2014-04-07, 12:44
Medlem
Kan inte vänta en månad!!! Vill har normeringen nu!
Citera
2014-04-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ok då är det så. Men jag är förvånad. 127 i iq och 0.4 måste ändå vara ovanligt. Jag skriver inte 127 hade rejäla luckor i matematik men skrev 1.4 första gången bara för att jag läste någorlunda på svenska och engelska.

Jag kan skicka bevis om det nu begärs :P

Men det kan också ha med att göra att jag är väldigt svag på svenska delarna och speciellt ord-delen som var 1/3 av hela provet på den tiden jag gjorde det. Kanske skulle få mer idag.

Men jag tror att högskoleprovet som sagt är till fördel till dom som nyligen har pluggat också och har sina kunskaper färska i huvudet.
Citera
2014-04-07, 12:59
Medlem
Hade kunnat kolla upp det själv, men när får man sin poäng?
Citera
2014-04-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3

Om man inte redan vet sin poäng får man resultatet om fyra veckor.
Citera
2014-04-07, 14:20
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3

28 april enligt studera.se
Citera
2014-04-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ymz
asså ärligt, jag känner att jag vill lägga mig ner och dö efter högskoleprovet, första gången jag skrev och fick 0.5 än så länge, har inte räknat med första mattedelen då jag inte hann överföra vad jag svarat till det andra pappret. Får se vad jag får om 3 veckor men tvivlar på att det skulle höja mig till 0.75 som jag behöver för att komma in på min utbildning. Är det någon annan som fått så kasst första gången?
Jag har inte pluggat någonting men ser massa folk här som inte pluggar någonting heller som får resultat över 1.4 osv. Kan jag förbättra mig från 0.5 till vi säger 0.8-1.0? Är det någon som lyckats eller kan jag likaväl ta livet av mig nu för jag ändå aldrig kommer kunna ta mig vidare i livet?

Jag tänkte precis som dig för 6 månader sen. Men jag lyckades höja mig från 0,9 till 1,2. Man lär sig från sina misstag
Citera
2014-04-07, 14:26
Medlem
BonerBatmans avatar
Tog 4 prov innan jag kom över 1,0 gränsen. Till mitt försvar var jag 14 när jag gjorde första (0,2) och gick dit tillsammans med min farsa och mina syskon. Nästkommande år var det samma visa - dit med farsan och syskonen - en ökning till 0,6. Sen dröjde det fram till andra ring innan jag gjorde det igen och fick då 0,9. Sen var det party några år, jobba lager och nära på gifta mig. Men sen kom dagen då jag fick reda på vad min dåvarande flickvän hade varit otrogen med flera av mina "polare". Då fick jag nog och stack från lägenheten, flyttade hem till päronen och satt isolerad inne på mitt gamla pojkrum i 4 månader och hade som mål att få ett bra resultat på högskoleprovet så att jag kunde komma från skithålan där jag bodde och det jävla folket. Resultatet blev 1,7 och nu sitter jag faktiskt här i en annan stad med min kurslitteratur och ett egen gjort bokmärke där jag knutit fast förlovningsringen som en extra påminnelse i hårdare tider om varför jag studerar och vilket liv jag inte vill tillbaka till.
Citera
2014-04-07, 14:40
Medlem
62 rätt på verbala har gett:
Vt12: 1.6
Ht12: 1.6
Vt13: 1.6
Ht13: 1.5

Hösten 2013 krävdes 63 för 1.6
Någon som kan gissa om hur normeringen blir i år?
Citera
2014-04-07, 14:49
Medlem
Någon som har något tips på böcker som är speciellt inriktade på hur man bygger bättre läsförståelse?
Inte bara läsa mycket osv..
Citera
2014-04-07, 14:59
Medlem
Fade.To.Blacks avatar
Nyligen tagit mig mod till att rätta provet. Glädjande nog verkar en höjning vara ett faktum, men är det någon som vågar sig på en gissning vad mina poäng kan ge för resultat?

Verbal: 61
Kvant: 53

Det har gett ett normeringsresultat på 1.5 de två senaste provtillfällena. Hur ser möjligheterna ut till en höjning respektive riskerna för en sänkning? Uppskattar svar.
Citera
2014-04-07, 15:01
Medlem
Mah3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananasbrillor
Enligt förra årets normering kommer jag landa på ca 0.95-1.0 totalt. Om jag pluggar inför nästa prov, tror ni jag har en chans att höja mig till ungefär 1.5? Eller krävs det att jag gör ännu fler prov innan jag kan se en sådan förbättring?

Tack på förhand!

Jag skrev hp ht 12 och fick 1.0 (1.3 kva, 0.7 verb). Skrev det nu igen och kommer hamna runt 1.5 (1.8 kva, 1.2 verb) enligt förra årets normeringstabell, så det är definitivt möjligt. Kommer dock skriva det igen nu till höst och satsar på 1.8 denna gång.
Citera
2014-04-07, 15:04
Medlem
Nej, du är inte puckad. Den akademiska världen är en ny värld med ett speciellt sätt att tänka. Och det måste lära sig. Har man svårt för matematik (som jag har) så blir det dessutom svårare då det till större delen handlar om abstrakt tänkande. Sedan är andra faktorer avgörande. Hur du växte upp, om du hade bra hjälp hemma, om man är stresstålig, hur snabbt man jobbar, om du pluggade mycket i skolan, om skolan var bra i akademiskt förberedande, och störst av allt: om du förberedde dig inför provet.

Jag förberedde mig inte. Jag var inte bakis. Jag fick 0,4 och samtliga poäng var på de verbala delarna. Det är inget jag skryter om för omvärlden men det är inget dåligt resultat om man ej har övat inför det. Jag hade inga förhoppningar på att få högt heller utan huvudsaken var att komma in i fler urvalsgrupper och således ha större chans att komma in på universitet. Det finns folk som kommer in på program trots att de fått så lågt som 0,1 på högskoleprovet. Det som är skumt dock, är att du verkar som att du ser på provet som ett intelligenstest fastän du var bakis och ej hade övat på det?! Om du tar på det så seriöst varför övade du inte, och varför i hela friden drack du dagen innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in