Citat:
Ursprungligen postat av
Adversarius
Sjukt att du säger det. Jag har totaldyrkat Burzum i princip en vecka i sträck, har knappt lyssnat på något annat. Allt material innan MIDI-skivorna är verkligen helt jävla briljant, undantagslöst. Det tar nog ett antal år och många genomlyssningar att verkligen kunna leva sig in fullt i musiken, den är trots allt rätt svårtillgänglig. Sången tar ett bra tag att vänja sig vid, men till slut inser man att den passar perfekt ihop med musiken och temat. Det är rätt sjukt att en 19-20-åring gjorde så mycket stämningsfull och djup musik helt själv, speciellt då det var bra mycket svårare under tidigt 90-tal som vanlig halvfattig medelungdom än vad det är idag.
Av materialet efter fängelset gillar jag egentligen bara Belus, och den står sig inte mot det gamla materialet. From The Depths Of Darkness (återinspelningar av gamla låtar) måste jag erkänna är rätt bra, även om de inte alls uppnår originalens klass. Att välja en favorit bland de gamla är näst intill omöjligt... Just nu är jag nog svagast för Aske och Filosofem, men Hvis Lyset Tar Oss och debuten är också gamla favoriter. Allt är så jävla bra.
Direkt sjukt är det ändå inte för jag är inte lika insatt i Burzum som jag är för andra band. Det är tiden som får avgöra vad jag tycker om Burzum när jag har lyssnat på diskografin 4-5 gånger till.
Jag håller med om att det är väldigt stämningsfull musik och att det är imponerande för en 18-19 åring (han är ju född -73 och debuten är inspelad -92) att göra sådan musik som är, om man granskar tillräckligt mycket, väldigt avancerad i och med att det innehåller så mycket mer än bara melodier och tempon.
Jag får också erkänna med att jag har undvikit Burzum alldeles för mycket, dels för att jag känner att jag hellre lyssnar mer på de band jag gillar mer än att försöka mig på något nytt. Detta har jag blivit bättre på och det är just här som återlyssningarna av Burzum kommer in.
Det kommer bli jävligt intressant. Nästa band som jag kommer att lyssna mer och lära mig mer om är Mayhem,
De Mysteriis... kan jag redan tillräckligt mycket om.