2014-04-06, 23:53
Medlem
Kvantitativa:

XYZ: 9/12 + 6/12 = 15/24
KVA: 8/10 + 4/10 = 12/20
NOG: 5/6 + 5/6 = 10/12
DTK: 10/12 + 10/12 = 20/24
Totalt: 57/80

Verbala:

ORD: 10/10 + 8/10 = 18/20
LÄS: 9/10 + 9/10 = 18/20
MEK: 10/10 + 9/10 = 19/20
ELF: 9/10 + 9/10 = 18/20
Totalt: 73/80

Känner mig, trots den totala genomklappningen på den andra kvatitativa delen, rätt nöjd med resultatet. Normeringen VT13 hade gett (1.6+1.9)/2=1.75, så jag borde höja mig från mitt (numera ogiltiga) 1.6 från VT05.

Man kan ju inte låta bli att spekulera i hur normeringen kommer att se ut. Jag tror mig ha ett större ordförråd än den genomsnittlige 19-åringen, så den stora mängden av just sådana ger mig förhoppningar om att med lite tur få 2.0 på verbala. Däremot är jag rädd att den kvantitativa normeringen skiter sig för mig. En 19-åring har färska mattekunskaper medan jag har haft snart 11 år på mig att glömma allt vad matte heter.

Absolut värsta tänkbara scenario: 1.4+1.9=1.65

Absolut bästa tänkbara scenario: 1.6+2.0=1.8

Vad jag tror: 1.5+2.0=1.75
Citera
2014-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Antalet frågor per provpass är 40. Om jag är säker på långt över 10 är jag osäker på långt färre än 30. Därmed förefaller det tämligen idiotiskt att göra om "minst 30 frågor". Simpel aritmetik. Förstår du?

Jag kunde utnyttjat tiden bättre men den enda anledningen till att jag skrev HP var för att jag ville veta om det var så stressande och krävande som alla jag kände påstod att det var. Jag eftersträvade inte något särskilt resultat. Om jag gjort det hade jag förmodligen gått genom de frågor jag var osäker på mer noggrant. Men nu gjorde jag inte det och fick nöja mig med 1.75.

Du framhäver ordet säker mycket. Vem tror du att du är.... gud eller hahahaha.

Utifrån en människas perspektiv: är man säker eller inte så är det bästa att kontrollera sina svar alldenstund du inte förlorar något förutom tid, vilket du har i ditt fall. Ditt argument gäller bara om högskoleprovet även går ut på att göra det så snabbt som möjligt.

Du verkar inte vara så klipsk som du påstår om du anser att inte göra någonting är bättre än att repetera provet när du är så snabb som du påstår. Hur tänker du
Citera
2014-04-07, 00:10
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Tycker det verkar vara fel i facit på uppgift 32 provpass 1, någon som kan konfirmera. Tycker rimligtvis att rätt svar torde vara B då de frågar efter ANTALET arbetsinställelser inte antalet inställda arbetsdagar vilket skulle föranleda att D är rätt svarsalternativ.

Håller med dig, de måste ha skrivit fel.
Citera
2014-04-07, 00:12
Medlem
Fick 1,3 normerad och då chansade jag mig igenom all matematik. Fick 1,4 på språkliga delen och 1,2 på matematiken, vilket i efterhand får ses som jävligt bra gissningar.
Citera
2014-04-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZebra
Håller med dig, de måste ha skrivit fel.

Svarade också B och fick fel. Ska undersöka...

Edit: B ger en förändring på 41, D på 46. Så visst stämmer D.
Citera
2014-04-07, 00:17
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Svarade också B och fick fel. Ska undersöka...

Edit: B ger en förändring på 41, D på 46. Så visst stämmer D.

Aa... Kontrollerade precis, fan.
Citera
2014-04-07, 00:19
Medlem
Ctrl-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmojo
Någon som vill dela med sig av sitt första resultat och ett senare förbättrat resultat (genom plugg)?
Har skrivit det 4 gånger och pluggade inför det senaste:
ht11 - 1.3
vt12 - 1.0
ht13 - 1.35
vt14 - 1.7 (preliminärt)
Citera
2014-04-07, 00:27
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
En tolvåring skrev tydligen 1.25 (preliminärt) i går -

"Erik Tomas von Wilhelmsson Nastase är bara 12 år och i lördags skrev han högskoleprovet.

Resultat: 1,25 – klart över genomsnittet i Sverige."

http://www.expressen.se/nyheter/erik-tomas-12-ett-snille-pa-hogskoleprov/

"Erik Tomas storasyster Valentine tog studenten när hon var 15 år. Nu är hon 17 och ska snart fylla 18 och är snart klar med sin akademiska mastersutbildning (industriell ekonomi).

Detta fick mig att känna mig stressad!

Kul att bli slagen av en tolvåring, nu skäms jag rejält. Ne, nu blir det att plugga rejält inför hösten! xD

Kul för dem, men det är ju inget att mäta sig med. Expressen kör alltid med ytliga nyheter som innehåller i form av skryt. Killen kunde ju inte ens läsa. Tajt om tid? Han måste skoja om han påstår vara smart. Moderatmänniskor vill alltid uppnå något med kukmätningar. Det är därför det går så bra för partiet just nu. -ironi-
Citera
2014-04-07, 00:35
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag hade ganska dålig koll på hur provet var upplagt, trodde man skulle göra alla uppgifter för sig. Man börjar tex med att göra
xyz och nog
rast
ord och mek
rast
dtk ochkva
rast
elf och läs

och något provpass intryckt. Blev ganska förvånad när jag bara fick 8 ord frågor första gången hehe.
Vad tror ni om det här uppläget? svårare lättare? Blir man lite mosik i skalen av att titta på diagram och kva i nästan en timme? Eller tänk er att läsa en dubbel så lång text om bellman Kanske om dom la till två sådana iställlet för en stor? vad skulle ni tycka?
Citera
2014-04-07, 00:48
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman

Tror han menar mindre än en partikel. Han målar upp en bild för att göra det mer konkret då många har svårt för abstrakta storheter.

Ja precis. Sannolikheten att sätta alla rätt av ren slump blir alltså runt 1:10^100, dvs mycket svårare än att hitta en specifik atom som man söker i hela universum.
Citera
2014-04-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jag hade ganska dålig koll på hur provet var upplagt, trodde man skulle göra alla uppgifter för sig. Man börjar tex med att göra
xyz och nog
rast
ord och mek
rast
dtk ochkva
rast
elf och läs

och något provpass intryckt. Blev ganska förvånad när jag bara fick 8 ord frågor första gången hehe.
Vad tror ni om det här uppläget? svårare lättare? Blir man lite mosik i skalen av att titta på diagram och kva i nästan en timme? Eller tänk er att läsa en dubbel så lång text om bellman Kanske om dom la till två sådana iställlet för en stor? vad skulle ni tycka?

Det är i stort sett så provet såg ut innan 2011:s förändringar.
Citera
2014-04-07, 01:09
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
xyz och nog
rast
ord och mek
rast
dtk ochkva
rast
elf och läs

Så var väl provet förr? 50 min endast LÄS, 20 uppgifter etc, separat. Jag hade nog tyckt att det var jobbigare på grund av brist på variation, men svårare? Vet inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in