2014-04-07, 01:10
Medlem
intesakuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jstNb3beer
Jag gjorde högskoleprovet för ungefär 1 år sedan och fick 0.2 Mitt försvar är att jag aldrig gjort högskoleprovet tidigare, hade inte förberett mig någonting, har enbart läst matte A, svenska A, B & C, engelska A & B (syftar på de ämnen som är med på högskoleprovet) och dessutom var jag RÅ bakis. Jag la ner mig så mycket jag kunde iallafall, dock tröttnade jag i slutet och gissade genom sista delen.

Är jag osmart eller skulle ni också få så lågt under dessa förhållanden?

Du kommer aldrig få ett bra resultat. Du behöver inte vara blåst, men troligen är du inte vad man brukar kalla smart då du verkar ha svårt för logik. Du kan bara vara extremt obeläst.

Det är okej. Många är ännu dummare. Håll fast vid din ambition att arbeta med något du trivs med.

Kämpa. Du kan bli hur lycklig som helst.
Citera
2014-04-07, 01:22
Moderator
Neksnors avatar
Är seg i hjärnan nu, men det är väl totalt 160 "skarpa" frågor med antingen 4 eller 5 svarsalternativ?
Antalet svarskombinationer blir väl då något mellan 4^160 (ca 2,1 *10^96) och 5^160 (ca 6,8 * 10^111)?

Fick för övrigt minst 1,7 enligt tabellen från förra våren, glömde fylla i några stressade svar på minneslappen.
Citera
2014-04-07, 01:32
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Det är i stort sett så provet såg ut innan 2011:s förändringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Så var väl provet förr? 50 min endast LÄS, 20 uppgifter etc, separat. Jag hade nog tyckt att det var jobbigare på grund av brist på variation, men svårare? Vet inte...

Jaha Har aldrig brytt mig om HP förens nu. Vad tyckte ni som har gjort det innan ändringen då? Bättre eller sämre nu?
Citera
2014-04-07, 02:04
Medlem
Fhitals avatar
Upplever ni som pluggat inför provet att det var stor skillnad i resultat jämfört med den/de gånger ni eventuellt inte pluggat?
Lönar det sig att plugga helt enkelt?

Skrev 0,95 första gången men höjde mig till ~1,5 denna gång. Har ej pluggat inför något av tillfällena och börjar inse hur bra det kanske skulle kunna gå om man faktiskt läste lite böcker etc på fritiden.
Citera
2014-04-07, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Jag känner en som skrev 0.2. Den personen är puckad. Du kan nog vara det också. Vad är poängen med att träna och läsa en massa om man ska höja från 0.2? Det är väl intressant om man ligger på 1.4 och vill till 1.7 eller så. Mitt tips är att du lägger tiden och pengarna på något annat.

Fick 0,4 första gången typ 2006 eller något och fick en väldans dipp i mitt självförtroende för det. Gjorde för ett tag sedan mensas IQ-test och fick 127 IQ. Jag är öppen för en fel marginal men jag har ju inte 70 i IQ direkt. Samt att jag studerar på högskolan just nu utan större bekymmer.

HP är ett prov som allt annat, det krävs ju dom grundläggande kunskaperna i matematik, svenska och engelska och om man inte repeterat det sedan gymnasiet så är det nog inte så konstigt att man får lågt.
Citera
2014-04-07, 07:17
Medlem
Va högskoleprovet 2014 lätt eller svårt??

Va min första gång och blev ganska chockad över mitt resultat som va 90 rätt. 37 på matten och 53 på den verbala. Hamnar enligt 2013 normeringstabell på 1,1 så jag är överlycklig. Jag är beredd på att det är olika från år till år och skulle kunna bli 1,0 eller till och med 0,9

Men vad säger ni? Va det extremt lätt i år? Skulle förklara varför jag fick så många rätt

Jag kanske har en felaktig självbild men jag är den där som hade bra betyg i praktiska ämnen. Samt matte men nu 10 år senare hade jag glömt allt innan jag för 2 veckor sen läste på lite på nätet)
Citera
2014-04-07, 08:38
Medlem
Hoppas verkligen inte det var för lätt! Svenska delarna var ju extremt tråkiga. Jag hamnade själv på 55/80 på den kvantitativa delen och 57/80 på den verbala delen. Det ligger på 1.5 från förra årets normering. Om jag har otur kanske jag får 1.4, med turen vid min sida, 1.6. Ville ba även nämna att jag fick 0.5 förra året. Men har pluggat verkligen rejält. Iaf hoppas d ej var för lätt.
Citera
2014-04-07, 08:49
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag fick 0.9 vilket är uruselt för att ha pluggat under kvällar/nätter under hela Mars. Framförallt gällande KVA. Körde igenom Matte 2c boken, tränade på gamla prov och trodde jag hade allt under kontroll, trots att detta var min första gång. Sen gick det helt åt helvete i alla fall, så jag tyckte det var svårt, särskilt eftersom jag ändå pluggat lite innan.

Medan vissa som ej pluggat alls fick över 1.5, tycker det är riktigt skumt. Matten kan man ju inte bara kunna utan att ha pluggat tycker jag.
Citera
2014-04-07, 08:52
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Fick 0,4 första gången typ 2006 eller något och fick en väldans dipp i mitt självförtroende för det. Gjorde för ett tag sedan mensas IQ-test och fick 127 IQ. Jag är öppen för en fel marginal men jag har ju inte 70 i IQ direkt. Samt att jag studerar på högskolan just nu utan större bekymmer.

HP är ett prov som allt annat, det krävs ju dom grundläggande kunskaperna i matematik, svenska och engelska och om man inte repeterat det sedan gymnasiet så är det nog inte så konstigt att man får lågt.

Ok då är det så. Men jag är förvånad. 127 i iq och 0.4 måste ändå vara ovanligt. Jag skriver inte 127 hade rejäla luckor i matematik men skrev 1.4 första gången bara för att jag läste någorlunda på svenska och engelska.
Senast redigerad av reptileking 2014-04-07 kl. 08:54.
Citera
2014-04-07, 08:54
Medlem
Jag går i natur så jag pluggar matematik dagligen. Synd att din studieteknik ej fungera ^^. Jo visst har jag pluggat rejält läste du ej igenom min text noga? Kanske därför du tappa några poäng på högskoleprovet. Nu ska jag inte munhuggas, utan här är några vägar jag gick för att få så högt resultat. Jag laddade ner appen "svåra svenska ord" jag suttit och nötat med denna app varje morgon påväg till skola, raster, påväg hem. Så fort jag hade ledigt satt jag med denna app. Matten fanns det inte så mycket och träna på, går i 2an i gymnasiet men körde igenom några uppgifter. Sedan så har jag redan A i svenska så den delen kände jag nästan bara att jag redan kunde. Alla vi människor är olika och alla människor behöver olika tekniker när det gäller sina studier.

Lycka till nästa gång! Inshallah som vi säger på somaliska.

( skriver från iphone, vissa ord kan bli fel orkar ej rätta)
Senast redigerad av Bille10 2014-04-07 kl. 08:57.
Citera
2014-04-07, 09:09
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Jag går i natur så jag pluggar matematik dagligen. Synd att din studieteknik ej fungera ^^. Jo visst har jag pluggat rejält läste du ej igenom min text noga? Kanske därför du tappa några poäng på högskoleprovet. Nu ska jag inte munhuggas, utan här är några vägar jag gick för att få så högt resultat. Jag laddade ner appen "svåra svenska ord" jag suttit och nötat med denna app varje morgon påväg till skola, raster, påväg hem. Så fort jag hade ledigt satt jag med denna app. Matten fanns det inte så mycket och träna på, går i 2an i gymnasiet men körde igenom några uppgifter. Sedan så har jag redan A i svenska så den delen kände jag nästan bara att jag redan kunde. Alla vi människor är olika och alla människor behöver olika tekniker när det gäller sina studier.

Lycka till nästa gång! Inshallah som vi säger på somaliska.

( skriver från iphone, vissa ord kan bli fel orkar ej rätta)
Detta är också märkligt. Folk kan ej läsa ordentligt, men ändå få bra på HP. Ett återkommande fenomen som jag inte begriper riktigt.
Citera
2014-04-07, 09:17
Medlem
Förresten, försök o inte plugga för mycket matte 2c, högskoleprovet är matte från matte 1b/1c men det var din första gång ich 0.9 är ett bra första resultat. Hoppas det blir bättre nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in