2014-04-07, 18:05
  #34813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag kommer att ha som vana nu att inför varje morgon fullfölja detta:
- Läsa en Under streckare, samt anteckna ord jag inte kan
- Läsa en valfri artikel ifrån www.aldaily.com, samt anteckna ord jag inte kan
- Köra 5 omgångar på Ordprov.se. Det blir alltså att jag går igenom 100 ord per dag. Kan man deras 5000 ord med bra förståelse verkar det som att man kammar hem 15/20 (i genomsnitt enligt deras statistik) i ORD.

Jag ska försöka läsa många svenska böcker och allmänt bygga upp en bättre läsförståelse, dessutom.

Gamla prov tror jag är mest effektivt att träna på och jag ska börja göra det inom snar framtid också. Jag måste verkligen motivera mig själv nu.

Vad kommer ni skapa för vanor?

Har även jag satt upp några mål och ett av dem är att göra 5 omgångar på ordprov.se. Alla jag svarar fel på antecknas för att i slutet av veckan gå igenom samtliga lite mer grundligt och verkligen få in dem.
Övriga insatser för att förbättra mig:
- Läsa svenska böcker som kräver lite bättre ordförråd och som är mer utvecklande än t.ex. Harry Potter. Har som mål att läsa 150-200 sidor i veckan.
- Läsa boken "Learning Python" vilken är på 1600 sidor och engelska. Dessutom är ELF den delen av högskoleprovet som jag är starkast på, så särskilt mycket träning lär inte behövas.

Dessutom så går jag fortfarande i skolan så mina resultat på högskoleprovet borde öka naturligt allt eftersom.
- Göra en del (DTK, NOG, LÄS osv.) av högskoleprovet per dag
Citera
2014-04-07, 18:08
  #34814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Fråga 10...

Svaret är C) 150 grader.

Du vet att ABE har 3 vinklar som vardera är 60. Därav kan du påstå att triangeln CEB har en vinkel på 30. Eftersom att en kvadrat har fyra hörn på 90 och 60+30=90. Sen vet man att CEB är likbent eftersom att EB=AB=CB. Då vet du att 30+ 2x= 180--> x=75. Sen är det rätt lätt att räkna ut.

2x+60+E=360
2x+E=300
E=150

du menar inte 90 utan 180. motstående vinklar i en fyrkant blir 180 om du adderar vinklarna. och du menar inte 90 OCH 60+30 utan 90 + 60+30=180.

du tänker nästan rätt, visst får du rätt på uppgiften - men du måste veta varför du gör som du gör
Citera
2014-04-07, 18:12
  #34815
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Har genom en kompis fått tag på en preliminär normeringstabell för kvantitativa delen (han jobbar med högskoleprovet och grejer):
http://i.imgur.com/1VtCD5X.png
Det är alltså den preliminära tabellen. Det kommer nog ändras lite grann i vissa kvoter för den är inte färdig än.

Ska be honom skicka den verbala tabellen också när den är färdig.

Kan det verkligen finnas en preliminär tabell redan 2 dagar efter provets datum? Jag menar, provsvaren måste ju skickas upp till Umeå, skannas in och så vidare väl, annars finns det väl inget att basera normeringen på?
Citera
2014-04-07, 18:14
  #34816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
du menar inte 90 utan 180. motstående vinklar i en fyrkant blir 180 om du adderar vinklarna. och du menar inte 90 OCH 60+30 utan 90 + 60+30=180.

du tänker nästan rätt, visst får du rätt på uppgiften - men du måste veta varför du gör som du gör

Ingen tänker på motstående vinklar i en fyrkant. Vi vet att alla hörn är 90 grader, dessa är sedan uppdelade i en vinkel på 60 grader och en vinkel på x grader, vilket alltså blir 30. Sen följer logiken för likbenta trianglar på sidorna där de två vinklar som är lika är okända, man kan sedan använda dessa för att få fram den efterfrågade vinkeln.
Citera
2014-04-07, 18:14
  #34817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Kan det verkligen finnas en preliminär tabell redan 2 dagar efter provets datum? Jag menar, provsvaren måste ju skickas upp till Umeå, skannas in och så vidare väl, annars finns det väl inget att basera normeringen på?

jo? kollade hur många det var som gjorde hp - 90k, förra gången var det 70k.
Citera
2014-04-07, 18:18
  #34818
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
jo? kollade hur många det var som gjorde hp - 90k, förra gången var det 70k.

Vad menar du? Antalet skrivande är inte det enda underlaget för tabellen.

Det har alltså "läckts" en preliminär normeringstabell av en användare på flashback som hävdar att hans vän "jobbar med högskoleprovet". Tabellen liknar inte någon annan tabell så på det sättet ser den "legit" ut.
Citera
2014-04-07, 18:18
  #34819
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
jo? kollade hur många det var som gjorde hp - 90k, förra gången var det 70k.

Jaha, vad spelar det för roll? Betyder det att det redan finns en preliminär normeringstabell eller?
Citera
2014-04-07, 18:19
  #34820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZebra
Jaha, vad spelar det för roll? Betyder det att det redan finns en preliminär normeringstabell eller?

betyder det att det INTE finns då eller? kan du styrka det på något sätt?

jag gav bara en förklaring till varför det KAN finnas.

nub
Citera
2014-04-07, 18:22
  #34821
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
betyder det att det INTE finns då eller? kan du styrka det på något sätt?

jag gav bara en förklaring till varför det KAN finnas.

nub

Din "förklaring" är helt orelevant. Någon frågade ifall den påstådda normeringstabellen verkligen kunde vara äkta och ditt svar var att många fler gjorde högskoleprovet den här gången, wtf mate?
Citera
2014-04-07, 18:38
  #34822
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZebra
Din "förklaring" är helt orelevant. Någon frågade ifall den påstådda normeringstabellen verkligen kunde vara äkta och ditt svar var att många fler gjorde högskoleprovet den här gången, wtf mate?
Haha du är ju helt blåst
Citera
2014-04-07, 18:38
  #34823
Bannlyst
ORD var lätt i år, hade 17/20. Då menar jag extremt lätt jämfört med tidigare år då jag knappt visste ens vad orden var
Citera
2014-04-07, 18:38
  #34824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Intressant, om den här tabellen håller sig betyder det att en inflation med gymnasieeleverna främst 96or och 95or den här gången negativt nog, höjde gränserna. De som har 69 kvant kommer att gråta
Men där dog också 1,2 och blev 1,15 för min del...

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Kan det verkligen finnas en preliminär tabell redan 2 dagar efter provets datum? Jag menar, provsvaren måste ju skickas upp till Umeå, skannas in och så vidare väl, annars finns det väl inget att basera normeringen på?

Han trollar givetvis. Proven är inte ens framme än, än mindre rättade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in