Det här med insynsskydd (brist på) är ju åt helvete egentligen. Svensken i gemen verkar ju värdesätta utsikten och pynta fint i sina fönster jämfört med andra storstäder, typ London, där det kan vara standard att bara ha tråkiga gardiner, då du ändå måste dra för dessa om du vill ha lite privacy... i ditt eget hem. Lustiga är att det inte tycks påverka marknadspriset? En annan kan ju tycka att det kan vara värt att lägga sig mindre centralt om du får bo högst upp och i ett grönare område jämfört med en bottenvåning mitt på en gågata.
Förr kan jag tänka mig att man byggde mycket bara för det behövdes bostäder. I dag däremot är det ju en jävla livsstil arkitekterna säljer in och så vidare, men ändå har jag sett helt nya områden med bostadsrätter, för några mega, där du helst behöver köpa dyraste takvåningen för att ha samma integritet som varenda villaägare tar för givet i det här landet?
Grejen är väl den med att det är sån hets på marknaden att du måste slå till hela tiden så folk prioriterar andra saker. Annars kan jag tycka att det borde gå bygga ungefär lika många bostäder på samma plats fast man bara tar mer hänsyn till hur lägenhetskomplexen ligger i förhållande till varandra och eventuellt andra bostäder? Vad är problemet?
Min bostadsrätt är rätt störd t.ex. Bor på högsta våningen och har annars total insyn, men någon kom på iden att grannhuset (sitter vägg i vägg men har lite annan arkitektur) ska ha utbyggda fönster (skjuter alltså ut istället för att ligga jämnt med fasaden) på sin gavel. Då detta huset går ut mer än mitt sitter det typ 1,5-2 meter snett framför mitt vardagsrum och balkong.

Nu är det inglasad balkong så jag satte en lamellgardin för ena balkongrutan där jag ändå bara ser husfasad + nordläge så ingen sol där. Annars måste det sett rätt konstigt ut innan inglasningen att jag skulle kunna klättra in i deras fönster från min balkong. Teoretiskt skulle de även kunnat se snett igenom rakt in i mitt badrum också. Bor man själv ska man fan kunna gå på toaletten, inte stänga dörren och inte behöva tänka på att någon kan se en.
Trodde jag var lägenhetsmänniska men börjat störa mig mer och mer på att massa självklarheter är "lyx bara för det är en jävla lägenhet. Mäklare kan skriva det är lyx med en fucking diskmaskin liksom tvättpelare. Vad fan ska du göra av tvätten då när den ska torka? Tumla skiten? Tvättmaskin måste ju vara standard i ett land som Sverige, och tyvärr är det inte lyx utan massa problem att tvätta i lägenhet. Har man en tvåa är det nästan värt att använda gemensam tvättstuga för du kan köra två maskiner samtidigt samt använda torkskåp och få tvätten helt klar?
Kände behov av att skriva av mig.