Nej, du är inte puckad. Den akademiska världen är en ny värld med ett speciellt sätt att tänka. Och det måste lära sig. Har man svårt för matematik (som jag har) så blir det dessutom svårare då det till större delen handlar om abstrakt tänkande. Sedan är andra faktorer avgörande. Hur du växte upp, om du hade bra hjälp hemma, om man är stresstålig, hur snabbt man jobbar, om du pluggade mycket i skolan, om skolan var bra i akademiskt förberedande, och störst av allt: om du förberedde dig inför provet.
Jag förberedde mig inte. Jag var inte bakis. Jag fick 0,4 och samtliga poäng var på de verbala delarna. Det är inget jag skryter om för omvärlden men det är inget dåligt resultat om man ej har övat inför det. Jag hade inga förhoppningar på att få högt heller utan huvudsaken var att komma in i fler urvalsgrupper och således ha större chans att komma in på universitet. Det finns folk som kommer in på program trots att de fått så lågt som 0,1 på högskoleprovet. Det som är skumt dock, är att du verkar som att du ser på provet som ett intelligenstest fastän du var bakis och ej hade övat på det?! Om du tar på det så seriöst varför övade du inte, och varför i hela friden drack du dagen innan?