2014-04-08, 13:41
Medlem
von_Ss avatar
Härligt med lite Burzum på agendan. Helt klart min favoritnorrbagge innan jag upptäckte Darkthrone på allvar.

Det mesta är ju bra men måste vara tråkig och hålla Filosofem högst. Av det senare materialet gillar jag Belus skarpt. Fallen är också bra men Umskiptar sög ganska mycket kuk i min mening.

NP: Burzum - Ea, Lord of the Depths
Citera
2014-04-08, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ett par riktigt kassa spår finns i och för sig bland hans gamla grejer... Främst War och även Han Som Reiste.

Ge den här låten en ordentlig och fokuserad genomlyssning så ska du se att den är minst lika stämningsfull som Filosofem. När det kommer till enskilda låtar slår den här faktiskt högst av alla han gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=Wry9G6rcdQw

Jodå, den där är bra, kanske den bästa låt karln kläckt ur sig. Men som helhet når skivan i min mening inte upp till anklarna på Filosofem.

Np: Blasphemy - Fallen angel of doom https://www.youtube.com/watch?v=ZA8q8jga5xo

Tänkte höra med er vad ni har för lik i garderoben metal-mässigt? Själv har jag en gång i tiden hållit Cradle of Filth (skämtar inte ens) - Principle of Evil Made Flesh jävligt högt på bästalistorna, och tycker än idag den är helt ok. Tyckte även att Vempire och någon annan platta var rätt bra, men idag är det endast Principle som går att lyssna på.

Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant var helt magisk första gången jag hörde den, nu not so much. För sockersött.

Älskade Slipknots första platta när den släpptes, och kan än idag slamra igång Iowa om det krisar (vet inte om det är av nostalgiskäl eller om jag verkligen uppskattar musiken dock).

edit: Just det, såg System of a Down som förband till Slayer 1998 i Solnahallen och diggade System som fan. DD Vart skitglad när gitarristen kastade ett plektrum till mig också. Det var precis när de släppt skivan med handen på. Nu är den inte någon höjdare direkt.

Har många fler lik i garderoben, men har sålt hela skivsamlingen så jag återkommer kanske vid något tillfälle då jag kommer på något..

edit2: Fast alla här är väl så hårda att ni föddes med ett uppochnedvänt kors i arslet och Darkthrones Ablaze in the Northern Sky i dopgåva?
Senast redigerad av pettson3816 2014-04-08 kl. 20:42.
Citera
2014-04-08, 21:09
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Jodå, den där är bra, kanske den bästa låt karln kläckt ur sig. Men som helhet når skivan i min mening inte upp till anklarna på Filosofem.

Np: Blasphemy - Fallen angel of doom https://www.youtube.com/watch?v=ZA8q8jga5xo

Tänkte höra med er vad ni har för lik i garderoben metal-mässigt? Själv har jag en gång i tiden hållit Cradle of Filth (skämtar inte ens) - Principle of Evil Made Flesh jävligt högt på bästalistorna, och tycker än idag den är helt ok. Tyckte även att Vempire och någon annan platta var rätt bra, men idag är det endast Principle som går att lyssna på.

Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant var helt magisk första gången jag hörde den, nu not so much. För sockersött.

Älskade Slipknots första platta när den släpptes, och kan än idag slamra igång Iowa om det krisar (vet inte om det är av nostalgiskäl eller om jag verkligen uppskattar musiken dock).

edit: Just det, såg System of a Down som förband till Slayer 1998 i Solnahallen och diggade System som fan. DD Vart skitglad när gitarristen kastade ett plektrum till mig också. Det var precis när de släppt skivan med handen på. Nu är den inte någon höjdare direkt.

Har många fler lik i garderoben, men har sålt hela skivsamlingen så jag återkommer kanske vid något tillfälle då jag kommer på något..

edit2: Fast alla här är väl så hårda att ni föddes med ett uppochnedvänt kors i arslet och Darkthrones Ablaze in the Northern Sky i dopgåva?
Långtifrån.

Mina lik i garderoben är Bullet For My Valentine, upptäckte detta "coola" band i 7:an men övergick ganska snabbt till det mer hårdare Nu-metal/alternative Slipknot. Första och andra skivan håller jag rätt högt även idag, fels tack vare nostalgiskäl och att jag tycker att skiten är bra.

Black metal har kommit lite senare (9:an/1:an på gymnasiet) och det håller på fortfarande. Jag kanske gör en jävla sväng åt något håll och drar till symfonisk bm eller kanske unblack metal. Det tror jag dock inte för jag tycker det mesta är ren skit.
Citera
2014-04-08, 22:15
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:

Tycker fortfarande Cradle of Filth har gjort ett par riktigt bra utgåvor. Gillar stämningen och även lyriken är mycket träffande till musiken. Midian är en förjävla bra platta.
Tillsammans med Dimmu Borgir, Marilyn Manson, Slipknot och Metallica så utgjorde CoF en stor del utav ungdomsåren, innan man sakta trillade över på Marduk, Immolation, Deicide, Lord Belial, Mörk Gryning, Burzum och andra coola band.

Bara asgarva när jag fick upp bilden i huvudet av att ge bort en BM-platta i dopgåva.
"Åh vad fin han är. Tänk att han är 1 år redan. Här, från oss, det är Darkthrones senaste. Jävligt frostbitten."

Citat:
Ett par riktigt kassa spår finns i och för sig bland hans gamla grejer... Främst War och även Han Som Reiste.

Ge den här låten en ordentlig och fokuserad genomlyssning så ska du se att den är minst lika stämningsfull som Filosofem. När det kommer till enskilda låtar slår den här faktiskt högst av alla han gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=Wry9G6rcdQw

Onekligen en utav Burzums bästa spår. Men som ovan skribent säger, den låten eller skivan når inte upp till Filosfem enligt mig heller.
När han vrider ur sig vi har aldri levd så blir man lite melankoliskt pirrig i pungen.
Senast redigerad av BrainDisorder 2014-04-08 kl. 22:27.
Citera
2014-04-08, 22:34
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Onekligen en utav Burzums bästa spår. Men som ovan skribent säger, den låten eller skivan når inte upp till Filosfem enligt mig heller.
När han vrider ur sig vi har aldri levd så blir man lite melankoliskt pirrig i pungen.
Oooooh ja. Och den där gitarrslingan som dyker upp över huvudriffet en stund tidigare, att man kan skapa så jävla mycket stämning med bara tre toner...
Citera
2014-04-08, 23:20
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Jag är nog den enda i hela världen som inte är helt såld på Teitanbloods nya. Behemoths var faktiskt helt ok. Kriegsmaschine var en besvikelse.

Personligen tycker jag det är bland de tråkigaste skivor jag någonsin hört, den sortens BM ger mig absolut ingenting och har aldrig gjort. Kändes som gamla tråkiga Marduk ungefär.

Citat:
Kan ni tipsa mig om feta plattor som kommit under 2014? Den här gubben har ju fan ingen koll längre. Vilka skivor är bäst hittills förutom Teitanblood.

Np: Nominon - Live For Violence. Vilket jävla ös. Man kan ju inget annat än älska produktionen.

Uppenbara svar med tanke på att jag postar å bolagets vägnar, men:

Skogen - I Döden
Stilla - Ensamhetens Andar
Citera
2014-04-09, 00:18
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katatoni
Personligen tycker jag det är bland de tråkigaste skivor jag någonsin hört, den sortens BM ger mig absolut ingenting och har aldrig gjort. Kändes som gamla tråkiga Marduk ungefär.
Teitanblood är death metal, inte black metal. Det är det totala, besinningslösa urkaoset man vill åt. Endast Katharsis och Teitanblood fångar det fullt ut. Visst, alla föredrar olika, du gör mer stämningsfull musik och gör det för jävla bra, Ond Spiritism är bland topp 3 bästa svenska skivor i historien. Men det är en sak, en annan är skivor som representerar den musikaliska ekvivalenten av att få skallen urblåst av munstycket på en artilleripjäs. Där finns det inget bättre än Teitanblood över huvud taget.
Citera
2014-04-09, 02:31
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Teitanblood är death metal, inte black metal. Det är det totala, besinningslösa urkaoset man vill åt. Endast Katharsis och Teitanblood fångar det fullt ut. Visst, alla föredrar olika, du gör mer stämningsfull musik och gör det för jävla bra, Ond Spiritism är bland topp 3 bästa svenska skivor i historien. Men det är en sak, en annan är skivor som representerar den musikaliska ekvivalenten av att få skallen urblåst av munstycket på en artilleripjäs. Där finns det inget bättre än Teitanblood över huvud taget.

Ja det må så vara, har bara hört Teitanblood nämnas så mycket i BM-kretsar (inklusive av bandet själva har jag fått för mig) att jag kopplar det så. Absolut är det så att det representerar två helt olika sidor av "extrem metal" och det finns gott om plats för bägge utan att de påverkar varandra nämnvärt, och jag kan respektera att folk uppskattar även den sidan av myntet så att säga även om det verkligen inte är någonting för mig.

Sedan kan tilläggas att jag inte är Pettersson utan den andra sidan av Nordvis, och trots att jag representerat Armagedda en gång i tiden gjorde jag inte det när Ond Spiritism släpptes och kan därmed inte ta till mig något av det berömmet.

Slutligen gör jag knappast rätt för mig om jag inte nämner att vi idag har signat Dråpsnatt till Nordvis för två album + nysläpp av "Hymner till Undergången". Kan läsa mer på http://www.nordvis.com/nordvis-welcomes-drapsnatt-to-the-fold/

NP: Lustre - Blossom (Part 3)
Från kommande Lustre-skivan som innefattar en helt ny ljudbild m.m, något att se fram emot
Senast redigerad av katatoni 2014-04-09 kl. 02:37.
Citera
2014-04-09, 04:11
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katatoni
Slutligen gör jag knappast rätt för mig om jag inte nämner att vi idag har signat Dråpsnatt till Nordvis för två album + nysläpp av "Hymner till Undergången". Kan läsa mer på http://www.nordvis.com/nordvis-welcomes-drapsnatt-to-the-fold/

Stabilt. Dråpsnatt vore kul att höra nåt nytt ifrån också.
Citera
2014-04-09, 04:44
Medlem
katatonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Stabilt. Dråpsnatt vore kul att höra nåt nytt ifrån också.

Som nämns i nyhetsposten jag länkade så hoppas vi på att få ut ett nytt album mot höst/vinter, då de planerar att låna studion nu till sommarn. Förhoppningsvis går allt enligt plan.

NP: Arcturus - Aspera Hiems Symfonia
Klassiker, Raudt Og Svart blir aldrig gammal eller dålig.
Citera
2014-04-09, 10:44
Medlem
Tummen upp för Aspera Hiems Symfonia. Riktig klassiker där.

NP: Hädanfärd - Vederstyggelsens Uppväckelse pt.II
En av de bästa BM demosarna jag hört på länge i denna urvattnade scen.
Citera
2014-04-09, 12:55
Medlem
monolithics avatar
Mjo, Aspera Hiems Symfonia är fantastisk, gillar även Constellation-EPn även om den inte håller måttet mot albumet riktigt.

Kör också på norskt nu, men med lite mer vikingainfluenser:

NP: Hades - The Dawn of the Dying Sun

Alone Walkyng alltså, vilken dänga!

http://www.youtube.com/watch?v=KLonp1RQ3bY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här