Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-25, 10:21
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Du Lime, du får gärna tala om vilka källor du har gällande nya magasinsfickor samt IGR till HV. Jag såg själv en PDF som var ihopsnickrat av en medlem på SoldF för privat bruk. Inget som kom från FMV.

Är du hemvärnssoldat? Läser du inte Hemvärnstidningen? Magasinsfickor vet jag inget om men i senaste numret stod det svart på vitt att Försvarsmakten lagt inköpsorder hos FMV på IGR till hemvärnet. Det står dessutom i TOEM 2010: "Inom plutonen ned t.o.m. soldatnivå upprättas plutonsnät med gruppradio (IGR)".
Citera
2011-01-25, 10:38
  #122
Medlem
victars avatar
GRYMT GÖTT... kommer att bli en grym förbättring vid sib
Citera
2011-01-25, 10:42
  #123
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
Ibland slår tanken mig att jag ska gå med i hemvärnet men då jag funderar på det kommer jag oftast fram till näe det blir nog inget. Anledningen är att jag tvivlar lite på konceptet, har läst en del om att det är kontrakt på att öva runt 60 h per år (insats) alltså i genomsnitt 70 minuter per vecka. eller 7 och en halv arbetsdagar (8 h per dag) per år (365 dagar). (jmf. Brittiska TA kräver minst 27 dagars träning varav minst 14 dagar (2 fältveckor?) kontinuerlig sammahängande träning)

För mig är det ett mysterium hur det ska funka egentligen för en insatspluton att hålla igång den kompetens som krävs för de uppgifter som de egentligen ska kunna lösa:



Runtomkring 9 punkter som det ska övas på runt 60 h per år. Runt 6 h 40 m kan de öva på varje uppgift. Till detta tillkommer att de ska vara samövade och fungera logistiskt och sambandsmässigt.

Jag menar att försvara terrängavsnitt/knutpunkter, eskortera personal och skydda skyddsobjekt dessa är ju egentligen inga små uppgifter ifall skiten hamnar i fläkten. Att bibehålla kompetens för att kunna lösa dylika uppgifter borde enligt mig (och min lumpenbaserade insikt) kräva mycket mer övningstid än vad som tilldelas.

TL;DR; (Too Long, Did not Read) Konceptet med hemvärn som det är idag anser jag vara bristfälligt, gör om gör rätt, hur ska det se ut enligt dig?

-Har ni förslag hur ska man kunna lägga ner mer tid samt ha jobb?

-Ska det lösas på annat sätt, ska man jobba deltid och få ersättning för förlorad inkomst t.ex.?

-Borde utrustningen bytas ut förändras?

-Ska det läggas ner?

Slut! Frågor?

HV är ett ställe där du kan umgås med folk i trakten, skjuta lite med din AK4 o fika. Men något miltärt värde har absolut inte hembyggsföreningen. Tant märta bjuder gubbarna på Kanelbullar o kaffe efter ett par timmars sittande vid ett förråd (solsidan) -- mys o smaskens.
__________________
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-01-25 kl. 10:54.
Citera
2011-01-25, 10:54
  #124
Medlem
nowodwors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
HV är ett ställe där du kan umgås med folk i trakten, skjuta lite med din AK4 o fika. Men något miltärt värde har absolut inte hembyggsföreningen. Tant märta bjuder gubbarna på Kanelbullar o kaffe efter ett par timmars sittande på solsdian av ett förråd -- mys o smaskens.

Låter trevligt, var skriver jag på? Får man även SGI när man fikar?
Citera
2011-01-25, 11:39
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
HV är ett ställe där du kan umgås med folk i trakten, skjuta lite med din AK4 o fika. Men något miltärt värde har absolut inte hembyggsföreningen. Tant märta bjuder gubbarna på Kanelbullar o kaffe efter ett par timmars sittande vid ett förråd (solsidan) -- mys o smaskens.

Observera att denna skribent är före detta värnpliktig "officer" på 80-talet och har enligt egen uppgift inte haft något direkt med försvaret att göra sedan dess (total erfarenhet är alltså ca. 15 månader för 22+ år sedan). Tydligen har personen inte heller bott i Sverige på bra många år. Jag lämnar var och en att bedöma källvärdet i det citerade påståendet med de uppgifterna.
Citera
2011-01-25, 11:45
  #126
Medlem
Citat:
Är du hemvärnssoldat? Läser du inte Hemvärnstidningen? Magasinsfickor vet jag inget om men i senaste numret stod det svart på vitt att Försvarsmakten lagt inköpsorder hos FMV på IGR till hemvärnet. Det står dessutom i TOEM 2010: "Inom plutonen ned t.o.m. soldatnivå upprättas plutonsnät med gruppradio (IGR)".

tror du på det där själv?
det skulle delas ut pistol 88 till HV och avtals-förnedringarna också.
de hamnade på samma stället som IGR:erna kommer att skickas till.
till en något orolig plats i mellersta asien.

skaraborgsgruppens hemvärn hade fått ut motorolor, de togs in igen eftersom NBG11 hade behov av dem.
även om det finns en IGR/pistol till varje person med behov i HV, kommer de att bo i ett stort grått hus i arboga.
någon annan kan ju behöva dem.
Citera
2011-01-25, 12:41
  #127
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisam8577
Är du hemvärnssoldat? Läser du inte Hemvärnstidningen? Magasinsfickor vet jag inget om men i senaste numret stod det svart på vitt att Försvarsmakten lagt inköpsorder hos FMV på IGR till hemvärnet. Det står dessutom i TOEM 2010: "Inom plutonen ned t.o.m. soldatnivå upprättas plutonsnät med gruppradio (IGR)".
Visst läser jag den. Bättre läsning på skithuset finns inte. Ska se om jag kan gräva fram senaste numret och ta en titt, men det dröjer väl till nästa årtusende innan de delas ut.

MalinLindquist: Du är välkommen att följa med på nästa KFÖ med HvUnd så får du se hur mycket fika vi sysslar med. Men din LK100 får du bära själv.
__________________
Senast redigerad av Tigerhund79 2011-01-25 kl. 12:52.
Citera
2011-01-25, 12:49
  #128
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Observera att denna skribent är före detta värnpliktig "officer" på 80-talet och har enligt egen uppgift inte haft något direkt med försvaret att göra sedan dess (total erfarenhet är alltså ca. 15 månader för 22+ år sedan). Tydligen har personen inte heller bott i Sverige på bra många år. Jag lämnar var och en att bedöma källvärdet i det citerade påståendet med de uppgifterna.
Över 2 år i effektiv utb och trupptjänst fram till 1993 om jag får klargöra!? Visst har HV moderniserats genom införskaffandet av jägarbasker för stolta gubbar o gummor att gå omkring i. Fick fru Märta en också!
Citera
2011-01-25, 12:56
  #129
Medlem
nowodwors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Visst läser jag den. Bättre läsning på skithuset finns inte. Ska se om jag kan gräva fram senaste numret och ta en titt, men det dröjer väl till nästa årtusende innan de delas ut.

MalinLindqvist: Du är välkommen att följa med på nästa KFÖ med HvUnd så får du se hur mycket fika vi sysslar med. Men din LK100 får du bära själv.


Någon som kommer in på den nya hemsidan?
http://www.tidningenhemvarnet.se

Jag får bara upp den gamla.
http://webnews.textalk.com/hemvarnet


KFÖ med HvUnd låter spännande. Är HvUnd som http://www.kav-j.se?
Citera
2011-01-25, 13:00
  #130
Medlem
Tigerhund79s avatar
Nä inte riktigt. Här har du en länk som ganska bra sammanfattar vad HvUnd är http://hemvarnet.se/faltjagarbataljo...t&nyhetid=7559
Citera
2011-01-25, 13:08
  #131
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Över 2 år i effektiv utb och trupptjänst fram till 1993 om jag får klargöra!? Visst har HV moderniserats genom införskaffandet av jägarbasker för stolta gubbar o gummor att gå omkring i. Fick fru Märta en också!

Stridsvärdet för en average hemvärnsman borde väl vara försumbart i ett skarpt läge. Kan väl både ha och vara utan. Bara fler förluster som kräver resurser av förbanden.
Intre ens en nyutbildad vpl soldat i en svensk skyttebataljon har väl något direkt värde ens direkt efter slutövning ? Några salvor indirekt eld och du har en bataljon i total upplösning.
Nej, värdet i det svenska försvaret ligger i förmågan att på några veckor får upp en drygt 100 JAS
i luften. En imponerande siffra internationellt. En förutsättning är ju att dessa har bestyckning och beväpning värt namnet. Om dessa fungerar kan ju även delar av Armen ha ett visst värde.
Våra få bepansrade fordon samt artilleriet då under förutsättning att det fins en eldledare där framme
som kan ge eldledning.
Citera
2011-01-25, 13:28
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Över 2 år i effektiv utb och trupptjänst fram till 1993 om jag får klargöra!? Visst har HV moderniserats genom införskaffandet av jägarbasker för stolta gubbar o gummor att gå omkring i. Fick fru Märta en också!

Ok, då får jag korrigera. Det var 18 och inte 22 år sedan MalinLindquist hade något med Försvarsmakten att göra, så får alla bedöma källvärdet efter det då.

Kan väl tillägga att MalinLindquist nog lär ligga bra mycket närmre fru Märta än vad en genomsnittlig Hemvärnssoldat 2011 gör i ålder och stridsvärde. På de flesta håll ligger medelåldern nånstans mellan 25 och 30 år idag. Ändå har många mer än 2 års erfarenhet både i Sverige och utomlands. Visst är det mycket som kan och behöver förbättras med Hemvärnet, men soldatmaterialet är det, med några få undantag, inget fel på alls. Min erfarenhet är snarare att det finns otroligt mycket bra soldater med, ofta bättre än de flesta värnpliktiga totalt sett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback