Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 10:25
  #1
Medlem
ellaaas avatar
Enligt min livsfilosofi kan man som människa nå upplysning genom förvärvade insikter om alltet som kommer genom meditation. Ökad kunskap inom ett större ämnesområde som leder till ifrågasättande av grundantaganden verkar enligt mig också leda in en på rätt väg mot ett uppvaknande.

Så till frågan: Kan användandet av hallucinogener, såsom svamp och LSD, leda till ett högre medvetande och en eventuell upplysning som är jämförbar med den man når genom meditation?


(Ville helst inte placera denna tråd i drog- eller religionforumet eftersom jag är ute efter den filosofiska synvinkeln, men placera om ifall det krävs).
__________________
Senast redigerad av ellaaa 2014-04-07 kl. 10:36.
Citera
2014-04-07, 10:47
  #2
Medlem
Nej, det tror jag inte. Nu tror jag visserligen inte heller att man för ökad kunskap genom meditation eller på övernaturliga saker.

Jag vet däremot att en del talar om DMT här på forumet i religiösa sammanhang.
Citera
2014-04-07, 11:44
  #3
Medlem
Jag tror att de som är för droger och de som är mot droger för sin propaganda målmedvetet och det finns överdrifter i var grupp.

Det finns väl ingen vettig och trovärdig statistik tillgänglig, i hur många som tar droger blir intelligentare eller mer förstående om verkligheten.

Det är inte drogen som gör en mer medveten om sig själv och andra.
Man blir inte mer rätt existerande individ av droger eller meditation.
Det finns nog antagligen mer misslyckade försök om att bli vis via lsd.

För som jag ser visdom eller upplysning, så är det omgivningen som bedömer vem som är vad.
En själv kan inte avgöra om man är vis eller upplyst, för man är den man är och inte mer eller mindre.
Man har sin kunskap... och man kan göra bra saker med sin kunskap.. då tänker man inte på att man är upplyst eller kunnig.. tvärtom så brukar de som kan mycket tveka om sina kunskaper.
och det har visat sig att de som inte kan så mycket hävdar att de kan mycket.

Därför tror jag att man inte kan bli upplyst av drogen,
om inte omgivningen tycker att man är det.
Citera
2014-04-07, 12:13
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Ja och nej. Hallucinogener kan ge en glimt i ett trancendentalt tillstånd men det är instabilt och övergående. Sadhguru hade en bra liknelse, säg att du lever i en trädgård med ett högt staket runt om. Att ta droger är som att skaffa en trampolin, du kan hoppa på den, komma högre och få en glimt av världen utanför staketet. Det går snabbt, men du måste hoppa hela tiden, du blir trött i benen och du sliter ut dig till sist.
Att meditera är som att skaffa en stege. Det tar längre tid att komma upp, du måste ta varje steg på vägen men när du är uppe kan du stanna hur länge du vill.
Citera
2014-04-07, 13:14
  #5
Medlem
ellaaas avatar
Precis, jag ville inte placera denna tråd i drogforumet eftersom jag vill undvika ett okritiskt glorifierande av droger, och helst vill jag undvika det motsatta också.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hallucinogener kan ge en glimt i ett trancendentalt tillstånd men det är instabilt och övergående. Sadhguru hade en bra liknelse, säg att du lever i en trädgård med ett högt staket runt om. Att ta droger är som att skaffa en trampolin, du kan hoppa på den, komma högre och få en glimt av världen utanför staketet. Det går snabbt, men du måste hoppa hela tiden, du blir trött i benen och du sliter ut dig till sist.
Att meditera är som att skaffa en stege. Det tar längre tid att komma upp, du måste ta varje steg på vägen men när du är uppe kan du stanna hur länge du vill.

Det var en väldigt bra liknelse! Jag undrar dock vad det är som gör att tillståndet blir instabilt för dem som framkallar det med substanser. Hallucinogener upplöser som jag förstått det de kategorier som i vår hjärna formar vår perception och därmed vår upplevelse av världen. I detta upplösande upplever vi alltet och oss själva som en enhet, vilket liknar den upplevelse av verkligheten som även meditation kan leda till. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Att det är intaget av en yttre substans som skapar den tillfälliga "omformationen" av hjärnan och bidrar till känslan av ett transcendentalt tillstånd gör att jag har haft svårt att se upplevelsen som framkallas av hallucinogener som annat än artificiell. Det blir som en genväg till någonting som kan komma inifrån genom hårt arbete. Frågan är om det spelar någon roll.

Andra droger inverkar på vår hjärna, och därmed vår verklighetsuppfattning, på andra sätt. Men det man upplevelser på exempelvis alkohol anses ju inte motsvara "sanningen" på något sätt. Hallucinogenernas effekter på hjärnan kan i vissa fall bidra till upplevelser som liknar dem som beskrivs när man talar om uppnående av insikter, men innebär detta per automatik att dessa upplevelser faktiskt är glimtar av "sanningen"? Och återigen, spelar det egentligen någon roll? Det blir ju förövrigt som Adam och Eva och det röda äpplet all over again, då naturen preparerats med en växt/organism som vid intag manifesterar verklighetens beskaffenhet.

Frågan är även om de personer som lyckas uppleva känslan av ett högre medvetande på exempelvis LSD från början är personer som på något sätt är öppna för det? Styr så att säga deras tidigare tankemönster och erfarenheter hur trippen utformar sig?
Citera
2014-04-07, 13:15
  #6
Medlem
morpdeuss avatar
Jag måste också säga ja och nej. Den största anledningen till att vi västerlänningar knappast kan nå upplysning är på grund av att vi inte har fått ens den minsta träningen i mindfulness.
Citera
2014-04-07, 13:32
  #7
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Så till frågan: Kan användandet av hallucinogener, såsom svamp och LSD, leda till ett högre medvetande och en eventuell upplysning som är jämförbar med den man når genom meditation?
Men vad är ett högre medvetande? Tesla, Beethoven, Mozart och så vidare sägs alla ha haft ett högre medvetande.

Det finns en film på YouTube. Bry dig inte om det är för mycket New Age eller något annat. Kolla bara igenom den.
http://youtu.be/TcX-CBrF9m4?t=1m33s

I alla fall, en del menar att Mozart, Beethoven och Tesla, för att nämna några få, hade ett högre medvetande. Alla dessa hade extraordinära hjärnor. När Mozart och Beethoven (Beethoven var döv när han skrev det mesta av sin musik) skrev musik, så skrevs allt i deras huvuden. De komponerade klart musiken och skrev ner allt på ett papper. På första försöker var det perfekt. Tesla hade förmågan att tänka i 3D. Han byggde prototyper i hjärnan. När han testade prototypen i verkligheten så fungerade den nästintill perfekt.

Lite om Teslas tänkande
http://www.creativethinkingwith.com/...g-Secrets.html

Mozart och Beethoven nämns i denna video. (lyssna fram till 7:15 för fler exempel)
http://www.youtube.com/watch?v=gmNqm...utu.be&t=5m36s[/quote]


Jag vet inte om ett sådant medvetande kan nås med droger. Nu är jag ingen drogexpert heller, men för att få ett högre medvetande så tyder ovanstående länkar på att hjärnan måste ändras radikalt. Att lära sig tänka perfekt i 3d kräver sin träning. Att bygga prototyper som sedan fungerar i verkligheten kräver också sin träning. Då behövs, förutom 3D-tänkande, en stor innovativ förmåga. De hade alla dessa herrar. Jag tror det var Mozart som sa att han behövde bara sitta ner och tänka, så började musik spelas upp i hans huvud. Han tecknade bara ner det han hörde och det blev i princip perfekt.
Citera
2014-04-07, 14:03
  #8
Medlem
Relaterad och intressant tråd, i mitt tycke..
(FB) Hur upptäckte ni anarkismen och denna form av verklighet? (Droger?)
Citera
2014-04-07, 15:17
  #9
Medlem
derivats avatar
Jag skulle också säga ja och nej, du kan inte få ny kunskap genom droger däremot går det nog utnyttja den kunskapen du redan har på nya sätt. Fast risken är nog mycket större att du enbart ägnar dig åt verklighetsflykt.
Citera
2014-04-07, 17:39
  #10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa

Frågan är även om de personer som lyckas uppleva känslan av ett högre medvetande på exempelvis LSD från början är personer som på något sätt är öppna för det? Styr så att säga deras tidigare tankemönster och erfarenheter hur trippen utformar sig?

Ja, det tror jag. Sammanhanget har också betydelse och även syftet att droga sig. Det går ju att festa på syra om man vill. Problemet med LSD och liknande är att både kvalitet och kvantitet spelar in, man kan rätt lätt få för mycket och flippa ut ganska ordentligt, bli rädd och förstöra hela trippen.
Med meditation är den risken mycket mindre, även om man kan uppleva skrämmande saker i meditation så är "verklighetskontakten" mycket närmare. Man kan liksom inte snedtrippa på meditation.
Citera
2014-04-08, 10:24
  #11
Medlem
ellaaas avatar
Tack för era infallsvinklar, det är kanske både ja och nej i denna fråga. Även om många som brukar inte alls får denna effekt då de trippar på fester etc finns ju onekligen de som vittnar om en högre medvetenhet med hallucinogener och det är ju fantastiskt för dem. Personligen skulle jag dock aldrig våga riskera min hälsa för att prova.

Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Jag måste också säga ja och nej. Den största anledningen till att vi västerlänningar knappast kan nå upplysning är på grund av att vi inte har fått ens den minsta träningen i mindfulness.

Nej, kanske skulle fler inse att det finns andra vägar att söka sanningen ifall det inte vore för att det västländska samhället utvecklats till att stå utanför allt som har med naturen, samhörighet och spiritualitet att göra. Hela quick-fix och "ta ett piller" -kulturen ställs mot det faktum att insikter (oavsett dess kvalitet och kvantitet) av hallucinogener mm kanske ändå utgör en motpol till vårt materialistiska och individualistiska samhälle.

Jag undrar hur stor del droger hade i utvecklandet av hippie-kulturen under 60-70-talen. Och om man tänker indiansamhällenas syn på naturen och den spirituella utvecklingen i Indien, ligger det enbart i livsfilosofin eller kan droger ha del i det? Så många frågor, inga svar...
__________________
Senast redigerad av ellaaa 2014-04-08 kl. 10:30.
Citera
2014-04-08, 10:25
  #12
Medlem
Vi är uppväxta på snabba kolhydrater och TV, vi är fulla av rastlöshet va fan. Det är därför mycket snabbare och enklare att svampa eller röka sig till insikt. Men det är som ni säger övergående. Det ultimata tror jag för oss är att helt enkelt kombinera meditationen med drogerna. Den som har testat att i sin ensamhet meditera på cannabis vet om att det är något helt annat. Drogerna är helt klart en genväg som lika gärna kan ha negativ verkan i detta långa loppen i just denna strävan. Det jag vill säga är att vi i denna del av världen har nått en sån inre stressgräns att sånt djävulskt krävs förr att först vädra bort all smutsig rök från våra sinnen.

I det meditativa handlar det mesta om sinnet. Drogerna frigör inte i grunden sinnet utan de frigör ens spontana djuriska vilja som sitter i ens kropp, hjärnan har inte ens känsel. Man har samlat på sig förtryckande ickevilja i kroppen och det är den man spyr ut vid intag av hallucinogener. Det är en förutsättning är man får bort den om man ska kunna tänka klart. Det odiskutabelt bästa sättet att göra det är att sätta på en skiva och bara gå loss som om det vore 95 (gärna påtänd)...oxå klättra i träd, springa i skogen, älska, göra yoga...alltså var ett djur var en människa det är ens bättre hälft! vi är inte bara hjärnor med en kropp runt en..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback