Citat:
Vad jag förstår verkar PCuri och Bustopher enats om att att med "maximal felspädning" blir resultatet 210. Fast med den logiken tycker jag också ni kan räkna upp med en faktor 1.8 till 378.
Detta eftersom fenobarbital spätts ned under finska RMVs referensintervall av 10. 18 i svenska mätningen och <10 i den finska för fenobarbital. Minsta spädning alltså 18/10=1.8
Allt detta är naturligtvis mest teori. Hade man tagit kontakt med finska RMV och bett dem kalibrera under 10 gissar jag de hade klarat det och värdet 2000 hade verifierats även på detta sätt.
Allt tyder dock på att värdet 2000 är korrekt. Det verkar de flesta vara överens om.
Vad jag förstår finns det väl också ett mycket starkt argument för att provet avspeglar halten Tiopental i blodet. Finns det inte ett blodprov från pats sista tid i livet som visar ung samma halt av fenobarbital som i obduktionsprovet? Tiopental o fenobarbital dessutom båda barbiturater.
"Argument" som "troll", "korkad", "psykiskt sjuk" etc är naturligtvis av inget värde utan visar bara att den som yttrar dem saknar erfarenhet av vetenskaplig debatt samt även saknar korrekta argument.
Detta eftersom fenobarbital spätts ned under finska RMVs referensintervall av 10. 18 i svenska mätningen och <10 i den finska för fenobarbital. Minsta spädning alltså 18/10=1.8
Allt detta är naturligtvis mest teori. Hade man tagit kontakt med finska RMV och bett dem kalibrera under 10 gissar jag de hade klarat det och värdet 2000 hade verifierats även på detta sätt.
Allt tyder dock på att värdet 2000 är korrekt. Det verkar de flesta vara överens om.
Vad jag förstår finns det väl också ett mycket starkt argument för att provet avspeglar halten Tiopental i blodet. Finns det inte ett blodprov från pats sista tid i livet som visar ung samma halt av fenobarbital som i obduktionsprovet? Tiopental o fenobarbital dessutom båda barbiturater.
"Argument" som "troll", "korkad", "psykiskt sjuk" etc är naturligtvis av inget värde utan visar bara att den som yttrar dem saknar erfarenhet av vetenskaplig debatt samt även saknar korrekta argument.
Jag skrev tidigare att finska RMV måste ha kommit fram till en tiopentalhalt om minst 380 mikrogram/gram i stället för 210 mikrogram/gram som Bustopher senare angett som undre gräns för den tiopentalhalt finska RMV detekterat.
Bustophers resonemang baseras på det största, teoretiska spädningsfelet svenska RMV kan ha gjort sig skyldigt till, nämligen att inte späda något alls. Och om så var fallet och finska RMV (som försvaret inte kritiserat) då mätt upp 210 mikrogram/gram så innebär detta att halten i det ospädda provmaterialet var minst 210 mikrogram/gram.
Den eventuella haken med Bustophers lägre siffra 210 mikrogram/gram är väl om finska RMV:s apparatur automatiskt justerat för en spädning på 10 ggr. Men eftersom man inte verkar ha redovisat värdet 2100 mikrogram/gram utan 210 mikrogram/gram och sagt att man får lov att multiplicera detta värde med 10 så verkar det som om man får räkna på Bustophers enkla vis.
(Hade finska RMV:s apparatur automatiskt justerat för uppgiven spädning och redovisat värdet 2100 mikrogram/gram hade man fått titta på den minsta spädning som hade kunnat passera oupptäckt. Och det hade varit en spädning som gett ett fenobarbitalvärde precis under detektionsgränsen 10 mikrogram/gram, alltså något typ 9,999... mikrogram/gram. Om man spätt så pass litet i stället för att späda 10 ggr så att man fått den förväntade fenobarbitalhalten på 19 /10 = 1,9 mikrogram/gram så hade man alltså spätt ungefär 5 ggr mindre än vad det var tänkt: 9,999 / 1,9 ≈ 5,26. Och om man spätt 5,26 ggr mindre än vad det var tänkt så hade alltså provresultatet varit 5,26 ggr överdrivet, d v s 2000 / 5,26 ≈ 380 mikrogram/gram. Men nu verkar alltså inte finska RMV ha gjort någon automatisk justering för tänkt spädning. Och då får man väl "räkna" på Bustophers vis.)
Sedan verkar väl också ett värde av storleksordningen 2000 mikrogram/gram vara korrekt eftersom svenska RMV kunnat jämföra fenobarbitalhalten innan babyn dog med fenobarbitalhalten på det ospädda provmaterialet och det spädda provmaterialet och fått bra överensstämmelse. Det skall nog mycket till för att det skall ha varit fråga om ytterligare något fel som nästan exakt korrigerat för ett eventuellt spädningsfel. Därför tycker jag att svenska RMV:s koll om något spädningsfel förekommit borde duga även om man tar Olof Becks kritik mot RMV:s bristande dokumentation på väldigt stort allvar. Så det är väl därför "förståeligt" att man i domskälen låtsades som att det förväntade resultatet inte var att fenobarbitalhalten skulle hamna under utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram hos finska RMV (eftersom provmaterialet var spätt 10 ggr och man därmed hade en förväntad fenobarbitalhalt på 1,9 mikrogram/gram). Man behövde ta till sådana fulknep eftersom det annars hade varit svårt att skriva ihop en friande dom som lät någorlunda trovärdig.
__________________
Senast redigerad av PCuri 2014-04-08 kl. 00:17.
Senast redigerad av PCuri 2014-04-08 kl. 00:17.