2014-03-03, 15:37
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Skulle man kunna utrusta HV med mobilt luftvärn?

Eller kanske inte så effektivt?
Citera
2014-03-03, 16:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Stort tack för era svar!
Ringde och snackade med en på försvarsutbildarna, det behövs tydligen sjukvårdare. Man får ju ta och ställa upp, får bli i höst!

Roligt att höra. Jo sjukvårdare behovs det gött om och då blir du utbildad på pistol 88.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Skulle man kunna utrusta HV med mobilt luftvärn?

Eller kanske inte så effektivt?

Går gör det alltid men det är väldigt komplicerat. Först och främst krävs mycket mer utbildning jämfört med idag och dels kräver det god samordning med flygvapnet vilket kräver avancerad sambands och ledningsmateriel som idag inte finns i Hv.
Citera
2014-03-04, 06:24
Medlem
Hej!

Första inlägget i den här tråden . Jag fick aldrig chansen att göra värnplikt men i höstas fick jag upp ögonen för HV och tog kontakt. Jag blev även medlem i bilkåren eftersom jag har C-kort och jag åker GU-F nu om ungefär 1 vecka. Har träffat kompanichef och rekryterare från kompaniet, kommer tillhöra ett insatskompani så det blir troligtvis bandvagn eller lastbil som jag kommer köra.

Efter vad jag har läst här så verkar det både bra och dåligt att vara med i HV?

Fråga: Finns det några utvecklingsmöjligheter som fordonsförare i HV?
Citera
2014-03-04, 11:23
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Hej!

Första inlägget i den här tråden . Jag fick aldrig chansen att göra värnplikt men i höstas fick jag upp ögonen för HV och tog kontakt. Jag blev även medlem i bilkåren eftersom jag har C-kort och jag åker GU-F nu om ungefär 1 vecka. Har träffat kompanichef och rekryterare från kompaniet, kommer tillhöra ett insatskompani så det blir troligtvis bandvagn eller lastbil som jag kommer köra.

Efter vad jag har läst här så verkar det både bra och dåligt att vara med i HV?

Fråga: Finns det några utvecklingsmöjligheter som fordonsförare i HV?

Roligt att höra!

Det finns knappast inget dåligt att vara med i Hv däremot är Hv inte precis något elitförband även om kvalitén på vissa håll är riktigt hög.

Utvecklingsmöjligheter som fordonsförare är väl att bli chef packgrupp på insatskompani men det bör ta några år så man har fått god förståelse för hur försvaret fungerar och så att man hunnit gå diverse ledarskapsutbildningar mm.

Du får själv välja om du vill köra bandvagn eller lastbil.
Citera
2014-03-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Roligt att höra!

Det finns knappast inget dåligt att vara med i Hv däremot är Hv inte precis något elitförband även om kvalitén på vissa håll är riktigt hög.

Utvecklingsmöjligheter som fordonsförare är väl att bli chef packgrupp på insatskompani men det bör ta några år så man har fått god förståelse för hur försvaret fungerar och så att man hunnit gå diverse ledarskapsutbildningar mm.

Du får själv välja om du vill köra bandvagn eller lastbil.

Det vet jag och inte riktigt det jag söker till. De personer jag har träffat från kompaniet verkar väldigt seriösa. Vad betyder "chef packgrupp" ?
Citera
2014-03-04, 23:44
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Det vet jag och inte riktigt det jag söker till. De personer jag har träffat från kompaniet verkar väldigt seriösa. Vad betyder "chef packgrupp" ?

I insatskompaniernas stab och trosstropp finns en packgrupp på 5 man varav en är gruppchef. Det är denna grupp som kör kompaniets lastbilar samt kör ut materiel och förnödenheter till plutonerna vid behov.
Citera
2014-03-05, 18:08
Medlem
REALINs avatar
Hemvärnet övade i Göteborg 1 2 3

Montagebild med nya fordonet

Källa: https://www.facebook.com/groups/239512632824972/
Citera
2014-04-04, 03:54
Medlem
AK 4:an var anledningen till att jag inte stannade mer än ett år i HV (samma förband som på de ovan postade bilderna från Göteborg hehe). Det finns INGET positivt med AK4 jämfört med AK5. Skjuta genom väggar ör inget man gör i normal stadsstrid då man inte kan se genom husväggar än.

Hur som så var det skillnaden mellan ett vapen som består av fem delar och alltid fungerar samt är en barnlek att göra rent samt en stor klump som består av 25 små delar som är omöjliga att göra rent och få att fungera någon längre tid. Den nya skjutningen gjorde mig också besviken då den också knappast är anpassad till AK4, den passar AK5 mycket bättre.
Citera
2014-04-04, 07:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hemvärnet övade i Göteborg 1 2 3

Montagebild med nya fordonet

Källa: https://www.facebook.com/groups/239512632824972/
Imponerade snart kan ni dela post ut paket och brev även på grusväg.
Citera
2014-04-04, 12:42
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menelaus
AK 4:an var anledningen till att jag inte stannade mer än ett år i HV (samma förband som på de ovan postade bilderna från Göteborg hehe). Det finns INGET positivt med AK4 jämfört med AK5. Skjuta genom väggar ör inget man gör i normal stadsstrid då man inte kan se genom husväggar än.

Hur som så var det skillnaden mellan ett vapen som består av fem delar och alltid fungerar samt är en barnlek att göra rent samt en stor klump som består av 25 små delar som är omöjliga att göra rent och få att fungera någon längre tid. Den nya skjutningen gjorde mig också besviken då den också knappast är anpassad till AK4, den passar AK5 mycket bättre.

G3 är ett av världens mest pålitliga vapen och det är bla därför den fortfarande används världen över och kommer göra det en lång tid framöver fast vapnet börjar bli ganska gammalt. Vadå omöjligt att göra rent? Har man vart på några övningar och lärt sig så går det ganska fort och rent blir det ju alltid. Det sämsta med Ak 4 är ergonomin som är ganska kass men blir lite, lite bättre om man använder den 3 cm kortare kolven. Försvarsmakten ska snart beställa in nya kolvar och handgrepp för att förbättra den eftersom den nya automatkarbinen först finns på bredd närmare 2030 enligt nuvarande planering enligt FMV.

Om du har erfarenhet av mycket eldavbrott och dylikt måste du fått ett slitet exemplar och det hade du kunnat åtgärda genom att prata med din chef. Kanske hade det också att göra med att du aldrig fick ditt vapen rent, som du själv skrev. Viktmässigt väger dom ungefär lika mycket och är ganska tunga jämfört med moderna motsvarigheter i andra länder men tycker man det är tungt får man se till att spendera lite mer tid på gymmet.

Att säga att Ak 4 inte har några fördelar överhuvudtaget mot Ak 5 är bara okunskap, båda vapnen är bra på olika saker. Jag hade själv valt en Ak 5C/D om jag kunde men det betyder inte att jag tycker Ak 4B är kass och det beror inte på kalibern heller. Men får jag ut en ny kolv om något år kanske jag hade valt Ak 4B över Ak 5C.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Imponerade snart kan ni dela post ut paket och brev även på grusväg.

Du underskattar fordonets förmåga och din kommentar bidrar inte heller så mycket till diskussionen.
Citera
2014-04-04, 13:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Jodå. Ak4 är ett utmärkt vapen, har betydligt bättre verkan i målet med standardammunition och med rätt ammunition kan man utföra en del uppgifter med den som inte går med AK5. Däremot kräver den mer allmänt mer av skytten och givetvis är den (som ett kraftigare vapen) tyngre, ambördan blir tyngre och man får investera mer utbildningstid i den enskilde soldaten för att klara de formella och praktiska skyttekraven. (Skall man hitta något mer lättskjutet än Ak5 blir det väl Diana22 - detta är ingen liten fördel för HV eller vpl-försvar.

Spray&pray är AK4 sämre på, den är (måhända) knepigare att vårda och den är, rent fysiskt, större. Men om man lämnar Sprintern och staden för "landet" och uppträder där skjutavståndet kan vara större har den bättre förmåga. Verkan genom ballistikskydd är större och med pansarbrytande kula kan man göra även halvhårda mål ganska illa.

Även i stora sammanhang har man börjat fundera på om den grövre kalibern i en Ak4 (motsvarande) är att föredra över den klenare kalibern i AK5 (motsvarande). Svaret är inte givet, även om folk hörts mumla 6.5 mm, försvarets RIKTIGT gamla gevärskaliber från 50-talet.
Citera
2014-04-04, 13:59
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Fantastiskt! Jag hade AK-4 och K-pist som grundvapen under min värnplikt.
K-pisten förstår ju inte ens ordet eldavbrott.

AK-4an kräver kunskap och rätt handhavande för att aldrig "klicka".
Ibland så måste tekniker (eller du med rätt "nålar" och kunskap) göra rent gasevakueringscylindern som driver slutstycket bakåt och frigör låsrullarna. Om "hon" blir för skitig där så frigörs inte slutstycket och mekanismen rekylerar inte och du har ett eldavbrott.
Det "trycks" inte tillräckligt med krutgas genom hålen och upp i cylindern så hon funkar rätt.

Fan vad trött jag blir rätt igenom och helt och fullt på dagens FM.
Kan inte, förstår inte, orkar inte, vill inte!

Fan, det var bättre förr och desto förr bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in