2011-01-15, 13:33
Bannlyst
Ni som har lyckats memorera tusentals ord( och har fått bra på ORD-delen), hur memorerar ni?

Jag vet inte, men ett bra sätt att memorera kanske är att förklara orden för sig själv högt(med synonymer + exempelmeningar). Tror ni att orden sitter längre då och är en effektiv metod? Tänkte ta 150 ord/ dag eller mer om det är möjligt. Varje söndag(och lite på Lördag) ska jag repetera orden.

mvh

Lampara
Citera
2011-01-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Ni som har lyckats memorera tusentals ord( och har fått bra på ORD-delen), hur memorerar ni?

Jag vet inte, men ett bra sätt att memorera kanske är att förklara orden för sig själv högt(med synonymer + exempelmeningar). Tror ni att orden sitter längre då och är en effektiv metod? Tänkte ta 150 ord/ dag eller mer om det är möjligt. Varje söndag(och lite på Lördag) ska jag repetera orden.

mvh

Lampara

Repetetion är nyckeln. Vilken inlärningmetod som fungerar för dig vet jag inte; man får prova sig fram. Skriva ned, säga högt, spela in och lyssna på dem osv.

Det allra bästa för att de ska sitta är att tillämpa dem. Man kan t.ex. skriva en berättelse där man använder massor av ord, man kan byta ut vissa ord när man skriver ett inlägg på flashback, eller skriver en uppsats på skolan, eller man kan läsa mycket texter med svåra ord. Tyvärr är det svårt att använda alla tusentals ord man lär sig.
Citera
2011-01-15, 16:19
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Röda rummet är en fin roman
Motivera gärna
Citera
2011-01-15, 17:07
Medlem
EnLitenHares avatar
Det står att sista anmälningsdagen är idag. Varför kan jag inte anmäla mig då? Är det kört nu..? Har missat flera år nu. Börjar bli trött på mig själv.
Citera
2011-01-15, 17:12
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenHare
Det står att sista anmälningsdagen är idag. Varför kan jag inte anmäla mig då? Är det kört nu..? Har missat flera år nu. Börjar bli trött på mig själv.

Femtonde februari är det ju. Andas.
Citera
2011-01-15, 17:42
Medlem
19109216s avatar
Citat:

Herregud. Fick nästan panik när jag läste ditt inlägg.

Tack till inlägget under
Citera
2011-01-15, 17:45
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Motivera gärna

Språket är fantastiskt! Det gör att boken blir grymt underhållande samtidigt som du kanske lär dig lite nya ord. Handlingen är kanske inte den mest dramatiska men språket lyfter upp boken helt klart.
Citera
2011-01-15, 19:00
Medlem
Citat:

Anmälningen öppnar nu på måndag (17 januari) och stänger 15 februari.
Citera
2011-01-16, 13:00
Medlem
EnLitenHares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Femtonde februari är det ju. Andas.

Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Herregud. Fick nästan panik när jag läste ditt inlägg.

Tack till inlägget under

Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Anmälningen öppnar nu på måndag (17 januari) och stänger 15 februari.

Haha tack så mycket, jag var nog lite trött där.
Citera
2011-01-17, 07:55
Medlem
jstNb3beers avatar
0.2 på högskoleprovet

Jag gjorde högskoleprovet för ungefär 1 år sedan och fick 0.2 Mitt försvar är att jag aldrig gjort högskoleprovet tidigare, hade inte förberett mig någonting, har enbart läst matte A, svenska A, B & C, engelska A & B (syftar på de ämnen som är med på högskoleprovet) och dessutom var jag RÅ bakis. Jag la ner mig så mycket jag kunde iallafall, dock tröttnade jag i slutet och gissade genom sista delen.

Är jag osmart eller skulle ni också få så lågt under dessa förhållanden?
Citera
2011-01-17, 08:03
Medlem
Run3s avatar
Svårt att säga. Gör om det när du mår bättre så får vi se.
Citera
2011-01-17, 08:04
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Du är med högsta sannolikhet väldigt ointelligent. Det vore bra om du berättade vad du fick för resultat på de olika delen av provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in