Det här med handikappade är ett typiskt exempel av där man får göra en bedömning från fall till fall. Ibland kan det vara befogat att se den handikappade som oförmögen att ta eget ansvar ibland inte. Men min poäng är att inte heller på detta område behövs det någon sorts kollektiv bestraffning mot folk som egentligen inte är en del av problemet.

Citat:
Jag var mer ute efter att om 95% av befolkningen kallar sig liberaler och vill tillåta privat kärnvapeninnehav och du deklarerar att "Den liberala ståndpunkten är att privat kärnvapeninnehav är förbjudet", på vilka grunder skulle du *objektivt* anses vara liberal och de 95% icke-liberala? Du "vet" (objektivt) medan de "upplever" (subjektivt)? Du är helt enkelt objektivt smartare? OK, låt oss anta det, men befolkningen gör ändå uppror och avrättar dig. Hade du då ändå objektivt rätt och enligt vilken värdeskala? Uppenbarligen inte "majoriteten har rätt" eller "möjlighet till överlevnad". Hur ser en värdeskala för objektiv moral ut?

Nu har jag inte påstått att det är den enda liberala ståndpunkten. Jag har bara skrivit att det går att som liberal argumentera för det på logiska grunder.

Jag menar att kärnan i liberalism är att värna om de negativa rättigheterna. I de här frågorna går det att argumentera för att de negativa rättigheterna blir inskränkta hur man än gör och därför hamnar de i gråzonen och saknar självklara svar. Exemplen som jag gav längre upp hamnar däremot utanför den gråzonen.

Citat:
9 av 10 liberaler argumenterar för 100% guldstandard. Då måste den typen av kreditgivning jag beskrev förbjudas. Gränserna måste stängas för kapital också då B annars kan bedriva sin verksamhet från utlandet. Implicit tar de s.k. liberalerna därför ställning för en rent nordkoreansk ordning.
Nja inte riktigt. De flesta liberaler brukar snarare tala om att avskaffa valutamonopolet och att en guldstandard då blir en möjlig konsekvens. Dock har jag aldrig hört någon tala om en påtvingad guldstandard, snarare har de flesta jag har hört (har bl a för mig att Ron Paul hör hit) betonat att man inte ska tolka deras förespråkande av guldstandard som att andra typer av valutor ska vara förbjudna.
Citat:
Här är liberalerens strategi följande: Om liberalismen tar ställning i en konflikt mellan A och B och den förlorande parten, säg B, betraktar ställningstagandet som en kränkning så är det bara något som B "upplever" eller "tycker". Alla ställningstagandet mot A, däremot, ÄR kränkningar och det är "fakta" eller "logik".
Det beror ju helt och hållet på vad konflikten består i. Men om den handlar om att den ena parten vill våldsföra sig på den andra parten så brukar libertarianerna heja på den andra parten. Svårare än så är det (oftast) inte.

Citat:
Liberaler är inte homogena som grupp utan tar olika ställning i vissa konflikter, som vapenlagar, barns rättigheter, patenträtt, upphovsrätt. De är uppenbarligen inte överens om vad som är "fakta och logik". Detta beror på att de "upplever" saker olika och därför har olika värderingar.
Ja. Återigen. Det finns gråzoner och frågor där även libertarianer saknar självklara svar. Jag har förklarat flera gånger varför längre upp. Det gemensamma för alla som verkligen är libertarianer är dock att de i första hand prioriterar de negativa rättigheterna, men självklart kan man i vissa frågor komma till olika slutsatser om vad som bäst gynnar de negativa rättigheterna.
Citera
2014-04-09, 07:52
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Som upplysning så uppfyller "rätten att slippa bli hindrad att mörda" definitionen av negativ rättighet (fordrar inte annans aktiva handling). Alla försök att kränka denna rätt strider alltså mot din "objektiva" frihet.

De som vill försöka definiera "frihet" eller "rättvisa" objektivt har en tung uppgift framför sig. Man kan börja med att ta ställning till Hume's lag.

Jag har rätt att försvara mina egna negativa rättigheter. Mina rättigheter tar slut där någon annans tar vid.
Citera
2014-04-09, 12:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag har rätt att försvara mina egna negativa rättigheter.
Då har du alltså rätt att idka våld mot alla som försöker hindra dig att begå mord. Samma mot dem som vill förhindra att du under yttrandefrihet utsätter någon för bedrägeri.

Citat:
Mina rättigheter tar slut där någon annans tar vid.
Fantastiskt, men hur gör du när någon annans negativa rättigheter inkräktar på dina negativa rättigheter? Bedragaren använder negativa rättigheten yttrandefriheten för att lura dig på pengar. Dina rättigheter tar slut där hans yttrandefrihet tar vid. Alltså får du inte göra något. Lite besvärligt, inte sant?
Citera
2014-04-09, 12:39
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det gemensamma för alla som verkligen är libertarianer är dock att de i första hand prioriterar de negativa rättigheterna, men självklart kan man i vissa frågor komma till olika slutsatser om vad som bäst gynnar de negativa rättigheterna.
Jag skulle vilja ändra det till att liberaler generellt undviker positiva rättigheter.

Innebörden i negativa rättigheter verkar liberaler inte analyserat särskilt grundligt (känsloliberalism bygger ju på att inte analysera), utan blir tagna på sängen av att "rätten att slippa bli hindrad att mörda" är negativ.

Vad gäller övriga diskussionen vi hade så kan jag gå med på att det kanske går att definiera vad som är "liberal moral" koncist, däremot inte vad som är objektiv moral, för något sådant finns inte. Om "logik och fakta" bara syftar till att fastställa definitionen av "liberal moral" så har jag inga invändningar. Definitioner är till för tydlighet. Det är ett internliberalt projekt. Den som påstår att det finns objektiva värderingar som skall stå över befolkningens värderingar får vänja sig att mötas med skratt.
Citera
2014-04-09, 13:20
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Då har du alltså rätt att idka våld mot alla som försöker hindra dig att begå mord. Samma mot dem som vill förhindra att du under yttrandefrihet utsätter någon för bedrägeri.

Någon som försöker begå ett mord kommer nog inte dra sig för att använda våld mot dem som försöker hindra, nej. Man har dock aldrig rätt att kränka någon annans negativa rättigheter. Jag har alltså ingen negativ rätt att slippa bli hindrad från att inte begå mord, eftersom jag inte har rätt att kränka det tilltänkta mordoffrets negativa rättigheter.

Citat:
Fantastiskt, men hur gör du när någon annans negativa rättigheter inkräktar på dina negativa rättigheter? Bedragaren använder negativa rättigheten yttrandefriheten för att lura dig på pengar. Dina rättigheter tar slut där hans yttrandefrihet tar vid. Alltså får du inte göra något. Lite besvärligt, inte sant?

Det beror förstås på hur man bedrar mig. Används inget våld, och det är helt enligt överenskommelsen så är det inte mycket jag kan göra. Jag får helt enkelt krasst konstatera att jag borde ha läst kontraktet. Har du något praktiskt exempel?

Har våld använts, eller kontrakt brutits så har jag förstås rätt att med våld ta tillbaka min egendom.

Kan du på riktigt inte förstå konceptet? Är du ett troll?
Senast redigerad av IT-chefen 2014-04-09 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in