2014-04-07, 19:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Sant, jag har baskemig aldrig gjort piroger själv! Har du något tips på hur jag ska gå tillväga? Har sett att du kan din grej Maten skall serveras kl 20.00
Ojdå, såg inte att du hade svarat. Du hinner nog tyvärr inte fixa pirogerna på så pass kort tid.

I övrigt så kör jag på vanlig pizzadeg till mina piroger. Det finns de som gillar pajdeg i stället.

~Paul~
Citera
2014-04-07, 20:51
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ojdå, såg inte att du hade svarat. Du hinner nog tyvärr inte fixa pirogerna på så pass kort tid.

I övrigt så kör jag på vanlig pizzadeg till mina piroger. Det finns de som gillar pajdeg i stället.

~Paul~
Ingen fara, det blev färsbiffar med chili, basilika och fetaost med krossade potatisar i ugn och en enkel vitlökssås på creme fraishe serverades till en sallad med mycked rödlök och tomater i, samt lite annat smått och gott
Citera
2014-04-07, 21:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Ingen fara, det blev färsbiffar med chili, basilika och fetaost med krossade potatisar i ugn och en enkel vitlökssås på creme fraishe serverades till en sallad med mycked rödlök och tomater i, samt lite annat smått och gott
Inte så dumt det heller .

~Paul~
Citera
2014-04-09, 20:54
Medlem
ZebraslaktarNs avatar
Har en bit gorgonzola liggandes i kylen, tänkte laga till någon form av kyckling/pastarätt. Några recepttips eller andra rätter?
Citera
2014-04-10, 01:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraslaktarN
Har en bit gorgonzola liggandes i kylen, tänkte laga till någon form av kyckling/pastarätt. Några recepttips eller andra rätter?

Är det en större bit skulle jag delat den, gjort en kall sås med CF+g på den ena halvan, den andra skulle jag mosat in i en smördegsinbakad fläskfile (skär en skkåra och mosa in osten innan du kör sista delen i ugnen) och serverat med sallad+hasselbackspotatis och såsen du gjorde tidigare.
Citera
2014-04-10, 02:27
Medlem
FrankTheMans avatar
Rosmarin! Ååh så gott. Har nyligen börjat tycka om det när jag var i Kroatien för ett tag och käkade foccacia. För er som inte hört talas om det är det ett typ av hårt bröd med oliver i och toppat med rosmarin. Rosmarinet växte vilt på ön jag bodde på och det här bakades varje kväll. Man åt det på sidan av till middagarna.

Vad mer kan man ha rosmarin med? har prövat grytor och biff Stroganoff ( ) men smakerna matchar inte.

bild: http://2.bp.blogspot.com/_ZXqO-j8Pq2s/TBYTy1YKVDI/AAAAAAAABUI/p3yrfuYw-s8/s1600/020.JPG
Citera
2014-04-10, 03:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankTheMan
Rosmarin! Ååh så gott. Har nyligen börjat tycka om det när jag var i Kroatien för ett tag och käkade foccacia. För er som inte hört talas om det är det ett typ av hårt bröd med oliver i och toppat med rosmarin. Rosmarinet växte vilt på ön jag bodde på och det här bakades varje kväll. Man åt det på sidan av till middagarna.

Vad mer kan man ha rosmarin med? har prövat grytor och biff Stroganoff ( ) men smakerna matchar inte.

bild: http://2.bp.blogspot.com/_ZXqO-j8Pq2s/TBYTy1YKVDI/AAAAAAAABUI/p3yrfuYw-s8/s1600/020.JPG

Fattar jag frågan rätt så är vitlök+rosmarin inpillat i fårkött riktigt bra kombination enligt mig.

Fast mina smaklökar är ju lite märkliga ibland, så du får nog testa själv.
Citera
2014-04-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fattar jag frågan rätt så är vitlök+rosmarin inpillat i fårkött riktigt bra kombination enligt mig.

Fast mina smaklökar är ju lite märkliga ibland, så du får nog testa själv.

är inte så förtjust i just får då det ofta smakar lite träigt, men det funkar kanske lika bra i kyckling?
Citera
2014-04-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankTheMan

Pärer i ugnen (klyftor eller hela, små färskpärer) penslade med olja, rikligt med färsk rosmarin, några vitlöksklyftor och flingsalt. Om du vill lyxa till det lite extra kan du smula över en bra fetaost efter du tagit pärerna ur ugnen.

En riktigt höjdare som passar både till en köttbit eller till kyckling och lax.
Citera
2014-04-15, 14:24
Medlem
trattfans avatar
Funderar på att grilla kycklingfiléer idag och funderar på att spetsa till det med att slänga i någon ost (Vilken tycker ni), i med lite soltorkade tomater och annat gott i den och kanske baconinlinda? Vad rekar ni att ha i? Hur grillar man sånt bäst för att baconen fortfarande skall vara god och inte sönderbränt.

Annars blev jag tipsad att grilla kycklingfiléer i folie, men funkar det med allt ost/tomat osv inuti eller får man köra aunaturale? Bacon borde ju definitivt inte funka med det?

Tips på tillbehör, klyftpotatis? Vad för sås? Bea eller någon kall yoghurtsås?
Citera
2014-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Funderar på att grilla kycklingfiléer idag och funderar på att spetsa till det med att slänga i någon ost (Vilken tycker ni), i med lite soltorkade tomater och annat gott i den och kanske baconinlinda? Vad rekar ni att ha i? Hur grillar man sånt bäst för att baconen fortfarande skall vara god och inte sönderbränt.

Annars blev jag tipsad att grilla kycklingfiléer i folie, men funkar det med allt ost/tomat osv inuti eller får man köra aunaturale? Bacon borde ju definitivt inte funka med det?

Tips på tillbehör, klyftpotatis? Vad för sås? Bea eller någon kall yoghurtsås?

Grilla på indirekt värme kanske....
Citera
2014-04-16, 10:47
Medlem
Jag har köpt 2kg tonfisk på Willys, vad kan jag göra av den som går att äta? Det ska helst hålla i kylen till dess att den är slut vilket jag beräknar att det är inom 5 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in