Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Om hotellet vill ha ut sin version måste de komma med den jättesnabbt. Annars gäller Lex Carema, helt oavsett sakförhållandet. Och det verkar, av hotellets agerande och brist på agerande, inte som om de har en egen version/förklaring som de räknar med att media och/eller allmänheten köper.
Samtidigt var det fullt med romer på hotell i stan just då, och rimligen var inte Nyman ensam rom på Sheraton heller, bara ensam att bli diskriminerad. Vidare har just Nyman ofta oturen att råka ut för diskriminering. Kan man möjligen tänka sig följande:
Det framgår inte av namnet att Diana Nyman är rom. Om hon checkar in i konventionella kläder kvällen innan är hon bara vilken gäst som helst. När hon sedan infinner sig i romsk kvinnodräkt i frukostmatsalen dyker det för personalen upp en rom som veterligen inte har checkat in.
Kan man möjligen också tänka sig att Nyman har passerat lite snabbt förbi frukostvärdinnan, så att det inte har kunnat ske någon koll av rumsnummer vid inträde till frukostmatsalen? Det skulle ju förklara varför hon behövde bli hämtad inifrån matsalen - med tanke på Sheratons läge är jag annars hyfsat säker på att man normalt kollar frukostgästernas hotellstatus i matsalens entré.
En finsk romsk kvinna som en gång tagit på sig den traditionella klädedräkten har förbundit sig att bära den livet ut, sådan är traditionen. Det är en stor skam för en romsk kvinna att ena dagen klä sig i jeans och nästa dag i kjolen, det förkastas av "klanen" och man utesluts ur gemenskapen.
Min gissning är följande: Det har varit trångt i matsalen och Diana har "missat" frukostvärdinnan på väg in i matsalen. När frukostvärdinnan sedan kommit efter henne och frågat om hon ska äta frukost, har Nyman känt sig förföljd (hon har förmodligen aldrig bott på Sheraton tidigare och vet sålunda inte att alla gästers behörighet till matsalen kontrolleras) genast fått taggarna utåt och misstänkt diskriminering och sagt "Nä, jag vill bara ha en kaffe". För att vara snäll mot Nyman och låta henne slippa trängseln i matsalen har då frukostdamen föreslagit en kopp kaffe i lobbyn och då har Nyman gått i taket och och ansett sig fått vatten på kvarnen ang. diskriminering.