2014-04-07, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om det som krävs är ett "privat" ställe med tillgång till vatten finns det mer tillgängliga ställen att hålla till på än att släpa omkring på en 63 kg tung VB kropp i långa korridorer i ett gammalt fort, tänker jag.

Jag kan tänka mig många ställen, sommarstugor, jaktstugor mm som man når med bil. Behöver inte ens vara i Boden.

Om man avstår "huvudentren" är det inte sagt att det behöver vara långa korridorer.
Citera
2014-04-07, 21:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det finns mååånga...och med el och vatten också. Vid Åberget kanske? KJ:s kännedom om dessa sägs av många vara bättre än försvarets egen.

Vatchareeya kan både ha mördats och styckats i något av forten - fvb gula ödehuset och bränning ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-07 kl. 21:31.
Citera
2014-04-07, 21:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Tacka fan för att gubben är delaktig, man behöver inte känna honom för att se det. Han känner sin son kanske bäst av alla, han har tagit del av allt utredningsmaterial plus att han agerat säpo bakom KJ mellan mord och gripande och adderat ihop allt. Att då inte se att Kristoffer är skyldig, och säga att "han KAN bara inte ha gjort det" visar bristande ansvar om han inte själv har ett finger med i spelet.

JJ är militär, eller f. d. ? Har JJ någon anknytning till forten i dag ? Guidade turer ? Nycklar ? Kan KJ ha "kommit över" nycklar och kopierat ? Om JJ inser sambandet mellan mordet på VB och något av forten/bergrummen torde han ju vara väldigt angelägen om att undanröja alla spår ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-07 kl. 21:59.
Citera
2014-04-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Funderat mycket på fort och bergrum på sistone, finns inte mycket att fundera över i Boden
För er som varit i forten eller varit på guidad visning i rödbergsfortet vet att det finns kök och duschrum m.m. i väldigt bra skick, dock saknas väl el och vatten för det är avslaget tror jag.
Hursomhelst gick jag på skogspromenad för väldigt många år sedan kring ett berg i en närliggande kommun när jag sprang på en skymd lucka, såg att det var militärt och antog att det inte användes. Men jag kunde inte låta bli utan hämtade ficklampan ur bilen och klättrade ner. Såg ut som en fuktig mörk jordkällare där jag kom ner, lågt i tak och som en kort korridor till en dörr. Öppnade dörren och innanför var det en större korridor där jag bland annat hittade ett diskrum eller kök. Det var ganska stort med hoar och bänkar i rostfritt. Sen upptäckte jag dum som jag var att elen ej var urkopplad när jag provade tända och då gick något larm igång så jag avlägsnade mig väldigt fort. Fanns säkert fler intressanta rum att utforska. Hursomhelst...

Undrar hur många liknande rum som finns runtom Boden och KJ visste ju om många fort och bergrum, liksom hans intresse. Kan VB förvarats i ett sådant innan hon hamnade vid gula huset?
Finns inga öppna bergrum längre. Allt är stängt, på riktigt. Bunkrar och skyttevärn finns det som är öppna men där hittar du inte något kök eller diskrum. Detta behöver inte ifrågasättas. Grannen jobbar på fortv.
Senast redigerad av Jan-Olov44 2014-04-07 kl. 21:53.
Citera
2014-04-07, 21:56
Medlem
Citat:
Om man avstår "huvudentren" är det inte sagt att det behöver vara långa korridorer.

Oavsett måste du väl tillstå att det finns bra mycket lättillgängliga ställen som är minst sagt lika lämpliga, för att inte säga bättre?
Citera
2014-04-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olov44
Finns inga öppna bergrum längre. Allt är stängt, på riktigt. Bunkrar och skyttevärn finns det som är öppna men där hittar du inte något kök eller diskrum. Detta behöver inte ifrågasättas. Grannen jobbar på fortv.

Tack. Då kan dessa fantasier uteslutas.
Citera
2014-04-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nu skojar du igen. Han är ju fortfarande häktad och du har inte lyckats dra någon som helst slutsats av den omständigheten?

Jo en slutsats har jag kunnat dra och det är att det fortfarande är mycket oklart huruvida KJ är skyldig eller icke skyldig dvs. det finns en risk för att en helt oskyldig man riskerar att bli dömd (vilket självfallet är helt oacceptabelt) även om han antagligen(vilket vore det ända rätta med avseende på vad vi vet/allt vi inte vet idag..) kommer att frikännas.
Citera
2014-04-07, 22:02
Medlem
Citat:
Tror du att det finns många dörrar in till ett fort som dessutom är stängt för att ingen ska kunna ta sig in?
Citera
2014-04-07, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olov44
Tror du att det finns många dörrar in till ett fort som dessutom är stängt för att ingen ska kunna ta sig in?

Ska inte käfta emot, vet du att det är bommat och låst så är det så. Har du någon aning hur ofta det kontrolleras och om allt kontrolleras och om vissa bitar ens är värd det.
Citera
2014-04-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ska inte käfta emot, vet du att det är bommat och låst så är det så. Har du någon aning hur ofta det kontrolleras och om allt kontrolleras och om vissa bitar ens är värd det.
Det är plomberat. Det är härdad betong. Uppskattningsvis en meter tjockt. Berganläggningen i Sävast där "Lasgergame Area 66" finns kan du nog ta dig in med lite verktyg. I samma berg finns det ett sandtag och ett garage (tillhör bodens kommun). Jag vet att man kunde ta sig in där i somras genom en liten dörr där ventilationen är. Med då ska du upp och ner för en fyra-fem stegar så du lyckas nog inte det med ett lik.
Citera
2014-04-07, 22:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
JJ är militär, eller f. d. ? Har JJ någon anknytning till forten i dag ? Guidade turer ? Nycklar ? Kan KJ ha "kommit över" nycklar och kopierat ? Om JJ inser sambandet mellan mordet på VB och något av forten/bergrummen torde han ju vara väldigt angelägen om att undanröja alla spår ..

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Då kan dessa fantasier uteslutas.

Hur kan man säkert utesluta fort/bergrum som mord- och styckningsplats ?
Citera
2014-04-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hur kan man säkert utesluta fort/bergrum som mord- och styckningsplats ?
Så länge du inte kan gå genom väggar som ett spöke. Allt är stängt. Det är inga vanliga dörrar som du sparkar in som på film om du tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in