2014-04-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Ursäkta om jag upprörde dig, var på ett väldigt glatt humör när jag skrev.

Hursomhelst om JJ hittat en grå tröja som han trott var nerblodad. Om han velat skydda sin son så tror jag att vi aldrig hade fått höra om tröjan alls utan den hade varit försvunnen, men det är bara min åsikt.
Sen om han använt den till att måla om vid brottsplatsen, ja visst. Men tror inte tröjan hade återfunnits då heller, samt finns det inte risk att någon skulle sett honom när han målat om.
Tror också någon skulle uppmärksammat om någon av byggnaderna ovan nämnda skulle vara målad med falu rödfärg invändigt, brukar inte sådana förråd vara trärena invändigt? Nu är det länge sedan jag har tittat in i ballonghuset så jag kommer inte ihåg exakt. Någon som varit därmer nnyligen kanske kommer ihåg.
JJ lär ha ett behov av att framställa sig som den som inte undanhåller bevis och skyddar sin son. Genom att överlämna en tröja med fläckar som han påstår sig tro att det var blod som visade sig vara falu rödfärg ger ett sken över honom att vara den som följer lagen. Om JJ är den som skyddar sin son och varit den som städat efter honom och kanske även läser i denna tråd inser snabbt att det kan börja bränna under fötterna. Särskilt om några av gissningarna i denna tråd visar sig vara sanna. I så fall handlar det endast om att försöka rentvå sig själv. Så tänker jag.
Citera
2014-04-07, 20:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Har någon direkt förklaring till varför polisen byter spaningsobjekt i slutet av perioden 4-23 maj presenterats? Vad var det som fick polisen att skifta fokus?

Det handlade i alla fall delvis om att spaningen mot MB inte gav nåt. Sen var det förstås avgörande att fynden gjordes i ett område med nära koppling till KJ. Utan att ha konkret underlag är jag också rätt säker att det kom in vittnesuppgifter och tips som pekade åt hans håll. Även poliser på plats i samband med eftersöken reagerade.
Citera
2014-04-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
JJ lär ha ett behov av att framställa sig som den som inte undanhåller bevis och skyddar sin son. Genom att överlämna en tröja med fläckar som han påstår sig tro att det var blod som visade sig vara falu rödfärg ger ett sken över honom att vara den som följer lagen. Om JJ är den som skyddar sin son och varit den som städat efter honom och kanske även läser i denna tråd inser snabbt att det kan börja bränna under fötterna. Särskilt om några av gissningarna i denna tråd visar sig vara sanna. I så fall handlar det endast om att försöka rentvå sig själv. Så tänker jag.

Mm... JJ har ju framställts som en pappa som gjort allt för sin son, frågan är väl om han skulle gå så långt?
Tycker dock att det skulle vara för omständigt sätt att motbevisa det genom att ta KJs tröja om han skulle hitta den blodig och byta ut den mot en likadan tröja med rödfärg på och skicka den till polisen. Enklaste sättet skulle väl vara att bränna upp den och glömma den.
Om JJ skulle hjälpt KJ så skulle tröjan inte ha något med mordet att göra alls utan endast ett villospår, men visa att han inte skyddar sin son.
Ungefär som att han skulle skickat in en rödfärgad pistol fastän VB blev knivmördad för att ha ryggen fri själv. Dåligt exempel men har en satans huvudvärk.
Sedan kan man ju undra vad KJ har målat men det kan vara allt möjligt. Dock målas gamla förråd eller ballonghus om tror jag det skulle uppmärksammas om det inte är i Johanssons ägo. Hur är det med hans farfars hus? Han som gick bort just före mordet, visst var det i mars/april? Fanns det några tillhörande byggnader på hans tomt/mark? Står det öde eller togs det över?
Citera
2014-04-07, 20:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Mm... JJ har ju framställts som en pappa som gjort allt för sin son, frågan är väl om han skulle gå så långt?
Tycker dock att det skulle vara för omständigt sätt att motbevisa det genom att ta KJs tröja om han skulle hitta den blodig och byta ut den mot en likadan tröja med rödfärg på och skicka den till polisen. Enklaste sättet skulle väl vara att bränna upp den och glömma den.
Om JJ skulle hjälpt KJ så skulle tröjan inte ha något med mordet att göra alls utan endast ett villospår, men visa att han inte skyddar sin son.
Ungefär som att han skulle skickat in en rödfärgad pistol fastän VB blev knivmördad för att ha ryggen fri själv. Dåligt exempel men har en satans huvudvärk.
Sedan kan man ju undra vad KJ har målat men det kan vara allt möjligt. Dock målas gamla förråd eller ballonghus om tror jag det skulle uppmärksammas om det inte är i Johanssons ägo. Hur är det med hans farfars hus? Han som gick bort just före mordet, visst var det i mars/april? Fanns det några tillhörande byggnader på hans tomt/mark? Står det öde eller togs det över?

Jag tror det är väldigt få vuxna som inte kan skilja blodfläckar från Falurödfärgfläckar på en tröja. Det kan säkert JJ också .. Han gör allt för sonen - även om det är olagligt, och han borde få efterräkningar för detta.
Citera
2014-04-07, 20:26
Medlem
Citat:

KJ har haft praktik (?) hos Bodens Kommun, antar han utfört kanske något praktiskt arbete där, kanske målat ett eller annat staket ... eller vägg.
Citera
2014-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det handlade i alla fall delvis om att spaningen mot MB inte gav nåt. Sen var det förstås avgörande att fynden gjordes i ett område med nära koppling till KJ. Utan att ha konkret underlag är jag också rätt säker att det kom in vittnesuppgifter och tips som pekade åt hans håll. Även poliser på plats i samband med eftersöken reagerade.
Funderade lite grann på orsaken bakom val av plats för benen:
- medveten handling av KJ för att utmana sig själv om att han hade begått det perfekta brottet, samt behov av att flytta uppmärksamheten från honom till en annan plats (då han var den siste som sett VB vid liv, erkänt att han hade hämtat upp henne, samt att hon lämnat honom vid 21 tiden. Om inget annat dyker upp så torde misstankarna mot honom öka. Något krävdes för att misstänkliggöra, möjliggöra en annan gärningsman, samt få ett slut på det hela, därav det uppenbara, tokiga, ovanliga draget att exponera benen i gula huset (möjligt),
- variant på ovanstående i dexterstyle - leda dem som hittar benen till resten av kroppen (Dexter säsong 1, hans brors metod som dexter ansåg vara perfekt),
- tillfällig förvaring, blev upptäckt i samband med flytt av benen, kunde inte återvända,
- medveten placering för att senare bränna upp delarna,
- MB kände sig pressad att avhaka polisen som hade span på honom, därav exponeringen av benen i gula huset. Tipsa en sierska som är i kontakt med MPS. Polisen får in vissa iakttagelser. Direkt vänds blickarna mot KJ och MB avförs som huvudspår. (nja, nej),
- drogare som ville tysta en golare och statuera ett exempel på vad som händer om man inte följer reglerna. (fantasi)

Håller mig till det som verkar rimligast, det som du skrev.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-07 kl. 20:35.
Citera
2014-04-07, 20:44
Medlem
Funderat mycket på fort och bergrum på sistone, finns inte mycket att fundera över i Boden
För er som varit i forten eller varit på guidad visning i rödbergsfortet vet att det finns kök och duschrum m.m. i väldigt bra skick, dock saknas väl el och vatten för det är avslaget tror jag.
Hursomhelst gick jag på skogspromenad för väldigt många år sedan kring ett berg i en närliggande kommun när jag sprang på en skymd lucka, såg att det var militärt och antog att det inte användes. Men jag kunde inte låta bli utan hämtade ficklampan ur bilen och klättrade ner. Såg ut som en fuktig mörk jordkällare där jag kom ner, lågt i tak och som en kort korridor till en dörr. Öppnade dörren och innanför var det en större korridor där jag bland annat hittade ett diskrum eller kök. Det var ganska stort med hoar och bänkar i rostfritt. Sen upptäckte jag dum som jag var att elen ej var urkopplad när jag provade tända och då gick något larm igång så jag avlägsnade mig väldigt fort. Fanns säkert fler intressanta rum att utforska. Hursomhelst...

Undrar hur många liknande rum som finns runtom Boden och KJ visste ju om många fort och bergrum, liksom hans intresse. Kan VB förvarats i ett sådant innan hon hamnade vid gula huset?
Citera
2014-04-07, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror det är väldigt få vuxna som inte kan skilja blodfläckar från Falurödfärgfläckar på en tröja. Det kan säkert JJ också .. Han gör allt för sonen - även om det är olagligt, och han borde få efterräkningar för detta.

Tacka fan för att gubben är delaktig, man behöver inte känna honom för att se det. Han känner sin son kanske bäst av alla, han har tagit del av allt utredningsmaterial plus att han agerat säpo bakom KJ mellan mord och gripande och adderat ihop allt. Att då inte se att Kristoffer är skyldig, och säga att "han KAN bara inte ha gjort det" visar bristande ansvar om han inte själv har ett finger med i spelet.
Citera
2014-04-07, 20:53
Bannlyst
Citat:
Funderat mycket på fort och bergrum på sistone, finns inte mycket att fundera över i Boden
För er som varit i forten eller varit på guidad visning i rödbergsfortet vet att det finns kök och duschrum m.m. i väldigt bra skick, dock saknas väl el och vatten för det är avslaget tror jag.
Hursomhelst gick jag på skogspromenad för väldigt många år sedan kring ett berg i en närliggande kommun när jag sprang på en skymd lucka, såg att det var militärt och antog att det inte användes. Men jag kunde inte låta bli utan hämtade ficklampan ur bilen och klättrade ner. Såg ut som en fuktig mörk jordkällare där jag kom ner, lågt i tak och som en kort korridor till en dörr. Öppnade dörren och innanför var det en större korridor där jag bland annat hittade ett diskrum eller kök. Det var ganska stort med hoar och bänkar i rostfritt. Sen upptäckte jag dum som jag var att elen ej var urkopplad när jag provade tända och då gick något larm igång så jag avlägsnade mig väldigt fort. Fanns säkert fler intressanta rum att utforska. Hursomhelst...

Undrar hur många liknande rum som finns runtom Boden och KJ visste ju om många fort och bergrum, liksom hans intresse. Kan VB förvarats i ett sådant innan hon hamnade vid gula huset?

Det finns mååånga...och med el och vatten också. Vid Åberget kanske? KJ:s kännedom om dessa sägs av många vara bättre än försvarets egen.
Citera
2014-04-07, 20:53
Medlem
Citat:
Farfars bortgång kan ha bidragit till att KJ lever ut sina innersta, mörka sidor. I så fall handlar det om förlust, död, känna sig utnyttjad, ensamhet och otrygghet som förstärks av att pappa och mamma är utomlands. Likasinnade och beskyddare bör vara den eller dem som möjligen representerar presumtiva mgm, medhjälpare.

Farfars hus skulle kunna utgöra ett perfekt ställe för en Dexter-följare. Ett vittne hade även sett en asiatisk kvinna som liknade VB gåendes i det området den 8 maj. Utrymmen finns de gott om. Oklart om huset stod tomt eller inte i perioden 4-23 maj.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-07 kl. 21:01.
Citera
2014-04-07, 20:56
Medlem
Citat:

Jag tror inte att KJ behöver ha målat någonting. Det är fejk, med avsikt att stärka sitt förtroendekapital inför framtiden. Det är mitt tips.
Citera
2014-04-07, 20:57
Medlem
Citat:

Om det som krävs är ett "privat" ställe med tillgång till vatten finns det mer tillgängliga ställen att hålla till på än att släpa omkring på en 63 kg tung VB kropp i långa korridorer i ett gammalt fort, tänker jag.

Jag kan tänka mig många ställen, sommarstugor, jaktstugor mm som man når med bil. Behöver inte ens vara i Boden.
Senast redigerad av Remark 2014-04-07 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in