2014-04-08, 23:49
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jag tycker att om man vill bli kallad hen, och ha det på sitt ID och whatever, då ska inte läkare hållas ansvariga när man ger fel medicin. ...
Hur ska hen bära sig åt för att få hen på sitt ID? Varenda läkare vet att näst sista siffran i personnumret kodar kvinna (0/2/4/6/8) eller man (1/3/5/7/9).
Citera
2014-04-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Hur ska hen bära sig åt för att få hen på sitt ID? Varenda läkare vet att näst sista siffran i personnumret kodar kvinna (0/2/4/6/8) eller man (1/3/5/7/9).

Den uppenbara lösningen är väl att införa imaginära tal för imaginära kön i personnumren.
Citera
2014-04-09, 12:08
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har det någonsin kommit in? Jag skulle vilja påstå att det är oförändrat läge. Vi motståndare är dessvärre den bästa reklamen för ordet ifråga.
Jag använder det faktiskt rätt ofta här på Fb. Låt oss säga jag ska skriva något till mina medmoderatorer om en viss användare, då är hen väldigt användbart eftersom jag i de flesta fall inte har någon aning om kön på anonyma internetanvändare
Citera
2014-04-09, 12:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag använder "han" eftersom jag inte är kvinna och inte heller gillar att få kuk i röven. Resonemanget är att om folk inte förstår att jag menar "han eller hon" när det passar att mena det så är de dumma och då är det jag skriver ändå inte menat för dem.
Citera
2014-04-09, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jag använder det faktiskt rätt ofta här på Fb. Låt oss säga jag ska skriva något till mina medmoderatorer om en viss användare, då är hen väldigt användbart eftersom jag i de flesta fall inte har någon aning om kön på anonyma internetanvändare

Enstaka personer använder det, men det är ingenting som utmärker svenskt språkbruk. Att du väljer "hen" i stället för det mer neutrala "den" kan du fundera på. Allt du använder "hen" till kan jag använda "den" till i kombination med lite variation.

Citera
2014-04-09, 13:15
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Enstaka personer använder det, men det är ingenting som utmärker svenskt språkbruk. Att du väljer "hen" i stället för det mer neutrala "den" kan du fundera på. Allt du använder "hen" till kan jag använda "den" till i kombination med lite variation.

Fast, om jag använder hen kan jag ju förkorta meningen vilket inte blir korrekt med den:

Moderator 1: Hör'ni hen känns som en riktig bråkstake. Det är korspostningar och kvalitetslösa inlägg stup i kvarten. Jag förordar att vi stänger kontot för hen omedelbart.

Hen som ord har jag inget emot alls faktiskt, det har ett par praktiska områden. Sen är diskussionen om vad som ska stå i pass mm en helt annan.
Citera
2014-04-09, 13:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast, om jag använder hen kan jag ju förkorta meningen vilket inte blir korrekt med den:

Moderator 1: Hör'ni hen känns som en riktig bråkstake. Det är korspostningar och kvalitetslösa inlägg stup i kvarten. Jag förordar att vi stänger kontot för hen omedelbart.

Hen som ord har jag inget emot alls faktiskt, det har ett par praktiska områden. Sen är diskussionen om vad som ska stå i pass mm en helt annan.

Du kan enbart förkorta om personerna i sammanhanget vet vad frågan gäller. Om du skriver till en godtyckligt vald person utan att ange bakgrund så förstår den ingenting. Om det framgår av sammanhanget går det lika bra att skriva:

I tal finns det sällan anledning att förkorta eftersom tal går fort och i skrift finns det oftast anledning att förtydliga. Ta följande exempel direkt hämtad ur en undersökning som jag underkände [bland annat] på grund av att rapportören använt "hen":

Citat:
Assistenten sammanställer underlag inför avdelningens planeringsmöte. Inom de mindre avdelningarna kan hen vara den enda som har behörighet att hämta uppgifter ur systemet.

Här är "hen" helt onödigt och ska ersätas med "det".

Citat:
...en assistent som är ansvarig för den interna servicen, men hen har samtidigt en mängd andra arbetsuppgifter.

Stryk "hen".

Citat:
En assistent arbetar på avdelningen. Hen är relativt nyanställd.

Skriv om meningen.

Citat:
...stödpersonen arbetar med varierande frågor som hen bereder inför genomgångarna...

Byt "hen" mot "den" eller skriv om.

Det finns en tendens hos "hen"-anhägarna att kasta in "hen" lite här och var i stället för att bemöda sig att skriva konkret.
Citera
2014-04-09, 14:35
Medlem
Citat:
Det finns en tendens hos "hen"-anhägarna att kasta in "hen" lite här och var i stället för att bemöda sig att skriva konkret.

Jo, så är det ju. Hen-förfäktare tenderar att giva upp samtliga stilistiska anspråk för möjligheten att få klämma in hen. Så ser man allt som oftast meningar "... hen ... hen ... hen ... hen ... hen ..." som vid översättning till vuxenspråk skulle förete en betydligt större variationsrikedom.
Citera
2014-04-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Vet inte. Men jag hörde något om att transsexuella ville ändra på sådana uppgifter hit och dit och jag ville bara yttra en åsikt om det hela. Transesxualla, hen, queer, same shit different name.
Citera
2014-04-09, 22:21
Medlem
Citat:
Du har nog missuppfattat det här. "Hen" är tredje person således ska det inte ersätta vare sig "jag/mig" eller "du/dig".

Nja fast det finns folk som vill att man inte "definierar" dom som varken kvinna eller man utan "något annat". HEN antar jag.
Citera
2014-04-10, 07:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Nja fast det finns folk som vill att man inte "definierar" dom som varken kvinna eller man utan "något annat". HEN antar jag.

Det finns ingen som talar om sig själv som "hen" vilket du tycktes tro. Att inte vilja bli definierad som ett kön är en annan sak. Första person (jag) och andra person (du) singularis är inte könsdefinierande. Det var där du gjorde fel i ditt resonemang.

Citat:
Du skrev: Om jag valde att kalla mig själv hen

Det är en väsentlig skillnad mellan att kalla sig själv och att vilja bli kallad. Nu är det för övrigt så att det finns få [om ens någon] som uttryckligen säger sig vilja bli kallad "hen". Däremot finns det ett fåtal som önskar att inte bli kallad något av han eller hon. Dessa personer lär inte ha något att invända mot en uttryck som saknar såväl han och hon som hen.
Citera
2014-04-10, 15:55
Medlem
Citat:
Det finns ingen som talar om sig själv som "hen" vilket du tycktes tro. Att inte vilja bli definierad som ett kön är en annan sak. Första person (jag) och andra person (du) singularis är inte könsdefinierande. Det var där du gjorde fel i ditt resonemang.

öhm. Jag kan inte räkna på fingrarna hur många gånger jag hört folk säga: "Jag vill itne bli dömd pga mitt kön. Jag vill inte att bli behandlad olika för att jag är kvinna/man." etc. Så jo. Googla på vilken blogg som helst. Hela feministrörelsen är ju inriktad på "jämlikhet" så där har du det ju redan. Om vi ska ha det jämlikt så finns det väl ingen anledning att kalla en kvinna för kvinna och man för man. Isåfall ska vi ju alla kallas HEN eller whatever. Nu när jag tänker på det så snackade någon snubbe på debatt om att han ville ändra så att han blev kallad "Kvinna" på sitt pass. Så att här bor du under en sten.

Citat:

Det är en väsentlig skillnad mellan att kalla sig själv och att vilja bli kallad. Nu är det för övrigt så att det finns få [om ens någon] som uttryckligen säger sig vilja bli kallad "hen". Däremot finns det ett fåtal som önskar att inte bli kallad något av han eller hon. Dessa personer lär inte ha något att invända mot en uttryck som saknar såväl han och hon som hen.

Men va? Nu trollar du. Det var väl i någon tidning t.om om att man skulle kalla barn på dagis för hen t.om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in