2014-04-07, 10:44
  #34765
Medlem
asså ärligt, jag känner att jag vill lägga mig ner och dö efter högskoleprovet, första gången jag skrev och fick 0.5 än så länge, har inte räknat med första mattedelen då jag inte hann överföra vad jag svarat till det andra pappret. Får se vad jag får om 3 veckor men tvivlar på att det skulle höja mig till 0.75 som jag behöver för att komma in på min utbildning. Är det någon annan som fått så kasst första gången?
Jag har inte pluggat någonting men ser massa folk här som inte pluggar någonting heller som får resultat över 1.4 osv. Kan jag förbättra mig från 0.5 till vi säger 0.8-1.0? Är det någon som lyckats eller kan jag likaväl ta livet av mig nu för jag ändå aldrig kommer kunna ta mig vidare i livet?
Citera
2014-04-07, 10:48
  #34766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Hoppas verkligen inte det var för lätt! Svenska delarna var ju extremt tråkiga. Jag hamnade själv på 55/80 på den kvantitativa delen och 57/80 på den verbala delen. Det ligger på 1.5 från förra årets normering. Om jag har otur kanske jag får 1.4, med turen vid min sida, 1.6. Ville ba även nämna att jag fick 0.5 förra året. Men har pluggat verkligen rejält. Iaf hoppas d ej var för lätt.


Bra jobbat

Jag va dock sjukt besviken på att andra provpasset va testprovet. Kändes hur bra som helst efter de för jag lyckades va koncentrerad i alla 55 minuterna. Det va det provpasset som kändes bäst för mig. Så det va väldigt retfullt.
Citera
2014-04-07, 10:49
  #34767
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ymz
asså ärligt, jag känner att jag vill lägga mig ner och dö efter högskoleprovet, första gången jag skrev och fick 0.5 än så länge, har inte räknat med första mattedelen då jag inte hann överföra vad jag svarat till det andra pappret. Får se vad jag får om 3 veckor men tvivlar på att det skulle höja mig till 0.75 som jag behöver för att komma in på min utbildning. Är det någon annan som fått så kasst första gången?
Jag har inte pluggat någonting men ser massa folk här som inte pluggar någonting heller som får resultat över 1.4 osv. Kan jag förbättra mig från 0.5 till vi säger 0.8-1.0? Är det någon som lyckats eller kan jag likaväl ta livet av mig nu för jag ändå aldrig kommer kunna ta mig vidare i livet?

Att höja sig med 0.3-0.4 normerade poäng mellan två provtillfällen är något som många klarar av med en del träning. Lär du dig upplägget bättre kan du höja dig.
Citera
2014-04-07, 10:50
  #34768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Den första kvantdelen var enkel. Fick 35/40 på den och den andra kvantdelen var jag nere på mitt normala, 25/40. Skumt..

Jag tyckte helt tvärtom faktiskt.
Citera
2014-04-07, 10:54
  #34769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ymz
asså ärligt, jag känner att jag vill lägga mig ner och dö efter högskoleprovet, första gången jag skrev och fick 0.5 än så länge, har inte räknat med första mattedelen då jag inte hann överföra vad jag svarat till det andra pappret. Får se vad jag får om 3 veckor men tvivlar på att det skulle höja mig till 0.75 som jag behöver för att komma in på min utbildning. Är det någon annan som fått så kasst första gången?
Jag har inte pluggat någonting men ser massa folk här som inte pluggar någonting heller som får resultat över 1.4 osv. Kan jag förbättra mig från 0.5 till vi säger 0.8-1.0? Är det någon som lyckats eller kan jag likaväl ta livet av mig nu för jag ändå aldrig kommer kunna ta mig vidare i livet?
Klart de är folk som skriver sämre, speciellt första gången. Enligt statistiken på normeringstabellerna skriver väl ca 20% sämre än 0.5. O du har ju inte ens räknat med poängen i ena delen. Så att förbättra dig till 0.75 me lite förberedelse lär du ju klara av? Lite matteplugg inför nästa borde ju hjälpa dig rejält. Eller bara nöta gamla prov för att bli mer van vid upplägget på provet o lära dig i vilken ordning du ska göra delarna osv.
Citera
2014-04-07, 11:00
  #34770
Medlem
Misogis avatar
HT 2013:
KVA 44
VERB 46

VT 2014:
KVA 55
VERB 36

Helvete... Sänkte mig med 10 poäng på den verbala delen

Räknar de med det bästa resultatet var för sig (VERB 2013 och KVA 2014) eller kommer jag få runt 1.1 igen?
__________________
Senast redigerad av Misogi 2014-04-07 kl. 11:04.
Citera
2014-04-07, 11:02
  #34771
Medlem
Skrev HP för första gången i lördags, helt utan förberedelse. Jag var dessutom otroligt förkyld och hade ont i halsen (=sjuk). När jag öppnade provpappret hade jag i princip ingen aning vad som väntade, vilket resulterade i att första kva-delen gick åt skogen. Jag visste inte heller hur jag skulle disponera tiden, vilket satte mig i en väldigt stressad situation mot slutet av varje del. Andra kva-delen kändes bäst för mig, men den plockade de ju bort..

Enligt förra årets normering kommer jag landa på ca 0.95-1.0 totalt. Om jag pluggar inför nästa prov, tror ni jag har en chans att höja mig till ungefär 1.5? Eller krävs det att jag gör ännu fler prov innan jag kan se en sådan förbättring?

Tack på förhand!
Citera
2014-04-07, 11:22
  #34772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag kommer att ha som vana nu att inför varje morgon fullfölja detta:
- Läsa en Under streckare, samt anteckna ord jag inte kan
- Läsa en valfri artikel ifrån www.aldaily.com, samt anteckna ord jag inte kan
- Köra 5 omgångar på Ordprov.se. Det blir alltså att jag går igenom 100 ord per dag. Kan man deras 5000 ord med bra förståelse verkar det som att man kammar hem 15/20 (i genomsnitt enligt deras statistik) i ORD.

Jag ska försöka läsa många svenska böcker och allmänt bygga upp en bättre läsförståelse, dessutom.

Gamla prov tror jag är mest effektivt att träna på och jag ska börja göra det inom snar framtid också. Jag måste verkligen motivera mig själv nu.

Vad kommer ni skapa för vanor?

Jag tror att du måste träna på orden och inte bara köra spelen det fungerar inte så bra.
Citera
2014-04-07, 11:33
  #34773
Medlem
racercurrys avatar
56 poäng på verbala, har räckt till 1.4 varje gång förutom i höstas.. Snälla låt det räcka i år!
Citera
2014-04-07, 12:11
  #34774
Medlem
Någon som vet om man kan få tag på instruktionshäftet i början? Den innehöll ju några rätt intressanta definitioner.

Exempel:

Alla variabler är reella tal.

Står det att det finns 5 röda bollar i en låda betyder det uteslutande 5. Eget exempel på en Nog-uppgift:

I en låda finns enbart röda, gröna och blå bollar, hur stor är sannolikheten att bollen som tas upp ur lådan är röd?

(1) Det finns 16 röda bollar i lådan.
(2) Det finns lika många blå bollar som roten ur antalet röda bollar. Antalet gröna bollar är roten ur antalet blå bollar.

I (1) Kan det ju vara sant att det finns 16 röda bollar i lådan men detta är ju också förenligt med att det finns ett okänt antal bollar utöver 16 som även dem är röda(men inte enligt instruktionshäftet).

Geometriska storheter är godtyckligt uppritade, som jag förstår det så kan en triangel se ut att vara liksidig men inte vara det exempelvis.

Om inte instruktionshäftet finns ute kunde vi kanske återskapa det tillsammans?

Edit: Hittade dessa här: http://www.studera.nu/download/18.4149f55713bbd91756380001479/Anvisningar+kvantitativ+del+vt+2013+webb.pdf
__________________
Senast redigerad av SeeWeed 2014-04-07 kl. 12:20. Anledning: hittade
Citera
2014-04-07, 12:22
  #34775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeeWeed
Någon som vet om man kan få tag på instruktionshäftet i början? Den innehöll ju några rätt intressanta definitioner.

Exempel:

Alla variabler är reella tal.

Står det att det finns 5 röda bollar i en låda betyder det uteslutande 5. Eget exempel på en Nog-uppgift:

I en låda finns enbart röda, gröna och blå bollar, hur stor är sannolikheten att bollen som tas upp ur lådan är röd?

(1) Det finns 16 röda bollar i lådan.
(2) Det finns lika många blå bollar som roten ur antalet röda bollar. Antalet gröna bollar är roten ur antalet blå bollar.

I (1) Kan det ju vara sant att det finns 16 röda bollar i lådan men detta är ju också förenligt med att det finns ett okänt antal bollar utöver 16 som även dem är röda(men inte enligt instruktionshäftet).

Geometriska storheter är godtyckligt uppritade, som jag förstår det så kan en triangel se ut att vara liksidig men inte vara det exempelvis.

Om inte instruktionshäftet finns ute kunde vi kanske återskapa det tillsammans?

Edit: Hittade dessa här: http://www.studera.nu/download/18.4149f55713bbd91756380001479/Anvisningar+kvantitativ+del+vt+2013+webb.pdf

Det var bra att få det svart på vitt, men det var ju knappast några överraskningar. Jag hade gjort dessa antaganden även utan instruktionshäftet.
Citera
2014-04-07, 12:31
  #34776
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jag tror att du måste träna på orden och inte bara köra spelen det fungerar inte så bra.

Spelen? Vad menar du nu? Jag syftade på det huvudsakliga ordprogrammet, inte ordkaos även fast det är lite småkul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in