Citat:
Ursprungligen postat av
felia
Då kan du som är normalbegåvad förklara skillnaden mellan casual, dressy casual och smart casual. Varför existerar dessa klädkoder om casual inte utgör ett tak?
Ptja du, eftersom du ber om det kan jag ju förklara med en liknelse som du kanske förstår...
På bio i Sverige har de olika åldersgränser (7, 11, och 15 år.) samtliga av dessa är minimiåldrar. Detta innebär att du ska vara minst den ålder som krävs för att få se filmen, men du får även se filmerna om du skulle vara äldre än den angivna åldern.
Det finns flera olika minimikrav som fungerar på precis samma sätt, de olika nivåerna på "casual" inom klädkoder är exempel på detta. Man måste alltså uppnå
minst den angivna nivån, men om man vill så går det även bra att klä sig över denna nivå.
På samma sätt fungerar det alltså med Nymans klädsel i förhållande till klädkoden vid frukostserveringen på Sheraton. Så länge hon har haft klädsel som är "casual" eller högre så är hon välkommen. Eftersom hennes dräkt är högre än lägstanivån så uppfyllde hon alltså kraven.
Om du fortfarande inte förstår hur klädkoder fungerar så kan du kolla in diskussionerna i
Kläder och skor: Allmänt där den typen av diskussioner avhandlas.
Citat:
Ursprungligen postat av
felia
Hur vet du vad en zigenare har i garderoben?
Det gör jag inte, men eftersom det handlar om hur de förvaltar sitt kulturarv och inte är någon hemlighet att de som bär den traditionella klädseln med sammetskjol har gjort att aktivt val och efter det bara bär denna klädsel. Nyman tillhör den gren av romerna som har gjort detta val och går därför ständigt klädd så.
Eftersom de är ganska öppna med hur det hela fungerar kan du nog hitta en del om det ifall du kör en google...
Jag vet inte vad din farfar eller du har i era garderober heller men jag har svårt att tro att det skulle finnas en full SS-uniform i någon av dem.