Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Kromoforen binds kovalent med en sk Schiffsbindning till ett Lysin. (Detta Lysin återfinns inte på samma plats hos övriga G-proteinkopplade receptorer). Kromoforen är ett A-vitamin, vilket antingen intas via kost eller produceras av kroppen själv.
Notera för övrigt att vi har ett antal kopior av rodopsingenen (varav inte alla uttrycks). G-proteinkopplade receptorer är en oerhört stor proteinfamilj och utgör ca 4% av vårt proteinkodande genom.
Troligtvis har ett av dessa protein duplicerats, och därefter muterats på den aktuella platsen så att A-vitaminet binds.
Men nu var det ju inte jag som påstått något som kräver belägg, utan du. Återigen, var är din sannolikhetskalkyl som brakar samman?
Edit: jag vill också upprepa den sista reflektionen i mitt förra inlägg. Om kreationisterna har fel angående hur livet på jorden utvecklats, leder inte då kreationism bort från en god förståelse av naturen såväl som från en god förståelse av skapelsen (och indirekt Gud)? Kan någon verkligen vara så säker på sin egen, mänskliga tolkning av Bibeln att man har fog att misstänkliggöra hela forskningväsendet? Jag skulle vilja påstå att kreationiströrelsen är ute på tunn is, inte bara naturvetenskapligt utan även teologiskt.
Varför skall man misstänkliggöra hela forskningsväsendet p g a några evolutionsbiologers slutsatser?
Jag älskar naturvetenskap. Det har varit ett stort intresse hela livet.
Att vara kristen och vetenskapsman har genom vetenskaps-historien visat sig vara en mycket framgångsrik kombination. Många av de avgörande vetenskapliga framstegen har gjorts av sådana personer. Ibland t o m i brist på tillförlitliga observationer och avsaknad av tydliga instrument har de ändå p g a att de grundläggande har tänk rätt kunnat dra korrekta slutsatser och förutsägelser.
Jag ser egentligen inga större problem rent teologiskt om Gud skulle ha använt evolutionen som skapelsemetod. Problemet är att evolutionsteorin är så bristfällig och är i grunden så slumpmässig att den blir helt orimlig och ologisk.
Jag söker fortfarande efter 20 års sökande efter de tydliga beläggen som får en hel yrkeskår att tro att mutationer kunnat skapa all denna specificerade komplexa information.
Detta förbryllar mig enormt mycket. Och visst har jag många gånger frågat mig vad det är som jag måste ha missat.
Men när jag debatterar här på flashback, visserligen med mest amatörer och militanta ateister. Men dessa debatter styrker ju bara min egen övertygelse i o m att jag ser att argumenten håller och hur tunna argumenten mot är.
Väldigt tydligt blir det när ni inte riktigt vet vad ni skall tro om det naturliga urvalets möjlighet att påverka, styra och rikta utvecklingen.
Min fundering är hur många som egentligen grundar sin tro på evolutionsteorin på att det naturliga urvalet verkligen har dessa möjligheter att påverka, styra och rikta utvecklingen som så många verkar tro.
Och egentligen så stämmer det alltså inte alls med verkligheten.
För oss som inte fastnat totalt i urvalsträsket blir detta hur tydligt som helst.
stebe2