2014-04-06, 21:35
Medlem
Bogomils avatar
Det är inte särskild imponerande att en överväldigande majoritet av dom "starkaste" guds-bevis på denna tråd är rent predikande, ett väderkvarns-krig mot strawmen om vetenskap, papegoje-snack från missions-manualen eller semantik-akrobatiska argumentationsfel.

Ingen som "kan bättre"?

Eller det kanske även finns vettiga teister som vill ge support till "faith is faith and facts are facts" för att minska det intryck av pådyvlande imbecilitet som missionärerna ger?
Citera
2014-04-06, 21:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du erkänner redan att gudsfruktan har makt, precis vad bibeln säger men sedan bortförklarar att man inte kan hitta det rätta regelsystemet. Du gömmer dina begär bakom en slöja och försöker försvara de, genom att påstå att inget regelsystem passar dig och det du känner för. Alltså vill du skapa reglerna och vara din egna gud. Frestade inte satan människan att äta av trädet genom att påstå att hon skulle bli som gud? Du har byggt ett starkt och fördärvat kungarike i ditt hjärta så att du själv inte vill lämna det.
Nej, jag skrev "om vi antar", så som du faktiskt också började din mening. Jag har ingen gudsfruktan då jag inte tror på Gud. Så varför skulle jag tro på synd och förbuden i din dammiga bok?
Jag skrev inte heller att inget regelsystem passar mig, jag skrev i stort sett: hur ska vi veta vilken guds regler som gäller? Det har du inte svarat på heller. Du passar bara på att predika din egen tro, i vilket ingen här är intresserad av. Varför spårar du alltid ur? Kan du inte upprätthålla en ärlig diskussion?

Citat:
Är detta din sanna natur och strävan?
Ja. Om du tror att ateister blir omoraliska utan gudsfruktan så säger det snarare mer om DIG än om ateister... Kan inte du vara god bara för att vara god? Om du inte fruktade guds vrede, hade du betett dig mer enligt din sanna natur och hade den varit förkastlig? Är du innerst inne en förkastlig människa?
Citat:
Har du aldrig haft en mordisk vrede över någon?
Jodå, men jag har aldrig mördat. Jag kan tygla mitt humör.
Citat:
Har du aldrig sagt en lögn?
Alla ljuger vi för att inte såra andra, men jag har inte försökt förleda någon eller ljuga för egen vinning, vad jag kan minnas.
Citat:
Har du aldrig stulit?
När jag var barn, men inte sedan jag vuxit upp.
Citat:
Har du aldrig haft lust?
Jo, men sedan inser man att det inte är rätt eftersom man inte vill att någon ska göra det samma mot en själv, helt utan guds ingripande, och låter bli.
Citat:
Du poängterar än en gång att du gör det du känner för och vill. Om någon mördar för att han vill och känner för det, innebär det att han har rätt?
Som sagt, vi lever i ett samhälle under ett visst ansvar. Därför har vi lagar.
Citat:
Finns det en dom över gott och ont?
En dom? Som vad?
Citat:
Om ja, är domen universell eller partiell? Du kan inte erkänna ondska och godhet med gudlöshet.
Det beror på definitionen, men jag tror inte på objektiv ondska. Jag tror inte människor är onda, även om man kan vara sadistisk, oempatisk eller bara sjuk. En tiger som dödar en gullig kanin är inte ond, inte ens om den bara leker med maten.

Citat:
Vad gör en slav? Han arbetar. Jag förmodar att du har ett arbete och under arbetet så lyder du din överordnade till att slutföra arbetsuppgifterna. Den överordnade har också herrar över sig som till slut leder till staten som kung eller kejsare. Vad sa Jesus?
Menar du att du likställer slaveri med vanligt förvärvsarbete? Tillåter inte din tro några gränser på din oärlighet?

Citat:
Säg mig något fel eller ondskefult med de 10 budorden.
Detta är ju inte den enda variationen på de tio budorden, det inser du också eller hur? Men jag vet ju hur mycket ni hycklare gillar att strunta i GT, så strunt samma.
Gyllene regeln är överlägsen dekalogen ändå.

Citat:
Sammanfattad:

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Religionsfrihet?
Citat:
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn
Uttrycksfrihet?
Citat:
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
Frihet från religion?
Citat:
Visa aktning för din far och din mor
Varför? Jo, i GT står det att olydiga barn ska stenas.
Citat:
Du skall inte dräpa.
Tekniskt sett "mörda", eftersom det dödas till höger och vänster av Guds utvalda i Bibeln.
Citat:
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Inte straffbart i ett modernt samhälle. Det löser de inblandade bäst, tror jag nog. Kanske du skulle ta rådgivning av extrema sharia-muslimer som gillar att kasta sten?
Citat:
Du skall inte stjäla.
Ingen protest.
Citat:
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Inte här heller.
Citat:
Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
Tankebrott? Du får inte tänka fel, för Gud vet! Vad sägs om att du får tänka, men bör inte handla? Det kanske är lite mer humant..

Citat:
Det som har med Gud att göra? Jag är ledsen, men du kan enbart inte leva på vatten, inte heller enbart på fast föda. Du behöver båda för att förbise kroppen med livskraft. Det gäller även själen.
Det gäller även vad? Själen? Aldrig hört talas om..
Citera
2014-04-06, 21:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
*
Lustigt förresten att du klippt bort ALLT jag skrev om evolution. Ärlighet är inte din starka sida? Inte heller att föra dialog. Predikan däremot, det gillar du. Inte för att någon lyssnar.
Citera
2014-04-06, 21:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Etik och moral är ett logiskt bevis för Guds existens. Det finns inga vetenskapliga bevis för Gud eller evolutionen. Allt handlar om tro och du verkar inte inse det bogomil.

Nej, det är bara ett argument from ignorance.. "Jag vet inte hur det skulle kunna finnas utan Gud/magi.."
Det är inget bevis. Det är bara okunskap.
Citera
2014-04-06, 21:58
Medlem
BlackJewels avatar
Men om man ska ge sig in i vad som är bättre eller bäst.. så har vu ju kartan som vi redan går och står på - vi lever liksom på vetenskapligt grundade teser och teorier.. vi sitter på den och vi själv utgörs ju av ett cellulärt kompakt paket sammansatt vetenskap, som går att dela upp i nästan varenda lilla vrå, iaf är det vad som pågår..

människan började tidigt utforska sig själv, det är ju en myt.. att "man inte vet" , förväxla inte det med att man inte vet "allt"
jag tror aldrig man kan veta allt på en gång.. man får ta en sak i taget.. och rätt vad det är så växlar det över till flera steg i ett.. fast.. då ska man vara lite intreserad och alert att vilja förstå det som en grundförutsättning.. när det nu är så många nya upptäckter som måste evalueras och komma i system, är gud givetvis fortfarande stämningshöjaren för stora populationer här på jorden, men det betyder inte att de är lika bättre längre som de varit..

.. gamla meriter kan oxidera och evporisera, förresten har gud alltid varit en imaginär liten eternell, att pryda sig med.. för att boosta känslolivets känsla av att ha bestigit den "ädla vägen" .. riktigt så ädel blev den dock aldrig, att den liksom GAV.. några egentliga svar åt mänskligheten, som tur är.. förstod mänskliga hjärnan detta snabbt, så där är vi idag..

vetenskapligheten är våra vingar, lyser och leder ... gud... sitter och tjurar.. medan dfsm åtmionstonde håller ordning på ölvulkanerna, vilket är inkännande, något man kan se som autentiskt trovärdigt.. att lämna budskap över universums ölvulkanism att där puttra och jäsa för framtida behov, är ju gudomlig aktivitet som en mage kan smälta, annat än att livets lekamen bör tålmodigt prövas.. med dygderi, nej då fördrar jag bryggeri om det ska vara bäst-stämpel.etikett på.

även om korset har sin knorr.. estetiskt tilltalande, dock.. enll bibel.. inte för alla.. utan på diskrimineringens välbäddade helgade bädd, polstrad och klar åt enbart vilka förtjänat det.. utmed mannual, inte utmed logik - för vad som står i bibel.. har ju konekvent överskridits med råge i världen. krigen.. är det rättfärdigt att diskriminera välskapta barn, att omdesigna till egenupplevd tro?

vetenskap säger annat, huden är ett synnerligen funktionellt organ, att få behålla, så länge man ens ges människovärdig integritet utemed grundsatsen.

annars, skulle väl ändå omskärning vara utfäst som lag gällande alla.. liksom man klipper navelsträng, istället för att sy fast den.. att följa gud, utmed tolkning.. istället för utmed sanningsenlig förmedling.
Citera
2014-04-06, 22:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Helt fel. Läs mitt inlägg igen.

Jag försöker, det gör jag verkligen. Men du är fullständigt respektlös. Sluta bete dig som om du faktiskt vill föra en diskussion. Just nu beter du dig oförskämt. Jag har gett dig svar på dina frågor, att upprepa frågorna och spela dum är helt enkelt respektlöst. Du är inte dum, så sluta bete dig som en idiot.

Se mitt förra inlägg.

Edit: Om du nu faktiskt vill lära dig något, och det inte bara är något du ljuger för mig om, så finns det en tråd där evolution diskuteras ur kritiskt perspektiv. Du kan skriva där i stället. (FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.) Där finns bland annat biologer och folk som är mer kunniga än mig.
Jag har inte betet mig respektlöst eller spelat dum. Vad jag ville ha sagt är att både evolutionsteorin och kreationism är spekulationer, eftersom inga observationer eller empiri existerar vid tidpunkten där livet startade och utvecklades. Hoppas att du har förstått min poäng och tack för mig.
Senast redigerad av kunskap1 2014-04-06 kl. 22:10.
Citera
2014-04-06, 22:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
vetenskapligheten är våra vingar, lyser och leder ... gud... sitter och tjurar.. medan dfsm åtmionstonde håller ordning på ölvulkanerna, vilket är inkännande, något man kan se som autentiskt trovärdigt.. att lämna budskap över universums ölvulkanism att där puttra och jäsa för framtida behov, är ju gudomlig aktivitet som en mage kan smälta, annat än att livets lekamen bör tålmodigt prövas.. med dygderi, nej då fördrar jag bryggeri om det ska vara bäst-stämpel.etikett på.

Visst, nu när du nämnar det så ÄR pastafariansk apastologetik tydligt överlägset det som pådyvlande abrahamism brukar presentera.

För vidare pastafarianske bevis för den minst osannolika guden DFSM se tråden om denna. Jag kan plocka fram den på begäran.
Citera
2014-04-06, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inte betet mig respektlöst eller spelat dum. Vad jag ville ha sagt är att både evolutionsteorin och kreationism är spekulationer, eftersom inga observationer eller empiri existerar för vid tidpunkten där livet startade och utvecklades. Hoppas att du har förstått min poäng och tack för mig.

Hurvida du är "dum" eller inte är kanske inte det essentiella. Men att du insisterar på att manifestera din inkompetens omkring vad vetenskap ÄR är symptomatisk för dom substanslösa "guds-bevis" som har dominerat denna tråd.
Citera
2014-04-06, 22:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, nu när du nämnar det så ÄR pastafariansk apastologetik tydligt överlägset det som pådyvlande abrahamism brukar presentera.

För vidare pastafarianske bevis för den minst osannolika guden DFSM se tråden om denna. Jag kan plocka fram den på begäran.
Ja, jag menar ju att pastafarianismen åtminstonde inte ödes-beseglar våra källor.. i galaxernas kosmiska valv långt där ovan oss... varför jag kan se att den gud som är ovan oss, är ödmjukast inställd att också förse oss med elementarpartiklar vilka vi kan ta in.. och låter oss också uttrycka det.. där ser jag alltså en ömsesidighet, jag saknar i den fatalistiske predominante herrens så omtalade förmåga.. förmågan ur den predominante.. kan ju vad jag sett, enbart givas via exegesis så intrasslad att man behöver överge all vetenskap, för att komma in i steg 1 = introduktion, och då återstår hela spökvärlden .. demonism och arvssyndaläran.. tycker inte riktigt dfsm kör med sådana kometsvans-retoriska finter bestående v .. någotn sorts afterglow..

dfsm säger som det är, voila : det är ölvuklaner, end of mysterium, vi kan verifiera det också! cirklar sluts. bubblor porlar.. and so on...
Citera
2014-04-06, 22:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inte betet mig respektlöst eller spelat dum. Vad jag ville ha sagt är att både evolutionsteorin och kreationism är spekulationer, eftersom inga observationer eller empiri existerar vid tidpunkten där livet startade och utvecklades.
Evolutionsteorin är baserad på den vetenskapliga modellen. Kreationism är det inte. Peka ut var i den vetenskapliga modellen evolutionsteorin brister, och om du inte kan det, sluta påstå att den brister.

Du beter dig riktigt illa mot mig och andra på forumet. Du måste lära dig att respektera andra. Sluta upp med att spela dum. Du är inte dum, du har en hjärna. Använd den.

Citat:
Hoppas att du har förstått min poäng och tack för mig.

Jag förstår din poäng, men grejen är att den inte håller. Välkommen tillbaka till diskussionen när du faktiskt lärt dig föra en sådan på ett vårdat sätt.
Citera
2014-04-06, 22:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja, jag menar ju att pastafarianismen åtminstonde inte ödes-beseglar våra källor.. i galaxernas kosmiska valv långt där ovan oss... varför jag kan se att den gud som är ovan oss, är ödmjukast inställd att också förse oss med elementarpartiklar vilka vi kan ta in.. och låter oss också uttrycka det.. där ser jag alltså en ömsesidighet, jag saknar i den fatalistiske predominante herrens så omtalade förmåga.. förmågan ur den predominante.. kan ju vad jag sett, enbart givas via exegesis så intrasslad att man behöver överge all vetenskap, för att komma in i steg 1 = introduktion, och då återstår hela spökvärlden .. demonism och arvssyndaläran.. tycker inte riktigt dfsm kör med sådana kometsvans-retoriska finter bestående v .. någotn sorts afterglow..

dfsm säger som det är, voila : det är ölvuklaner, end of mysterium, vi kan verifiera det också! cirklar sluts. bubblor porlar.. and so on...

"I hear you" ...

..... men vi mycket icke-esoteriska pastafarianska esoteriker har ju ett zen-liknande lingo som barbarer och hedninger inte hängar med i.

Men ..... parallelt med vad t.ex. JV brukar hävda .... det finns hopp även för barbarer och hedninger. Ni kan delta i en studiegrupp om "The gospel of the Flying Spaghetti Monster" eller lyssna till några av hans apastologeter på detta forum. Vi har tämligen starka guds-bevis jämförd med andra typer av guds-bevis.
Citera
2014-04-06, 22:26
Medlem
BlackJewels avatar
Ja, plocka gärna fram tråden... man kan ju dra en snabb jämförelsekontroll.. en liten check, där man skulle kunna få en refreshed uppdatering om nuvarande DFSM-exegetik .. ett för mig lite kvistigt område.. där jag kommer på att jag skulle vilja få en runda rundgång i just det momentet.

detta, då dfsm, lär ha vattentäta anförande gällande evidens! så det var ett bra förslag att kalla in dfsm, kanske det också ger ett välbehövligt tillskott av glömt vätskeintag.. ja dfsm brukar veta var människan brister.. glömskan kan vara så tät att man glömmer att man har den i aktivitet.

den store herren frågar ; hr du bett din bön idag och bekänt dina synder.. där frågar istället dfsm -"har du druckit ordentligt idag? ja.. det kallar jag för en gud som bryr sig! om sina barn, att hållas vid liv o hälsa, inte deprimerat gråta över spilld mjölk, dfsm , har ju vulkaner och vad vet man om vad mer han har att hämta in, inte vet jag i vilken sfärisk zon han flugit in i senaste året.. han vara något spektakulärt, av vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in