Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Du erkänner redan att gudsfruktan har makt, precis vad bibeln säger men sedan bortförklarar att man inte kan hitta det rätta regelsystemet. Du gömmer dina begär bakom en slöja och försöker försvara de, genom att påstå att inget regelsystem passar dig och det du känner för. Alltså vill du skapa reglerna och vara din egna gud. Frestade inte satan människan att äta av trädet genom att påstå att hon skulle bli som gud? Du har byggt ett starkt och fördärvat kungarike i ditt hjärta så att du själv inte vill lämna det.
Nej, jag skrev "om vi antar", så som du faktiskt också började din mening. Jag har ingen gudsfruktan då jag inte tror på Gud. Så varför skulle jag tro på synd och förbuden i din dammiga bok?
Jag skrev inte heller att inget regelsystem passar mig, jag skrev i stort sett: hur ska vi veta vilken guds regler som gäller? Det har du inte svarat på heller. Du passar bara på att predika din egen tro, i vilket ingen här är intresserad av. Varför spårar du alltid ur? Kan du inte upprätthålla en ärlig diskussion?
Citat:
Är detta din sanna natur och strävan?
Ja. Om du tror att ateister blir omoraliska utan gudsfruktan så säger det snarare mer om DIG än om ateister... Kan inte du vara god bara för att vara god? Om du inte fruktade guds vrede, hade du betett dig mer enligt din sanna natur och hade den varit förkastlig? Är du innerst inne en förkastlig människa?
Citat:
Har du aldrig haft en mordisk vrede över någon?
Jodå, men jag har aldrig mördat. Jag kan tygla mitt humör.
Citat:
Har du aldrig sagt en lögn?
Alla ljuger vi för att inte såra andra, men jag har inte försökt förleda någon eller ljuga för egen vinning, vad jag kan minnas.
Citat:
Har du aldrig stulit?
När jag var barn, men inte sedan jag vuxit upp.
Citat:
Har du aldrig haft lust?
Jo, men sedan inser man att det inte är rätt eftersom man inte vill att någon ska göra det samma mot en själv, helt utan guds ingripande, och låter bli.
Citat:
Du poängterar än en gång att du gör det du känner för och vill. Om någon mördar för att han vill och känner för det, innebär det att han har rätt?
Som sagt, vi lever i ett samhälle under ett visst ansvar. Därför har vi lagar.
Citat:
Finns det en dom över gott och ont?
En dom? Som vad?
Citat:
Om ja, är domen universell eller partiell? Du kan inte erkänna ondska och godhet med gudlöshet.
Det beror på definitionen, men jag tror inte på objektiv ondska. Jag tror inte människor är onda, även om man kan vara sadistisk, oempatisk eller bara sjuk. En tiger som dödar en gullig kanin är inte ond, inte ens om den bara leker med maten.
Citat:
Vad gör en slav? Han arbetar. Jag förmodar att du har ett arbete och under arbetet så lyder du din överordnade till att slutföra arbetsuppgifterna. Den överordnade har också herrar över sig som till slut leder till staten som kung eller kejsare. Vad sa Jesus?
Menar du att du likställer slaveri med vanligt förvärvsarbete? Tillåter inte din tro några gränser på din oärlighet?
Citat:
Säg mig något fel eller ondskefult med de 10 budorden.
Detta är ju inte den enda variationen på de tio budorden, det inser du också eller hur? Men jag vet ju hur mycket ni hycklare gillar att strunta i GT, så strunt samma.
Gyllene regeln är överlägsen dekalogen ändå.
Citat:
Sammanfattad:
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Religionsfrihet?
Citat:
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn
Uttrycksfrihet?
Citat:
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
Frihet från religion?
Citat:
Visa aktning för din far och din mor
Varför? Jo, i GT står det att olydiga barn ska stenas.
Citat:
Du skall inte dräpa.
Tekniskt sett "mörda", eftersom det dödas till höger och vänster av Guds utvalda i Bibeln.
Citat:
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Inte straffbart i ett modernt samhälle. Det löser de inblandade bäst, tror jag nog. Kanske du skulle ta rådgivning av extrema sharia-muslimer som gillar att kasta sten?
Citat:
Du skall inte stjäla.
Ingen protest.
Citat:
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Inte här heller.
Citat:
Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
Tankebrott? Du får inte tänka fel, för Gud vet! Vad sägs om att du får tänka, men bör inte handla? Det kanske är lite mer humant..
Citat:
Det som har med Gud att göra? Jag är ledsen, men du kan enbart inte leva på vatten, inte heller enbart på fast föda. Du behöver båda för att förbise kroppen med livskraft. Det gäller även själen.
Det gäller även vad? Själen? Aldrig hört talas om..