2014-04-08, 23:05
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
wov! är det någon som tvivlar på att det kalla kriget 2.0 nu startat. För kommunistpropagandan ovan skulle lika gärna ha kunnat skrivits 1948 när Sovjetunionen införde kommunistdiktatur i Tjeckoslovakien, 1956 när stridsvagnarna rullade in i Budapest, eller 1968 när Pragvåren krossades.

Sanningen är förstås att kommunister alltid både gått på och skapat den mest fabulösa propaganda som sett dagens ljus.

Skulle inte förvåna mig ifall Dr.Dzerzhinsky är den som med hjälp av ett dussin andra skribenter i denna tråd tränger in i hos Sveriges Radio när ryssen kommer, greppar micken och sedan sänder meddelanden om att all mobilisering skall upphöra och att Sverige kapitulerat.

Nåväl, i vilket fall så kan man väl ändå se allt detta mer intensifierande käbblande i tråden som något gott. I brist på nyheter om händelseutvecklingen i Ukraina så börjar skribenter (pro-väst och pro-ryska) att börja gå på varandra (likt jag själv i viss mån) och glida ifrån huvudämnet och det rent sakliga.

Då och då slänger någon in ett litet youtubeklipp eller en tveksamt skriven artikel, men annars är det faktiskt rätt så dött på nyhetsfronten.

Det lär väl vara lite oroligt i Ukraina ett tag framöver, men troligtvis så kommer inte ryssen att anfalla och förhoppningsvis har EU/USA/NATO/Väst lärt sig sin läxa till nästa "Krimkris". Tror dock inte att de svenska politikernas reaktionstid gällande försvarsfrågor är speciellt snabb här i Sverige i varje fall. Tyvärr...
2014-04-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det står alltså i titeln på ett yt-klipp att tre dödats i Luhansk. Klippet visar människor som springer och skott som hörs. När jag nyhetssöker på google hittar jag inget om några döda i Luhansk den senaste veckan.

Jag är mäkta trött på okända lösryckta yt-kipp som "källor"...
Skjut inte budbäraren.
Ställ frågan till media istället.
2014-04-08, 23:30
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Skulle inte förvåna mig ifall Dr.Dzerzhinsky är den som med hjälp av ett dussin andra skribenter i denna tråd tränger in i hos Sveriges Radio när ryssen kommer, greppar micken och sedan sänder meddelanden om att all mobilisering skall upphöra och att Sverige kapitulerat.

Det gör ingen skillnad om Sverige mobiliserar eller inte mobiliserar. Tvärt om så vill nog ryssarna att sveriges försvar ska vara starkt för då försvinner argumentet att "Sverige har något försvar så vi måste gå med i NATO för att rädda oss från den hemske ryssen".

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Skillnaden mellan rysk och västerländsk imperialism är, för det första, att den senare, successivt moderniserats.

Rysk imperialism befinner sig fortfarande på det feodala stadiet: Att lägga under sig land och folk för den sakens egen skull. Västerländsk imperialism har traditionellt haft ekonomisk vinning som syfte.

Under det förra kalla kriget tillkom dock också geo-politiska överväganden. Att stoppa kommunismen ifrån att sprida sig och förneka Sovjetunionen globalt inflytande.

Nej USA imperialism går på att omringa Ryssland med satellitstater, militärbaser och sen kuppa det och göra det till puppet varefter man ska ge sig på Kina. Rysslands "imperialism" går ut på att motverka det samma. Båda har imperialisterna har ekonomi som viktiga komponenter, är väst tillräckligt starka runt om Ryssland så kan de strypa Ryssland ekonomiskt.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-04-08 kl. 23:33.
2014-04-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Det där är ju EXAKT, EXAKT, EXAKT det sättet SVT fungerar på i Sverige vad gäller allt som har med Ryssland att göra. Och annat med för den delen. Man försöker inte ens att låtsas vara objektiv. Det försöker man ofta i övriga västvärlden. Låtsas alltså.

På rysshatsfronten intet nytt

http://debatt.svt.se/2014/02/12/pa-rysshatsfronten-intet-nytt/
2014-04-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Konkret handlar det om olika konspirativa metoder från rysk sida. Exempelvis försök att värva personer för spionage, elektroniska angrepp mot svenska IT-system, signalspaning eller försök att tränga in i det svenska försvarets anläggningar.

Vore jag ryssarna så skulle jag satsa mina rubel på att spamma flashbacks utrikestråd.
2014-04-08, 23:55
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Vore jag ryssarna så skulle jag satsa mina rubel på att spamma flashbacks utrikestråd.

Ja, Flashbacks forum ingår i en del av Rysslands propaganda och desinformationsstrategi för Sveriges del, liksom flera andra forum och kommentarsfält på nätet. Försök inte att slingra dig ur detta faktum, kamrat.
2014-04-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, Flashbacks forum ingår i en del av Rysslands propaganda och desinformationsstrategi för Sveriges del, liksom flera andra forum och kommentarsfält på nätet. Försök inte att slingra dig ur detta faktum, kamrat.

Om Ryssland hade haft lika mycket resurser som USA EU så kanske du hade sett några sådana personer här. Jag tycker mest det är anti-ryss sidan som utmärker sig med sitt spammande av icke-konstruktiva inlägg. Väst har säkert pengar till att anställa lite troll. Ska du hitta ryska betalda spammare så finns de väll förmodligen men i så fall gissar jag på att de mest håller till på ryska forum.
2014-04-09, 00:36
Medlem
Citat:
Om Ryssland hade haft lika mycket resurser som USA EU så kanske du hade sett några sådana personer här.

Fast det faller på sin egen orimlighet.
Enda sättet för Ryssland att få dessa resurser är att anamma det samhälle som USA/EU marknadsför. Du vet.. Pluralism, demokrati, investeringar i civilsamhället med mera...

Jag förstår allt för väl att det ingår i Putnismens självbild att 'väst' måste vara en fiende - men det betyder tyvärr inte att 'väst' är det.
2014-04-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Enda sättet för Ryssland att få dessa resurser är att anamma det samhälle som USA/EU marknadsför. Du vet.. Pluralism, demokrati, investeringar i civilsamhället med mera...

Jag har sagt att Ryssland inte har lika mycket resurser som västvärlden att anställa diverse troll för därför är ryska troll förmodligen frånvarande på Flashback.

Ser det ut att gå bra för västvärlden? Du min okände vän måste vara född i farstun med en dumstrut på huvudet. Västvärlden förstör sig själv via sk. "pluralism", "demokrati". Slutstadiet i "demokrati" och "pluralism" kan du se i Detroit.
2014-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Om Ryssland hade haft lika mycket resurser som USA EU så kanske du hade sett några sådana personer här. Jag tycker mest det är anti-ryss sidan som utmärker sig med sitt spammande av icke-konstruktiva inlägg. Väst har säkert pengar till att anställa lite troll. Ska du hitta ryska betalda spammare så finns de väll förmodligen men i så fall gissar jag på att de mest håller till på ryska forum.

Varför skulle Rysslands president Vladimir Putin behöva betala för proryska inlägg!!??? Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på vad vi i Sverige har för ledare till nickedockor, som förvanskar och förråder naturliga mänskliga värden genom sitt nickedockande. Å andra sidan har de något val i en demokrati, för i annat fall slutar det med slagsmål ala Kiev-parlamentet. M.a.o. är demokrati nickedockande.
Senast redigerad av Seisma 2014-04-09 kl. 02:12.
2014-04-09, 01:18
Medlem
Citat:
Skämtar du med oss? Antingen så gör du det eller så har du inte hört talas om USAs tvåpartisystem, Fox News, Familjen Bush och hur USA spenderar en stor del av sina lånade pengar på vapen och på att störta folkvalda ledare i länder som t.ex. Ukraina
Senast redigerad av Nibiru2011 2014-04-09 kl. 01:21.
2014-04-09, 01:22
Medlem
Citat:

Jag förstår allt för väl att det ingår i Putnismens självbild att 'väst' måste vara en fiende - men det betyder tyvärr inte att 'väst' är det.

Genom den blodiga kommunistliknande Kiev revolutionen med 70-100 döda som blev skjutna i ryggen av sina egna visar väst tydligt att de är Rysslands fiender och inte bara Rysslands utan de kan vända sig om och attackera vem som helst inom sina egna led som motsätter sig deras vilja . Det behövs ingen större intelligens för att se detta, eftersom de så tydligt har demonstrerat just sin natur.
Senast redigerad av Seisma 2014-04-09 kl. 01:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in