2014-04-07, 09:19
  #34753
Medlem
r4ll3s avatar
Jag kommer att ha som vana nu att inför varje morgon fullfölja detta:
- Läsa en Under streckare, samt anteckna ord jag inte kan
- Läsa en valfri artikel ifrån www.aldaily.com, samt anteckna ord jag inte kan
- Köra 5 omgångar på Ordprov.se. Det blir alltså att jag går igenom 100 ord per dag. Kan man deras 5000 ord med bra förståelse verkar det som att man kammar hem 15/20 (i genomsnitt enligt deras statistik) i ORD.

Jag ska försöka läsa många svenska böcker och allmänt bygga upp en bättre läsförståelse, dessutom.

Gamla prov tror jag är mest effektivt att träna på och jag ska börja göra det inom snar framtid också. Jag måste verkligen motivera mig själv nu.

Vad kommer ni skapa för vanor?
Citera
2014-04-07, 09:27
  #34754
Medlem
Scraps avatar
Den första kvantdelen var enkel. Fick 35/40 på den och den andra kvantdelen var jag nere på mitt normala, 25/40. Skumt..
Citera
2014-04-07, 09:27
  #34755
Medlem
xposeds avatar
Var man tvungen att ha med svarshäftets nummer på framsidan av provhäftet? Upptäckte den rutan på sista provet och vår provledare så inget om den rutan. Provhäftet skulle ju ändå kasseras?
Citera
2014-04-07, 09:29
  #34756
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Var man tvungen att ha med svarshäftets nummer på framsidan av provhäftet? Upptäckte den rutan på sista provet och vår provledare så inget om den rutan. Provhäftet skulle ju ändå kasseras?

Killen bredvid mig glömde också den och frågade provledaren om det. Han sa att han inte visste men dem skulle inte skicka iväg provhäftena så han trodde att det inte gjorde någonting, så jag antar att det är så men vet inte säkert.
Citera
2014-04-07, 09:45
  #34757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Var man tvungen att ha med svarshäftets nummer på framsidan av provhäftet? Upptäckte den rutan på sista provet och vår provledare så inget om den rutan. Provhäftet skulle ju ändå kasseras?

Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Killen bredvid mig glömde också den och frågade provledaren om det. Han sa att han inte visste men dem skulle inte skicka iväg provhäftena så han trodde att det inte gjorde någonting, så jag antar att det är så men vet inte säkert.

Det är en rest från en tid när man kunde beställa hem sitt svarshäfte enligt våran provledare. Idag fyller den ingen funktion.
Citera
2014-04-07, 09:53
  #34758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Det är en rest från en tid när man kunde beställa hem sitt svarshäfte enligt våran provledare. Idag fyller den ingen funktion.
För oss handlade det om att om 50 personer skulle skriva provet, men om de bara fick tillbaka 49 häften så skulle de veta vem som hade tagit med sitt hem.
Citera
2014-04-07, 09:53
  #34759
Medlem
Men var detta provet svårare eller lättare tycker ni som gjort provet tidigare?
Citera
2014-04-07, 09:57
  #34760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Men var detta provet svårare eller lättare tycker ni som gjort provet tidigare?

När jsg gjorde provet i höstas var jag inte färdig med Ma1. Jag gör slutprov i Ma5 nästa vecka. Så för min del var den kvantitativa delen mycket lättare, även om jag slarvade mycket. På det verbala fick jag samma poäng, där har jag inte övat. Skulle påstå att det ligger på samma nivå som i höstas.
Citera
2014-04-07, 10:00
  #34761
Medlem
xposeds avatar
Okej då behöver jag inte oroa mig alltså. Skönt.
Citera
2014-04-07, 10:40
  #34762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag fick 0.9 vilket är uruselt för att ha pluggat under kvällar/nätter under hela Mars. Framförallt gällande KVA. Körde igenom Matte 2c boken, tränade på gamla prov och trodde jag hade allt under kontroll, trots att detta var min första gång. Sen gick det helt åt helvete i alla fall, så jag tyckte det var svårt, särskilt eftersom jag ändå pluggat lite innan.

Medan vissa som ej pluggat alls fick över 1.5, tycker det är riktigt skumt. Matten kan man ju inte bara kunna utan att ha pluggat tycker jag.


Jag måste nog säga att misstaget du gjorde va absolut att plugga matte C finns ingen sån matte med på provet. Jag läste genom matte 1 på matteboken.se och fokuserar mest på bråk, roten ur, potenser, algebra och geometri. Mycket handlar om teknik också. Jag har kollat genom gamla prov och på verbala delen började jag med ord och meningarkomplettering. Sen gick jag vidare till de korta svenska och engelska texterna och försökte ha 20 min kvar till de långa texterna (jag vet att jag har svårt för de långa texterna så ville spara dom till sist, vill inte stressa igenom delarna jag är bättre i. Hade jag börjat med de långa texterna hade det tagit för mycket kraft och jag hade svarat sämre på det andra. Risken är att man får stressa igenom de långa texterna men som sagt är jag ändå sämst på dem så hade kanske inte svarat mycket bättre ändå.

Läs svarsalternativen till "hittafrågorna" innan du läser texterna. Stryk under viktiga saker i texten. Läs inte svarsalternativen till "förståfrågorna" innan du läser texterna för då begränsar du dig.

Läs inte svarsalternativen till meningskompletteringen. Läs färdigt första meningen där det saknas ett ord. Kolla de första orden i alternativen. Styck under de som passar och över de som verkligen får bort. Läs vidare och sen läs de andra orden. Styck under eller över. Läs vidare och läs tredje orden. Nu har du kanske bara två svarsalternativ kvar. Kolla snabbt över luckorna i texten igen.

(Kom även ihåg att allt som är politiskt okorrekt oftast är fel)

Sen handlar mattedelen mycket om logiskt tänkande. Och tex på delen NOG så ska du absolut inte läsa både alternativen. Täck för det andra medans du läser den första ledtråden. Kan du lösa frågan? Ja eller nej. Täck för den första och läs den andra. Kan du lösa frågan? Ja eller nej. Kolla på båda. Kan du lösa frågan? ja eller nej. På detta sättet slösar du ingen onödig tid. För aldrig mer än nödvändigt.

Det som funkade bäst för mig va att säkerställa poängen på de delar som är enklast för mig.

Kom ihåg också att statistiskt sätt skriver man bättre ju äldre man är. Jag är 27.

Till nästa gång. Gå in på studera.nu och gör de gamla proven utan tid. Kan du inte svaret till 100% så se till att ta reda på hur du löser det. På varje uppgift. Plugga sedan på dom grejerna.

Jag är säker på att det är detta som gav mig 1,1 för jag har inte pluggat mer än 10 timmar till detta. Så lär dig hur du optimerar tiden du har på dig så lär du skriva långt över 1 nästa gång med tanke på att du pluggat så mycket
Citera
2014-04-07, 10:40
  #34763
Medlem
Doctoraculas avatar
Nästan alla jag känner har höjt sig ovanligt mycket på just det här årets prov. Kan det vara så att det här provet är mycket enklare än vanligt, och normeringen därför blir väldigt mycket strängare?
Fast jag tycker att det vore konstigt, eftersom att tidigare års prov har haft en jämn nivå..
Citera
2014-04-07, 10:43
  #34764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
När jsg gjorde provet i höstas var jag inte färdig med Ma1. Jag gör slutprov i Ma5 nästa vecka. Så för min del var den kvantitativa delen mycket lättare, även om jag slarvade mycket. På det verbala fick jag samma poäng, där har jag inte övat. Skulle påstå att det ligger på samma nivå som i höstas.


Känns skönt att höra jag ska plugga mer matte till höstens prov. Ska börja läsa på högskolan till hösten men vill skriva för skojs skull för att se hur högt jag kan få
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in