2014-04-07, 09:49
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
För att bara ytterligare addera till Micks redan utmärkta svar så skulle jag vilja tillägga att det är under den kambriska eran som vi för första gången ser hårda vävnader, som skelett och skal. Detta är en starkt bidragande faktor till att så mycket fossil plötsligt dyker upp under denna era - en tribolit med hårt skal har avsevärt bättre chans att fossileras än organismer med mjuk kropp.

En attraktiv hypotes är att en stor andel mineraler lösgörs i haven under den här tidsperioden och biologiskt liv hanterar detta med olika former av avlagringar, som på klassiskt evolutionär manér används opportunistiskt till att bygga upp olika former av skyddande förhårdnader.

Och som blev tydligt i buskliknelsen så får inte mer mineraler i miljön busken att förflytta sig i någon riktning i kvävebaslandskapet överhuvudtaget. Det är bara mutationerna som kan påverka detta. Det måste finnas möjlig "kvävebasmark" samt att mutationerna måste råka orsaka uppkomsten av dessa kvävebaser.

Information att producera hårda skal uppkommer inte därför att det finns mineraler att bygga dessa hårda skal med.

Det finns absolut ingenting hos mineralerna som kan få mutationerna att frambringa denna information.

Är vi överens om detta?

stebe2
Citera
2014-04-07, 09:58
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
"liv" är inte entydigt definierat, men det ingår i alla definitioner jag känner till att det som lever förmår replikera sig själv. Så uttrycket "självreplikerande liv" är lite tårta på tårta. Man vill nog betona detta med självreplikerande, eftersom det är nödvändigt för evolution.

Det som hände var att flercelliga organismer för första gången blev stora. Livsformerna var i vissa fall väldigt olika de vi ser idag.

Nej.

Det beror på att det var först då som syrehalten i atmosfären (och därmed i havet) steg till såna nivåer att större organismer förmådde syresätta sig.

Det hade då funnits syreproducerande alger under lång tid, men det syre som frigjordes av dem oxiderade i princip genast bland annat det fria järn som det fanns mycket av. Vid tiden för kambriska explosionen hade allt lättillgängligt hunnit oxideras och därmed kunde syrehalten öka och större organismer blev möjliga. Det fanns flercelliga organismer innan kambriska explosionen, och förmodligen fanns alla djurgrupper som då framträdde redan innan, men de var mycket små på grund av syrebristen.

Och information för produktion och aktiviteter som förutsätter riklig mängd syre uppkommer inte p g a att det finns gott om syre.

En riklig mängd av syre kan inte på något sätt påverka att mutationerna råkar orsaka uppkomsten av sådan information.

Varje litet litet litet steg i riktning mot att tillgodogöra sig större mängd syre måste mutationerna ta helt själva utan styrning riktning eller påverkan från urvalet.

Samma sak gäller här att det måste också finnas framkomlig mark för busken att sprida sig på om någon förflyttning överhuvudtaget skall vara möjlig.

stebe2
Citera
2014-04-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Du får gärna redogöra för hur ett G-protein i små små steg blir ett opsin. Och vilka fördelar varje litet steg medför så att det kan påverka reproduktionen.

Men som jag sa tidigare så vill jag studera detta grundligt innan jag kan gå in i debatt på allvar.

stebe2

G-proteinet blir inte ett opsin. En g-proteinkopplad receptor blir ett opsin. Den fundamentala skillnaden är att opsiner binder en kromofor på ett visst ställe i den 7:e transmembranalfahelixen.

Läs gärna artikeln jag länkade till. Det finns referenser där också.

Återigen, du har gjort ett påstående: att "uppkomsten av en ljuskänslig fläck får sannolikhetskalkylerna att braka samman". Har du täckning för det påståendet?

Har du någon gång tänkt att Gud möjligtvis skapade livet genom evolution? Och i så fall, är inte det du håller på med nu att sätta din egen, mänskliga tolkning av Bibeln före att se (och hänföras av) skapelsen som den faktiskt är? Förnuft och en vilja att ompröva idéer i ljuset av nya fakta brukar ju räknas som vetenskapliga dygder men borde de i ärlighetens namn inte vara minst lika viktiga för en sanningssökande kristen?
Citera
2014-04-07, 10:06
Medlem
Citat:
Och som blev tydligt i buskliknelsen så får inte mer mineraler i miljön busken att förflytta sig i någon riktning i kvävebaslandskapet överhuvudtaget. Det är bara mutationerna som kan påverka detta. Det måste finnas möjlig "kvävebasmark" samt att mutationerna måste råka orsaka uppkomsten av dessa kvävebaser.

Information att producera hårda skal uppkommer inte därför att det finns mineraler att bygga dessa hårda skal med.

Det finns absolut ingenting hos mineralerna som kan få mutationerna att frambringa denna information.

Är vi överens om detta?

stebe2

Ja.
Citera
2014-04-07, 10:38
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
G-proteinet blir inte ett opsin. En g-proteinkopplad receptor blir ett opsin. Den fundamentala skillnaden är att opsiner binder en kromofor på ett visst ställe i den 7:e transmembranalfahelixen.

Läs gärna artikeln jag länkade till. Det finns referenser där också.

Återigen, du har gjort ett påstående: att "uppkomsten av en ljuskänslig fläck får sannolikhetskalkylerna att braka samman". Har du täckning för det påståendet?

Har du någon gång tänkt att Gud möjligtvis skapade livet genom evolution? Och i så fall, är inte det du håller på med nu att sätta din egen, mänskliga tolkning av Bibeln före att se (och hänföras av) skapelsen som den faktiskt är? Förnuft och en vilja att ompröva idéer i ljuset av nya fakta brukar ju räknas som vetenskapliga dygder men borde de i ärlighetens namn inte vara minst lika viktiga för en sanningssökande kristen?

Japp, jag läste snett.

Frågan är väl hur lätt det är för ett receptor protein att få lämpliga kromforer att fastna på lämplig position så att de kan utföra någon vettigt och att sedan den signal som receptorn signalerar kan vara till någon nytta i något system?

Kan dessa kvävebasförändringar uppkomma i små steg och kan funktionen tänkas "smyga" igång och under varje litet litet steg ge sådana fördelar att reproduktionen ökar?
Eller måste stora delar ny information uppkomma för att tillräcklig förändrad funktion skall uppkomma för att göra någon märkbar skillnad i urvalet?

Hur formas kromoforer?
Och hur ser distibutions-systemet ut för dessa molekyler?

Hur ser informationen ut som reglerar montaget för kromoforerna? Och hur sker montaget?

stebe2
Citera
2014-04-07, 11:10
Medlem
Citat:
Japp, jag läste snett.

Frågan är väl hur lätt det är för ett receptor protein att få lämpliga kromforer att fastna på lämplig position så att de kan utföra någon vettigt och att sedan den signal som receptorn signalerar kan vara till någon nytta i något system?

Kan dessa kvävebasförändringar uppkomma i små steg och kan funktionen tänkas "smyga" igång och under varje litet litet steg ge sådana fördelar att reproduktionen ökar?
Eller måste stora delar ny information uppkomma för att tillräcklig förändrad funktion skall uppkomma för att göra någon märkbar skillnad i urvalet?

Hur formas kromoforer?
Och hur ser distibutions-systemet ut för dessa molekyler?

Hur ser informationen ut som reglerar montaget för kromoforerna? Och hur sker montaget?

stebe2

Kromoforen binds kovalent med en sk Schiffsbindning till ett Lysin. (Detta Lysin återfinns inte på samma plats hos övriga G-proteinkopplade receptorer). Kromoforen är ett A-vitamin, vilket antingen intas via kost eller produceras av kroppen själv.

Notera för övrigt att vi har ett antal kopior av rodopsingenen (varav inte alla uttrycks). G-proteinkopplade receptorer är en oerhört stor proteinfamilj och utgör ca 4% av vårt proteinkodande genom.

Troligtvis har ett av dessa protein duplicerats, och därefter muterats på den aktuella platsen så att A-vitaminet binds.

Men nu var det ju inte jag som påstått något som kräver belägg, utan du. Återigen, var är din sannolikhetskalkyl som brakar samman?

Edit: jag vill också upprepa den sista reflektionen i mitt förra inlägg. Om kreationisterna har fel angående hur livet på jorden utvecklats, leder inte då kreationism bort från en god förståelse av naturen såväl som från en god förståelse av skapelsen (och indirekt Gud)? Kan någon verkligen vara så säker på sin egen, mänskliga tolkning av Bibeln att man har fog att misstänkliggöra hela forskningväsendet? Jag skulle vilja påstå att kreationiströrelsen är ute på tunn is, inte bara naturvetenskapligt utan även teologiskt.
Senast redigerad av rosebud 2014-04-07 kl. 11:28.
Citera
2014-04-07, 12:40
Medlem
Citat:
Genetisk programmering kan på inget sätt bygga upp hela program utan endast slumpa lösningar för mycket begränsade delar. Och allt måste regleras och övervakas av mycket intelligenta personer.
Du hittar på hejvilt, så vitt jag kan se. Belägg?

Citat:
Buskliknelsen tydliggör mutationernas avgörande roll och urvalets friserande roll.

Marken är alltså inte fysiskt område utan kvävebaser, alleler, information som kodar för olika egenskaper.

Jag tror inte du har gjort nåt riktigt bra försök att missförstå den ännu.
Jag föredrar att diskutera evolutionsteorin istället för liknelser. Hur skulle det vara om vi gjorde det?

Vad finns det, enligt dig, för evidens som talar för någon annan förklaring än evolutionsteorins?
Citera
2014-04-07, 12:53
Medlem
Citat:
Och information för produktion och aktiviteter som förutsätter riklig mängd syre uppkommer inte p g a att det finns gott om syre.
Alleler som ökar fitness vid god syretillgång kommer, om det är god syretillgång, att spridas och kanske fixeras.

Citat:
En riklig mängd av syre kan inte på något sätt påverka att mutationerna råkar orsaka uppkomsten av sådan information.
Jag vet inte om högre syretillgång kan påverka mutationsfrekvensen eller typen av mutationer - men det vet tydligen du? Belägg?

Citat:
Varje litet litet litet steg i riktning mot att tillgodogöra sig större mängd syre måste mutationerna ta helt själva utan styrning riktning eller påverkan från urvalet.
Mutationer är något som bara händer. Det finns inget mål eller mening med dem, och de i sig själva har förstås inget mål eller några avsikter. Åtminstone har vi inte kunnat upptäcka något sådant.

Du uttrycker dig som om mutationerna hade någon egen vilja eller avsikt. Det har de inte.
Citera
2014-04-07, 13:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Kromoforen binds kovalent med en sk Schiffsbindning till ett Lysin. (Detta Lysin återfinns inte på samma plats hos övriga G-proteinkopplade receptorer). Kromoforen är ett A-vitamin, vilket antingen intas via kost eller produceras av kroppen själv.

Notera för övrigt att vi har ett antal kopior av rodopsingenen (varav inte alla uttrycks). G-proteinkopplade receptorer är en oerhört stor proteinfamilj och utgör ca 4% av vårt proteinkodande genom.

Troligtvis har ett av dessa protein duplicerats, och därefter muterats på den aktuella platsen så att A-vitaminet binds.

Men nu var det ju inte jag som påstått något som kräver belägg, utan du. Återigen, var är din sannolikhetskalkyl som brakar samman?

Edit: jag vill också upprepa den sista reflektionen i mitt förra inlägg. Om kreationisterna har fel angående hur livet på jorden utvecklats, leder inte då kreationism bort från en god förståelse av naturen såväl som från en god förståelse av skapelsen (och indirekt Gud)? Kan någon verkligen vara så säker på sin egen, mänskliga tolkning av Bibeln att man har fog att misstänkliggöra hela forskningväsendet? Jag skulle vilja påstå att kreationiströrelsen är ute på tunn is, inte bara naturvetenskapligt utan även teologiskt.

Varför skall man misstänkliggöra hela forskningsväsendet p g a några evolutionsbiologers slutsatser?

Jag älskar naturvetenskap. Det har varit ett stort intresse hela livet.

Att vara kristen och vetenskapsman har genom vetenskaps-historien visat sig vara en mycket framgångsrik kombination. Många av de avgörande vetenskapliga framstegen har gjorts av sådana personer. Ibland t o m i brist på tillförlitliga observationer och avsaknad av tydliga instrument har de ändå p g a att de grundläggande har tänk rätt kunnat dra korrekta slutsatser och förutsägelser.

Jag ser egentligen inga större problem rent teologiskt om Gud skulle ha använt evolutionen som skapelsemetod. Problemet är att evolutionsteorin är så bristfällig och är i grunden så slumpmässig att den blir helt orimlig och ologisk.

Jag söker fortfarande efter 20 års sökande efter de tydliga beläggen som får en hel yrkeskår att tro att mutationer kunnat skapa all denna specificerade komplexa information.

Detta förbryllar mig enormt mycket. Och visst har jag många gånger frågat mig vad det är som jag måste ha missat.

Men när jag debatterar här på flashback, visserligen med mest amatörer och militanta ateister. Men dessa debatter styrker ju bara min egen övertygelse i o m att jag ser att argumenten håller och hur tunna argumenten mot är.

Väldigt tydligt blir det när ni inte riktigt vet vad ni skall tro om det naturliga urvalets möjlighet att påverka, styra och rikta utvecklingen.

Min fundering är hur många som egentligen grundar sin tro på evolutionsteorin på att det naturliga urvalet verkligen har dessa möjligheter att påverka, styra och rikta utvecklingen som så många verkar tro.
Och egentligen så stämmer det alltså inte alls med verkligheten.

För oss som inte fastnat totalt i urvalsträsket blir detta hur tydligt som helst.

stebe2
Citera
2014-04-07, 13:32
Medlem
Citat:
Jag ser egentligen inga större problem rent teologiskt om Gud skulle ha använt evolutionen som skapelsemetod. Problemet är att evolutionsteorin är så bristfällig och är i grunden så slumpmässig att den blir helt orimlig och ologisk.

Jag söker fortfarande efter 20 års sökande efter de tydliga beläggen som får en hel yrkeskår att tro att mutationer kunnat skapa all denna specificerade komplexa information.

Detta förbryllar mig enormt mycket. Och visst har jag många gånger frågat mig vad det är som jag måste ha missat.

Men när jag debatterar här på flashback, visserligen med mest amatörer och militanta ateister. Men dessa debatter styrker ju bara min egen övertygelse i o m att jag ser att argumenten håller och hur tunna argumenten mot är.

Väldigt tydligt blir det när ni inte riktigt vet vad ni skall tro om det naturliga urvalets möjlighet att påverka, styra och rikta utvecklingen.

Min fundering är hur många som egentligen grundar sin tro på evolutionsteorin på att det naturliga urvalet verkligen har dessa möjligheter att påverka, styra och rikta utvecklingen som så många verkar tro.
Och egentligen så stämmer det alltså inte alls med verkligheten.

För oss som inte fastnat totalt i urvalsträsket blir detta hur tydligt som helst.

stebe2
Som sagt: vad för evidens känner du till som talar emot evolutionsteorin?

Du vet, något som talar för att det du säger här ovan är något annat än påståenden utan grund?
Citera
2014-04-07, 13:37
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Alleler som ökar fitness vid god syretillgång kommer, om det är god syretillgång, att spridas och kanske fixeras.

Jag vet inte om högre syretillgång kan påverka mutationsfrekvensen eller typen av mutationer - men det vet tydligen du? Belägg?

Mutationer är något som bara händer. Det finns inget mål eller mening med dem, och de i sig själva har förstås inget mål eller några avsikter. Åtminstone har vi inte kunnat upptäcka något sådant.

Du uttrycker dig som om mutationerna hade någon egen vilja eller avsikt. Det har de inte.

Varken mutationerna eller det naturliga urvalet har nå vilja, mål eller plan.

Men mutationerna kan skapa en rörelse och förflyttning. Det kan inte urvalet.

Högre syrehalt skulle kanske kunna påverka mutationsfrekvensen av någon anledning. Men syrehalten kan inte påverka att specifika kvävebaskombinationer uppkommer. Egentligen så måste jag tro att du förstår vad jag menar. Och att du bara försöker slingra dig som vanligt.

Och igen då det naturliga urvalet påverkar alltså hur vanliga eller ovanliga olika alleler blir i en viss population i en viss miljö under en viss period.

Men urvalet kan inte påverka uppkomsten eller förändringen eller utvecklingen av informationen.

stebe2
Citera
2014-04-07, 13:56
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Som sagt: vad för evidens känner du till som talar emot evolutionsteorin?

Du vet, något som talar för att det du säger här ovan är något annat än påståenden utan grund?

Jag har försökt förklara detta under flera år snart. Så det är lite trögt att komma igenom.

Jag hoppas just nu på att Buskliknelsen ska kunna tydliggöra vad jag menar.

För det är ju ganska stor skillnad om man tror att informationen uppstår av nödvändighet bara därför att en nisch finns eller därför att det är kallt eller varmt eller bara därför att det finns gott om syre eller mineraler. Eller om man förstår att informationen uppkommer helt slumpmässigt när mutationer råkar ske.

Verkligheten är det tydligaste belägg jag kan ge dig. Det borde vara uppenbart och hur tydligt som helst hur det ligger till i verkligheten. Men denna över 150 år gamla villfarelse kring det naturliga urvalets förmåga att styra och rikta utvecklingen verkar göra att man inte kan se verkligheten som den är.

stebe2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in