Citat:
Ursprungligen postat av
Menelaus
Okunskap skulle jag inte säga att det är. Ta t.ex. den "nya Peken" där kolven ska vara mitt i bröstet och striderna är utformade på nära håll. Där är AK 4 helt i fel element.
Det där är en liten överdrift med att vapnet ska vara MITT i bröstet, inte så många som skjuter så även om jag vet att en del instruktörer sagt så. Det är alltid upp till individen att skjuta som man vill, så länge det ger resultat. Kan inte säga att jag håller med om att urstigning ur fordon är ett stort problem med Ak 4 eller något annat vapen, så stor skillnad är det inte. Jämfört du pistol och en Ak ja visst men Ak som Ak. Öva lite urstigning så blir det bättre.
Första gången jag hör någon sluta pga vapnet, brukar alltid vara andra anledningar även om folk såklart har synpunkter på vapnet men så är det alltid. Alla är inte precis glada med Ak 5C/D heller.
Varför blir du inte GSS/T då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Menelaus
Att servicenivån på AK 5 var låg kan min AK 5A intyda då jag efter ett dopp i vatten och sand under strid på en strand kunde fullfölja striden och sedan med minimal vård (mantla några gånger) kunde vara ute resten av veckan utan eldavbrott.
Det där är ju dock Ak 4 (G3) paradgren, pålitlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menelaus
I HV var det inte bara min AK 4 som krånglade. Dessutom gör den in och urstigning ur fordon svårt, etc. etc. Efter att ha använt båda med några få månaders mellanrum så vet jag vilken jag föredrar.
Om du haft andra problem med Hv också så är det ju synd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Fordonets förmåga är i paritet med milisen hemvärnets förmåga, dvs. Missing people i uniform.
Dock dyrare och ineffektivare.
Hehe jo, det var ju mycket nära sanningen. Missing people är inte ens lika bra som Hv i eftersök, vilket är det enda dom gör till skillnad från Hv.